Decyzja wykonawcza 2019/2212 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.332.159

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 grudnia 2019 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2212
z dnia 20 grudnia 2019 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny skuteczności IMI w zakresie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 2  ustanowiono warunki, na jakich właściwe organy odpowiedzialne za egzekwowanie unijnych przepisów w zakresie ochrony konsumentów mają współpracować i koordynować działania ze sobą oraz z Komisją. Art. 35 tego rozporządzenia nakłada na Komisję obowiązek ustanowienia i prowadzenia elektronicznej bazy danych na potrzeby wszelkiej prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją. Artykuł ten zawiera również wymóg przechowywania i przetwarzania w tej elektronicznej bazie danych wszystkich informacji dostarczanych przez podmioty zgłaszające ostrzeżenia zewnętrzne zgodnie z art. 27 tego rozporządzenia. Ponadto w art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia przewidziano, że Europejski Organ Nadzoru Bankowego występuje w niektórych przypadkach w roli obserwatora i powinien mieć wówczas możliwość dostępu do elektronicznej bazy danych, aby móc śledzić odpowiednie powiadomienia.

(4) Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/2213 3  określającą mechanizmy praktyczne i operacyjne dla funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2394, w odniesieniu do powiadomień przekazywanych na podstawie niektórych przepisów tego rozporządzenia. System IMI mógłby być skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej objętych zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2019/2213. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(5) W rozporządzeniu (UE) 2017/2394 zdefiniowano różne podmioty odpowiedzialne za stosowanie przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w tym rozporządzeniu. Aby zagwarantować skuteczne stosowanie tych przepisów, podmioty te należy uznać do celów projektu pilotażowego za uczestników IMI.

(6) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne umożliwiające właściwym organom, jednolitym biurom łącznikowym, Komisji i innym podmiotom wypełnianie swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2017/2394 i objętych zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2019/2213. System IMI powinien zapewniać, aby dostęp tych podmiotów do systemu IMI był ograniczony do funkcji, w związku z którą potrzebują oni dostępu w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z tego rozporządzenia.

(7) System IMI umożliwia uczestnikom IMI wzajemną komunikację i interakcję w sposób ustrukturyzowany. Oznacza to, że w celu wymiany i przetwarzania wszystkich informacji za pośrednictwem systemu IMI należy korzystać z ustrukturyzowanych formularzy. Korzystanie z tych formularzy będzie zatem spełniać wszelkie wymogi rozporządzenia (UE) 2017/2394 dotyczące stosowania standardowych formularzy do celów komunikacji, które to wymogi są objęte zakresem projektu pilotażowego (np. wymóg określony w art. 13 ust. 3 tego rozporządzenia).

(8) Art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2394 stanowi, że dane dotyczące naruszeń muszą być przechowywane w elektronicznej bazie danych jedynie przez okres niezbędny do zrealizowania celów, do których je zgromadzono i przetwarzano, jednak nie dłużej niż pięć lat, licząc od zakończenia danej współpracy. W związku z tym IMI powinien zapewnić, by z chwilą, gdy dane dotyczące naruszenia nie będą już potrzebne, można będzie je usunąć z IMI, oraz by dane te zostały w każdym przypadku usunięte nie później niż 5 lat po dacie określonej w art. 35 ust. 3 akapit drugi lit. a), b) lub c) rozporządzenia (UE) 2017/2394. W systemie IMI dostępny powinien pozostać tylko zapis, że dokonano wymiany informacji. Przepis ten powinien funkcjonować bez uszczerbku dla art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 w zakresie, w jakim zastosowanie tego artykułu spowodowałoby wcześniejsze zablokowanie lub usunięcie danych osobowych przechowywanych w ramach projektu pilotażowego.

(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić termin przedstawienia takiej oceny. W celu zachowania spójności termin ten powinien być taki sam jak termin, w którym należy przedłożyć sprawozdanie wymagane na podstawie art. 40 rozporządzenia (UE) 2017/2394.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Art. 11-23, 26, 27 i 28 rozporządzenia (UE) 2017/2394 są przedmiotem projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie określonych w tych artykułach przepisów dotyczących współpracy administracyjnej za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI").

Artykuł  2

Właściwe organy oraz inni uczestnicy IMI

1. 
Do celów projektu pilotażowego właściwe organy i jednolite urzędy łącznikowe wyznaczone zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz podmioty upoważnione do zgłaszania ostrzeżeń zewnętrznych zgodnie z art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia są uznawane za właściwe organy w rozumieniu art. 5 akapit drugi lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
2. 
Do celów projektu pilotażowego właściwe organy i podmioty upoważnione do zgłaszania ostrzeżeń zewnętrznych zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz Europejski Urząd Nadzoru Bankowego w roli obserwatora zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia są uznawane za uczestników IMI w rozumieniu art. 5 akapit drugi lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
Artykuł  3

