Decyzja 1297/2008/WE w sprawie programu modernizacji europejskiej statystyki przedsiębiorstw i handlu (MEETS)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.340.76

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 grudnia 2008 r.

DECYZJA NR 1297/2008/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 grudnia 2008 r.
w sprawie programu modernizacji europejskiej statystyki przedsiębiorstw i handlu (MEETS)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoich komunikatach z dnia 16 marca 2005 r. w sprawie poprawy otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej oraz z dnia 24 stycznia 2007 r. w sprawie programu działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej, Komisja zobowiązała się do poprawy polityki stanowienia prawa oraz do ograniczania procedur administracyjnych i nadmiernej regulacji.

(2) Dnia 14 listopada 2006 r. Komisja wydała komunikat w sprawie zmniejszenia obciążenia respondentów, wprowadzenia uproszczeń oraz ustalania priorytetów w dziedzinie statystyk wspólnotowych, określający strategiczną koncepcję dalszego ograniczania obciążeń statystycznych spoczywających na przedsiębiorstwach.

(3) W ostatnich piętnastu latach pojawiła się duża liczba rozporządzeń statystycznych mających na celu zobrazowanie działalności przedsiębiorstw i nakładających na przedsiębiorstwa obowiązki dostarczania danych celem zaspokojenia potrzeb Wspólnoty dotyczących informacji statystycznych. Konieczne są zmiany aby zapewnić, między innymi, spójność zakresu, pojęć i definicji w rozporządzeniach statystycznych. W odniesieniu do wszystkich tych rozporządzeń należy, w miarę możliwości, wprowadzić uproszczenia i ustalić priorytety.

(4) Statystyka przedsiębiorstw i handlu stanie w nadchodzących latach przed poważnym wyzwaniem. Aby mogła stanowić oparcie dla inicjatyw w dziedzinie polityki Wspólnoty, musi być zdolna do odzwierciedlenia takich zjawisk występujących w podlegającej zmianom gospodarce wspólnotowej, jak globalizacja, nowe tendencje w przedsiębiorczości, społeczeństwo informacyjne, handel usługami, innowacja, zmieniające się modele handlu oraz konkurencyjność w świetle odnowionej strategii lizbońskiej.

(5) Kluczowym czynnikiem stwarzającym zapotrzebowanie w zakresie statystyki przedsiębiorstw i handlu jest odnowiona strategia lizbońska zmierzająca do pobudzania konkurencyjności gospodarki europejskiej i do osiągnięcia wysokiego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego.

(6) Pogłębianie integracji europejskiej w wielu dziedzinach gospodarki, w tym również Europejska Unia Walutowa oraz europejski system ceł, tworzy nowe potrzeby statystyczne związane z rolą euro w transakcjach międzynarodowych i prowadzi do konieczności dostosowania systemu statystycznego. Statystyka przedsiębiorstw i handlu powinna odpowiednio odzwierciedlać te procesy oraz dostarczać na czas wysokiej jakości informacje statystyczne opisujące zmiany strukturalne zachodzące w gospodarce europejskiej i w jej przedsiębiorstwach.

(7) Statystyka przedsiębiorstw i handlu obejmuje szereg obszarów, w których należy dokonać ulepszeń, takie jak statystyka strukturalna przedsiębiorstw, statystyka krótkookresowa, statystyka Prodcom, statystyka dotycząca technologii informatycznych i komunikacyjnych oraz statystyka wymiany towarowej między państwami członkowskimi (Intrastat).

(8) Organy odpowiedzialne za statystyki przedsiębiorstw i handlu powinny przeformułować metody tworzenia tych statystyk, aby można było ograniczyć obciążenia dla przedsiębiorstw oraz aby wszystkie dostępne źródła i nowe technologie mogły być wykorzystywane w sposób w pełni efektywny.

(9) Potrzeba nowych rodzajów wskaźników może pojawić się jako rezultat wysiłków na rzecz modernizacji systemu opracowywania danych statystycznych. Nowe rodzaje wskaźników, potrzebne do opisu potrzebnych informacji, można otrzymywać przez połączenie istniejących danych statystycznych dotyczących przedsiębiorstw, bez potrzeby nakładania na przedsiębiorstwa większego obciążenia sprawozdawczością. Nowe źródła danych i dostęp elektroniczny pozwolą na mniej uciążliwe gromadzenie większej ilości dostępnych danych, dostarczając jednocześnie szersze informacje. Potencjał statystyk w zakresie przedsiębiorstw powinien być skuteczniej wykorzystany, a jakość danych statystycznych powinna ulec poprawie.

