Propagowanie we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej.
Dz.U.UE.C.2013.354.1
Akt obowiązującyz dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej
(2013/C 354/01)
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292, w związku z art. 165 i 168,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
NINIEJSZYM ZALECA, aby państwa członkowskie:
Krajowe punkty kontaktowe ds. prozdrowotnej aktywności fizycznej będą w szczególności odpowiedzialne za koordynację procesu produkcji danych dotyczących aktywności fizycznej do celów ram monitorowania; dane te należy uwzględniać w istniejącej europejskiej bazie danych WHO na temat odżywiania, otyłości i aktywności fizycznej (NOPA); powinny one także ułatwiać współpracę między różnymi służbami w zakresie polityki w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej;
NINIEJSZYM WZYWA Komisję do:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2013 r.
W imieniu Rady | |
D. A. BARAKAUSKAS | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
Proponowane wskaźniki oceny poziomów prozdrowotnej aktywności fizycznej i polityki na rzecz takiej aktywności w UE, przy uwzględnieniu wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej (EU PA) 7
Proponowane wskaźniki oceny poziomów prozdrowotnej aktywności fizycznej i polityki na rzecz takiej aktywności w UE, przy uwzględnieniu wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej (EU PA) 7
Obszary tematyczne wytycznych EU PA | Proponowane wskaźniki i zmienne/jednostki | Dostępność danych |
Międzynarodowe zalecenia i wytyczne w sprawie aktywności fizycznej (wytyczne EU PA 1-2) | 1. Krajowe zalecenie w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej tak/nie | (****) |
2. Odsetek dorosłych osiągających minimalny poziom prozdrowotnej aktywności fizycznej zalecany przez WHO lub ekwiwalentny poziom według zaleceń krajowych Odsetek dorosłych poświęcających minimum 150 min tygodniowo na aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności lub 75 min na aktywność o dużej intensywności, lub ekwiwalentne połączenie czasu poświęconego na aktywność fizyczną i jej intensywności | (****) | |
3. Odsetek dzieci i nastolatków osiągających minimalny poziom prozdrowotnej aktywności fizycznej zalecany przez WHO lub ekwiwalentny poziom według zaleceń krajowych Odsetek dzieci i nastolatków poświęcających minimum 60 min dziennie na aktywność fizyczną o od umiarkowanej do dużej intensywności lub co najmniej przez 5 dni w tygodniu | (****) | |
Podejście międzysektorowe (wytyczne EU PA 3-5) | 4. Krajowy mechanizm koordynacji w zakresie propagowania prozdrowotnej aktywności fizycznej tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (****) |
5. Konkretne środki budżetowe przeznaczone na propagowanie prozdrowotnej aktywności fizycznej W podziale na sektory (zdrowie, sport, transport itp.): - całkowita kwota finansowania, - na mieszkańca, - jako odsetek PKB na mieszkańca według parytetu siły nabywczej, w euro | (*) | |
"Sport" (wytyczne EU PA 6-13) | 6. Krajowa polityka lub plan działania w zakresie dostępności sportu dla wszystkich tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (****) |
7. Kluby sportowe, których działalność skupia się na aspekcie zdrowotnym (program "Klub sportowy dla zdrowia") Wdrażanie wytycznych opracowanych przez europejską sieć promocji prozdrowotnej aktywności fizycznej/projekt TAFISA: tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (**) | |
8. Ramy dla wspierania większej dostępności ośrodków rekreacyjnych lub sportowych dla niższych grup społeczno-ekonomicznych Istnienie ram: tak/przewidywane w ciągu następnych dwóch lat/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (***) | |
9. Grupy docelowe krajowej polityki w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej W podziale na grupy docelowe (grupy szczególnie potrzebujące aktywności fizycznej np. niższe grupy społeczno-ekonomiczne, ludzie o niskim poziomie aktywności fizycznej, osoby starsze, mniejszości etniczne itd.) | (****) | |
Zdrowie (wytyczne EU PA 14-20) | 10. Monitorowanie i nadzór aktywności fizycznej i siedzącego trybu życia Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia objęte krajowym systemem monitorowania zdrowia: tak/nie: w przypadku odpowiedzi twierdzącej - dalsze szczegóły | (***) |