Współpraca administracyjna

1. 
Do celów art. 11 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do następujących elementów:
a)
składanie wniosku o informacje na podstawie tego artykułu, w tym o wszelkie informacje dodatkowe i dowody;
b)
przekazywanie wniosku stosownemu właściwemu organowi;
c)
udzielanie odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji;
d)
informowanie organu wnioskującego i Komisji o odmowie realizacji wniosku o udzielenie informacji, w tym o powodach odmowy;
e)
wymienianie informacji w przypadku braku porozumienia co do wniosku o udzielenie informacji.
2. 
Do celów art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do następujących elementów:
a)
składanie wniosku o wprowadzenie środków egzekwowania prawa na podstawie tego artykułu, w tym o wszelkie informacje dodatkowe i dowody;
b)
przekazywanie wniosku stosownemu właściwemu organowi;
c)
informowanie organu wnioskującego o działaniach i środkach podjętych lub planowanych w odpowiedzi na ten wniosek, w tym powiadomienia o terminie realizacji wniosku;
d)
powiadamianie organu wnioskującego, właściwych organów innych państw członkowskich i Komisji o wprowadzonych środkach i ich skutkach;
e)
informowanie organu wnioskującego i Komisji o odmowie realizacji wniosku o wprowadzenie środków egzekwowania prawa;
f)
wymienianie informacji w przypadku braku porozumienia co do wniosku o wprowadzenie środków egzekwowania prawa.
3. 
Do celów art. 15-23 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do następujących elementów:
a)
powiadamianie o zamiarze rozpoczęcia skoordynowanego działania;
b)
ustalanie i wyznaczanie koordynatora skoordynowanego działania;
c)
powiadamianie o rozpoczęciu skoordynowanego działania;
d)
powiadamianie o zamiarze uczestnictwa w skoordynowanym działaniu;
e)
powiadamianie o wynikach dochodzeń zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2394;
f)
informowanie o decyzji o odmowie udziału w skoordynowanym działaniu, w tym o powodach podjęcia takiej decyzji, oraz o wszelkich dokumentach uzasadniających;
g)
powiadamianie o wspólnym stanowisku na temat wyników dochodzenia i oceny naruszenia powszechnego;
h)
wymienianie informacji dotyczących zobowiązań w ramach skoordynowanych działań;
i)
wymienianie informacji dotyczących postępów prac w ramach skoordynowanego działania;
j)
wymienianie informacji o wszelkich wnioskach o wzajemną pomoc, które mogą mieć znaczenie dla skoordynowanego działania;
k)
wymienianie informacji dotyczących koordynowania wszelkich środków egzekwowania prawa;
l)
wymienianie informacji dotyczących zakończenia skoordynowanego działania;
4. 
Do celów art. 26 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do następujących elementów:
a)
zgłaszanie ostrzeżenia, obejmującego wszelkie istotne informacje dodatkowe i ewentualne wskazanie zamiaru rozpoczęcia skoordynowanego działania;
b)
korygowanie informacji zawartych w ostrzeżeniu;
c)
wycofywanie ostrzeżenia;
d)
składanie wniosku o sprawdzenie, czy mają miejsce podobne naruszenia lub czy wprowadzone zostały środki egzekwowania prawa;
e)
udzielanie odpowiedzi na takie wnioski;
f)
przypisywanie nadchodzących powiadomień stosownym właściwym organom.
5. 
Do celów art. 27 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do następujących elementów:
a)
zgłaszanie ostrzeżeń zewnętrznych, obejmujących wszelkie istotne informacje dodatkowe;
b)
korygowanie informacji zawartych w ostrzeżeniu zewnętrznym;
c)
wycofywanie ostrzeżenia zewnętrznego;
d)
przypisywanie nadchodzących powiadomień stosownym właściwym organom.
6. 
Do celów art. 28 rozporządzenia (UE) 2017/2394 IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności w odniesieniu do zgłaszania środków wprowadzonych w celu usunięcia naruszenia.
Artykuł  4

Dostęp do funkcji IMI

IMI zapewnia, aby wszystkie organy uznane na podstawie art. 2 za właściwe organy lub innych uczestników IMI do celów projektu pilotażowego mogły uzyskać dostęp do tej funkcji w systemie IMI, której potrzebują, aby wypełnić swoje obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) 2017/2394.

Artykuł  5

Przechowywanie danych

1. 
IMI zapewnia funkcje techniczne umożliwiające usunięcie wszystkich danych przechowywanych w systemie IMI w ramach projektu pilotażowego i dotyczących naruszenia, gdy tylko odpowiedni uczestnicy IMI stwierdzą, że dane te nie są już potrzebne do celów, do których zostały zgromadzone i przetworzone. IMI zapewnia również, aby wszystkie takie dane były w każdym przypadku usuwane nie później niż 5 lat od dnia określonego dla odpowiedniego rodzaju procedury współpracy administracyjnej w art. 35 ust. 3 akapit drugi lit. a), b) lub c) rozporządzenia (UE) 2017/2394.
2. 
Po usunięciu tych danych w systemie IMI dostępny powinien pozostać tylko zapis, że dokonano stosownej wymiany informacji, z wyłączeniem wszelkich danych, w wyniku których można by było zidentyfikować naruszenie.
3. 
Ust. 1 nie ma wpływu na obowiązki przewidziane w art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 dotyczące blokowania i usuwania danych osobowych przechowywanych w IMI w ramach projektu pilotażowego w zakresie, w jakim zastosowanie tego artykułu spowodowałoby wcześniejsze zablokowanie lub usunięcie takich danych.
Artykuł  6

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, wymaganą zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 17 stycznia 2023 r.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 17 stycznia 2020 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2213 z dnia 20 grudnia 2019 r. określająca praktyczne i operacyjne ustalenia dotyczące funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 w odniesieniu do niektórych form komunikacji prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia (zob. s. 163 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.