(10) Krajowe urzędy statystyczne powinny być ściślej zaangażowane w modernizację systemu opracowywania statystyk w celu unikania powielania kosztów i procedur administracyjnych.

(11) Uproszczenie systemu Intrastat jest częścią wysiłków na rzecz zmniejszenia wymogów statystycznych i zminimalizowania obciążeń nakładanych na przedsiębiorstwa. Niedawna decyzja dotycząca zmniejszenia obszaru objętego statystyką przyczyni się do tego celu w perspektywie krótkoterminowej. W perspektywie długoterminowej powinny zostać zbadane inne możliwości uproszczeń, w tym system jednego rodzaju obrotu towarowego. Możliwość wdrożenia tych uproszczeń w perspektywie długoterminowej zależy od analizy wykonalności i innych działań realizowanych w ramach niniejszej decyzji. Należy jednak wziąć pod uwagę jakość statystyk, a także znaczne koszty wiążące się z jakimikolwiek zmianami.

(12) Przeprowadzono ocenę uprzednią (ex ante), zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, w celu skoncentrowania programu ustanowionego niniejszą decyzją wokół wymogu skuteczności w osiąganiu celów oraz w celu uwzględnienia ograniczeń budżetowych począwszy od etapu opracowywania programu.

(13) Niniejszą decyzją ustanawia się na cały okres trwania programu pulę środków finansowych, która stanowi główny punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu pkt 37 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(2).

(14) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie ustanowienie programu modernizacji europejskiej statystyki w zakresie przedsiębiorstw i handlu, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż nieskoordynowana modernizacja prowadziłaby do dublowania wysiłków, powtarzania błędów i wyższych kosztów, a z uwagi na skalę statystyki, której dotyczy, możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodne z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(15) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(3), zgodnie z art. 3 tej decyzji.

(16) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(4) stanowi ramy odniesienia dla przepisów niniejszej decyzji.

(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanowienie programu

1.
Niniejsza decyzja ustanawia program modernizacji europejskiej statystyki przedsiębiorstw i handlu (dalej zwany "programem MEETS").
2.
Program MEETS rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2009 r. i zostaje zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.
Artykuł  2

Zakres i ogólne cele

1.
Środki przewidziane w programie MEETS odnoszą się do tworzenia i rozpowszechniania statystyk dotyczących przedsiębiorstw i handlu na terytorium Wspólnoty.
2.
Ogólne cele programu MEETS są następujące:

a) przegląd priorytetów i opracowanie docelowych zestawów wskaźników dla nowych obszarów (cel 1);

b) wypracowanie uproszczonych ram dla statystyki przedsiębiorstw (cel 2);

c) wspomaganie wdrażania bardziej skutecznych sposobów opracowywania statystyk przedsiębiorstw i handlu (cel 3);

d) unowocześnienie systemu gromadzenia danych w dziedzinie wymiany towarowej między państwami członkowskimi (dalej określanej jako Intrastat) (cel 4).

Artykuł  3

Działania

Aby osiągnąć cele, o których mowa w art. 2 ust. 2, wdrożony zostaje następujący zestaw działań:

a) przegląd priorytetów i opracowanie docelowych zestawów wskaźników dla nowych obszarów (cel 1):

Działanie 1.1: rozpoznanie obszarów o mniejszym znaczeniu;

Działanie 1.2: rozwój nowych obszarów;

b) wypracowanie uproszczonych ram dla statystyki przedsiębiorstw (cel 2):

Działanie 2.1: integracja koncepcji i metod w obręb ram prawnych;

Działanie 2.2: rozwój statystyki grup przedsiębiorstw;

Działanie 2.3: przeprowadzanie badań wspólnotowych zmierzających do zminimalizowania obciążenia przedsiębiorstw;

c) wspomaganie wdrażania bardziej skutecznych sposobów opracowywania statystyk przedsiębiorstw i handlu (cel 3):