11. Poradnictwo w zakresie aktywności fizycznej udzielane przez pracowników służby zdrowia Poradnictwo w zakresie aktywności fizycznej: tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej: zwrot kosztów w ramach podstawowych usług opieki zdrowotnej: tak/nie | (***) | |
12. Szkolenie poświęcone aktywności fizycznej zawarte w programie szkolenia pracowników służby zdrowia - liczba godzin szkoleniowych przeznaczonych dla pielęgniarek, lekarzy - obowiązkowe/nieobowiązkowe - jasne struktury oceniania i akredytacji, pozwalające na odzwierciedlenie efektów uczenia się na ten temat | (**) | |
Edukacja (wytyczne EU PA 21-24) | 13. Wychowanie fizyczne w szkołach podstawowych i średnich - ilość godzin na każdym etapie edukacji - obowiązkowe/nieobowiązkowe - podlega przepisom krajowym czy jest regulowane na niższym szczeblu | (***) |
14. Programy propagowania aktywności fizycznej w środowisku szkolnym Istnienie takiego programu na szczeblu krajowym lub niższym: tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - dalsze szczegóły | (**) | |
15. Prozdrowotna aktywność fizyczna jako element szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego Prozdrowotna aktywność fizyczna jako element szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego na etapie studiów licencjackich lub magisterskich: tak/nie; obowiązkowe/nieobowiązkowe | (**) | |
16. Programy propagujące aktywną drogę do szkoły Programy propagowania aktywnej drogi do szkoły (np. "piesze autobusy", jazda na rowerze) istniejące na szczeblu krajowym lub niższym (w stosownych przypadkach): tak/nie, w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (***) | |
Środowisko, urbanistyka, bezpieczeństwo publiczne (wytyczne EU PA 25-32) | 17. Odsetek rowerzystów/pieszych Główny środek transportu używany na co dzień (samochód, motocykl, transport publiczny, chodzenie pieszo, jazda na rowerze, inne) | (****) |
18. Europejskie wytyczne w sprawie poprawy infrastruktury umożliwiającej aktywność fizyczną w czasie wolnym Systematyczne wykorzystywanie - przy projektowaniu infrastruktury, jej tworzeniu i zarządzaniu - europejskich wytycznych w sprawie poprawy infrastruktury umożliwiającej aktywność fizyczną w czasie wolnym: tak/jeszcze nie, ale przewidywane w ciągu następnych dwóch lat/nie | (**)/(***) | |
Środowisko pracy (wytyczne EU PA 33-34) | 19. Programy propagowania aktywnej drogi do pracy Istnienie programów krajowych bądź (w stosownych przypadkach) programów niższego szczebla propagujących wśród firm i pracowników aktywną drogę do pracy (np. chodzenie pieszo, jazda na rowerze): tak/nie, w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (***) |
20. Programy propagowania aktywności fizycznej w miejscu pracy Istnienie programów krajowych lub (w stosownych przypadkach) programów niższego szczebla zachęcających firmy do propagowania aktywności fizycznej w miejscu pracy (np. sale gimnastyczne, prysznice, schody zamiast wind itp.): tak/nie | (***) | |
Osoby starsze (wytyczne EU PA 35-37) | 21. Programy społecznościowych działań na rzecz propagowania aktywności fizycznej osób starszych Istnienie programów społecznościowych działań na rzecz propagowania aktywności fizycznej osób starszych: tak/nie; w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (***) |
Wskaźniki/ocena (wytyczna EU PA 38) | 22. Krajowe polityki w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej, które obejmują plan oceny Dla X z Y krajowych polityk w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej (w zakresie sportu, zdrowia, transportu, środowiska, w podziale na sektory) określono jasny cel lub opracowano plan oceny | (****) |
Świadomość publiczna (wytyczna EU PA 39) | 23. Istnienie krajowej kampanii popularyzującej wiedzę na temat aktywności fizycznej tak/nie, w przypadku odpowiedzi twierdzącej - opis | (***) |
Dostępność danych: (*) dane jeszcze niezgromadzone; (**) dane jeszcze niezgromadzone, ale których zgromadzenie zaplanowano w ramach bazy danych NOPA; (***) dane dostępne (tzn. wpisane do tabel poszczególnych krajów lub pochodzące z innych dostępnych źródeł), lecz jeszcze niezweryfikowane lub wymagające aktualizacji; (****) dane dostępne i zweryfikowane w ramach bazy danych NOPA. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.