Projekt budżetu korygującego nr 1/2013 - wydatki związane z przystąpieniem Chorwacji do Unii Europejskiej (11607/2013 - C7- 0199/2013 - 2013/2054(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.75.332/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 lutego 2016 r.

Projekt budżetu korygującego nr 1/2013 - wydatki związane z przystąpieniem Chorwacji do Unii Europejskiej

P7_TA(2013)0330

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (11607/2013 - C7-0199/2013 - 2013/2054(BUD))

(2016/C 075/49)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 (zwane dalej "PMI z dnia 17 maja 2006 r."), w szczególności jego pkt 29,
-
uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej (COM(2013)0157),
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2013 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, przyjęty przez Komisję dnia 18 marca 2013 r. (COM(2013)0156),
-
uwzględniając stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 26 czerwca 2013 r. dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2013 (11607/2013 - C7-0199/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0246/2013),
A.
mając na uwadze, że budżet korygujący nr 1/2013 ma na celu włączenie do budżetu na 2013 r. środków na zobowiązania i środków na płatności niezbędnych do pokrycia wydatków związanych z przystąpieniem Chorwacji do Unii w dniu 1 lipca 2013 r.;
B.
mając na uwadze, że równocześnie Komisja, zgodnie z pkt 29 PMI z dnia 17 maja 2006 r., przedstawiła wniosek w sprawie dostosowania wieloletnich ram finansowych w celu wprowadzenia tych zmian;
C.
mając na uwadze, że zaproponowana podwyżka wynosząca 655,1 mln EUR w środkach na zobowiązania i 374 mln EUR w środkach na płatności odzwierciedla pakiet finansowy uzgodniony na konferencji w sprawie przystąpienia w dniu 30 czerwca 2011 r., z wyłączeniem działu 5, ponieważ wydatki administracyjne związane z przystąpieniem Chorwacji są już uwzględnione w budżecie na 2013 r.;
1.
przyjmuje do wiadomości przedłożony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 1/2013 oraz stanowisko Rady dotyczące projektu;
2.
podkreśla czysto techniczny charakter tego budżetu korygującego, który jest po prostu konsekwencją jednogłośnego porozumienia w sprawie traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej jako 28 państwa członkowskiego Unii; podkreśla, że z tego powodu budżet korygujący należy taktować oddzielnie wobec toczącej się międzyinstytucjonalnej debaty politycznej na temat sposobu rozwiązania kwestii zaległych płatności z 2012 r. oraz negocjacji w sprawie budżetu korygującego nr 2/2013;
3.
przypomina, że zgodnie z pkt 29 PMI z dnia 17 maja 2006 r. środki na sfinansowanie tego budżetu korygującego mają zostać pokryte poprzez dostosowanie ram finansowych, mianowicie zmianę pułapów na 2013 r. w odniesieniu do zobowiązań i płatności;
4.
przypomina swoje stanowisko, że okres ośmiu tygodni przewidziany w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na poinformowanie parlamentów narodowych o każdym projekcie aktu ustawodawczego nie ma zastosowania do kwestii budżetowych; ubolewa w związku z tym, że mimo bardzo napiętych terminów wejścia w życie tego budżetu korygującego, Rada mimo wszystko dopuściła do upływu tego terminu przed przyjęciem swojego stanowiska, a tym samym skróciła czas na przyjęcie przez Parlament przewidziany w Traktacie;
5.
ubolewa ponadto z powodu trudności, jakie miała Rada - nawet po upływie ośmiotygodniowego terminu - by osiągnąć porozumienie w sprawie tej zmiany, co doprowadziło do opóźnienia dostępności środków dla Chorwacji należnych od dnia 1 lipca 2013 r.; ostrzega, że nie może stać się to niepokojącym precedensem w przypadku kolejnych rozszerzeń;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Radzie w końcu udało się uzgodnić bez jakiegokolwiek kompensowania zmianę pułapów środków na płatności na rok 2013 o wymaganą kwotę 374 milionów EUR; uważa, że z uwagi na ograniczoną kwotę i obecny niedobór środków na płatności w budżecie na rok 2013 stanowi to właściwy sposób wypełnienia zobowiązania podjętego przez państwa członkowskie przy podpisywaniu traktatu dotyczącego przystąpienia i przestrzegania przepisów pkt 29 PMI z dnia 17 maja 2006 r.;
7.
wyraża jednak ubolewanie, że jeśli chodzi o zmianę zobowiązań Rada postanowiła zignorować polityczne znaczenie, jakie ma przyjęcie wniosku Komisji jako takiego, a zamiast tego opowiedziała się za kompensowaniem wymaganych środków; stwierdza, że jest to sprzeczne z duchem jednomyślnej decyzji podjętej przy podpisywaniu traktatu dotyczącego przystąpienia, a także z duchem PMI z dnia 17 maja 2006 r.; podkreśla, że taka decyzja wysyła niewłaściwy sygnał polityczny nie tylko w stronę Chorwacji, ale również innych krajów kandydujących; podkreśla, że ta decyzja Rady jest akceptowana tylko dlatego, że dotyczy ostatnich 6 miesięcy obecnych WRF (2007-2013); podkreśla, że nie powinno to stanowić precedensu w przypadku przyszłych rozszerzeń, które mogą nastąpić w czasie kolejnych WRF (2014-2020);
8.
ubolewa, że dział 5 został określony jako główne źródło kompensowania środków na zobowiązania, ponieważ może prowadzić to do braku niezbędnych zasobów na pokrycie zakwestionowanej indeksacji wynagrodzeń, w przypadku gdyby Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie jeszcze w 2013 r.;
9.
niemniej jednak z uwagi na polityczne znaczenie i pilność pod względem prawnym, jakie ma zapewnienie niezbędnych środków dla Chorwacji, postanawia zatwierdzić bez zmian stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2013;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
11.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.