Działanie 3.1: lepsze wykorzystanie danych już dostępnych w systemie statystycznym, włączając możliwość dokonywania szacunków;

Działanie 3.2: lepsze wykorzystanie danych dostępnych już w gospodarce;

Działanie 3.3: rozwój narzędzi pozwalających na efektywniejsze pozyskiwanie, przekazywanie i przetwarzanie danych;

d) unowocześnienie Intrastatu (cel 4):

Działanie 4.1: harmonizacja metod w celu podniesienia jakości w ramach uproszczonego Intrastatu;

Działanie 4.2: lepsze wykorzystanie danych administracyjnych;

Działanie 4.3: ulepszenie i ułatwienie wymiany danych w ramach Intrastatu.

Działania, o których mowa w niniejszym artykule, zostają wyszczególnione w załączniku i doprecyzowane w rocznych programach pracy przewidzianych w art. 4.

Artykuł  4

Roczne programy pracy

Roczne programy pracy wraz z priorytetami działań prowadzonych w ramach każdego z celów, o których mowa w art. 2 ust. 2, a także przydziały środków budżetowych zgodne z niniejszą decyzją, zostają przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 5 ust. 2.

Artykuł  5

Komitet

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem art. 8 tej decyzji.

Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

Artykuł  6

Ocena

1.
Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, dokonuje regularnej oceny działań prowadzonych w ramach programu MEETS, aby ustalić czy cele, o których mowa w art. 2 ust. 2, zostały osiągnięte oraz aby przedstawić wytyczne służące poprawie skuteczności przyszłych działań.
2.
W terminie do dnia 31 grudnia 2010 r., a następnie co roku do 2013 r., Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wdrażania programu MEETS.

W terminie do dnia 31 lipca 2014 r., Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie końcowe z wdrażania programu MEETS. Sprawozdanie to zawiera ocenę - w perspektywie nakładów poniesionych przez Wspólnotę - korzyści z działań, jakie odniosła Wspólnota, państwa członkowskie oraz dostarczyciele i użytkownicy informacji statystycznych, w celu rozpoznania dziedzin, w których możliwa jest poprawa.

Artykuł  7

Finansowanie

1.
Pulę środków finansowych na wdrożenie programu MEETS w latach 2009-2013 ustala się na kwotę 42.500.000 EUR.
2.
Roczne środki zatwierdzane są przez władzę budżetową w ramach limitów ram finansowych.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, 16 grudnia 2008 r.
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
H.-G. PÖTTERINGB.LE MAIRE
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 18 listopada 2008 r.

(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1.

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

ZAŁĄCZNIK 

PODZIAŁ DZIAŁAŃ WYMIENIONYCH W ART. 3

Cel 1: Przegląd priorytetów i opracowanie docelowych zestawów wskaźników dla nowych obszarów

Działanie 1.1: Rozpoznanie obszarów o mniejszym znaczeniu

- W zmieniającym się świecie powinno się dokonywać okresowego przeglądu potrzeb statystycznych, ponieważ nie tylko pojawiają się nowe potrzeby statystyczne, ale też inne potrzeby stają się mniej ważne, a nawet tracą aktualność. Dlatego należy regularnie przeprowadzać, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przegląd priorytetów, aby rozpoznać obszary i cechy, które straciły swój charakter priorytetowy i w związku z tym mogą zostać usunięte z listy wymogów prawnych. Takie przeglądy będą miały na celu uproszczenie wymogów statystycznych i zmniejszenie obciążenia respondentów. Komisja może zainicjować przeprowadzenie badań zewnętrznych w tym zakresie.

Działanie 1.2: Rozwój nowych obszarów

- W zmieniającym się otoczeniu gospodarczym ważne jest określenie obszarów priorytetowych dla statystyki, takich jak handel usługami, globalizacja i przedsiębiorczość, oraz uzgodnienie na poziomie wspólnotowym docelowego zestawu wskaźników dla każdego z tych obszarów priorytetowych. Takie wskaźniki należy w miarę możliwości zharmonizować ze statystykami międzynarodowymi.

- Statystyki muszą być zestawiane w sposób skuteczny i być porównywalne. Z tego względu statystyki europejskie będą modernizowane w ścisłej zgodności z zasadami spójności i porównywalności danych dotyczących odnośnych okresów. Dlatego też przeprowadzone zostaną prace w ramach europejskiego systemu statystycznego w celu osiągnięcia zharmonizowanych definicji nowo określonych cech i wskaźników.

- Po uzgodnieniu docelowego zestawu wskaźników i ich zharmonizowanych definicji, konieczne będą dalsze prace w celu opracowania i sprawdzenia sposobów sporządzania statystyk w obszarach priorytetowych.

- Celem wniesienia wkładu w rozwój nowych obszarów i docelowych zestawów wskaźników, Komisja będzie inicjować badania, organizować seminaria i zapewniać wsparcie finansowe dla opracowywania metod i sposobów gromadzenia nowych statystyk.

Cel 2: Wypracowanie uproszczonych ram dla statystyki przedsiębiorstw

Działanie 2.1: Integracja koncepcji i metod w obręb ram prawnych

- Statystyki europejskie sporządzane są zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym, które rozwijało się przez wiele lat. Aby zapewnić spójność, konieczne są zmiany w tym prawodawstwie. Komisja może więc zlecić przeprowadzenie badań zewnętrznych zmierzających do przeglądu istniejących aktów prawnych w celu zapewnienia zharmonizowanych ram prawnych dla różnych obszarów statystyki przedsiębiorstw i handlu.

- Statystyka obejmuje szereg zagadnień przekrojowych. Dla przykładu, liczne dziedziny statystyki odnoszą się do zatrudnienia, w niektórych przypadkach opisując to samo zjawisko z różnych punktów widzenia. Komisja zleci więc przeprowadzenie badań zewnętrznych, mających na celu doprowadzenie do harmonizacji metodologii stosowanych w odpowiednich dziedzinach statystyki. Wsparcie finansowe zostanie zapewnione dla projektów państw członkowskich w tym zakresie.

- Ważne jest zagwarantowanie spójności między poszczególnymi dziedzinami statystyki w zakresie przedsiębiorstw i handlu. Spójność mogłaby dotyczyć związku pomiędzy statystyką obrotu towarami oraz statystyką bilansu płatniczego, jak również pomiędzy strukturalną statystyką przedsiębiorstw a statystyką handlu. Komisja zleci przeprowadzenie zewnętrznych badań oraz zapewni wsparcie finansowe dla projektów państw członkowskich w tym zakresie.

Działanie 2.2: Rozwój statystyki grup przedsiębiorstw

- Komisja wystąpiła z inicjatywą powołania wspólnotowego rejestru wielonarodowych grup przedsiębiorstw. Taki rejestr stanowi istotną podstawę dla tworzenia zharmonizowanych statystyk dotyczących globalizacji gospodarki. Działania w tym zakresie będą koncentrowały się na ukończeniu tworzenia tego rejestru. Komisja zleci przeprowadzenie zewnętrznych badań w tym zakresie.

- Nie wystarczy samo stworzenie takiego rejestru; w związku z tym zostanie zapewnione wsparcie finansowe działań prowadzonych w państwach członkowskich, mających na celu opracowanie skuteczniejszych metod gromadzenia danych dotyczących grup przedsiębiorstw i zobrazowania ich roli w obrocie międzynarodowym.

- Jeżeli chodzi o wykorzystywanie wspólnotowego rejestru wielonarodowych grup przedsiębiorstw, statystyka europejska będzie musiała przyjąć nową perspektywę; w związku z tym ważne stanie się przeprowadzanie szczegółowych badań grup przedsiębiorstw. Komisja zleci przeprowadzenie zewnętrznych badań oraz zapewni wsparcie finansowe dla projektów państw członkowskich w tym zakresie.

Działanie 2.3: Przeprowadzanie badań wspólnotowych zmierzających do zminimalizowania obciążenia przedsiębiorstw

- Aby podkreślić nowe i pojawiające się potrzeby w zakresie statystyki wspólnotowej, szczegółowe badania wspólnotowe mogą być prowadzone doraźnie. Badania takie będą przeprowadzane za pomocą zewnętrznych badań zleconych przez Komisję oraz wsparcia finansowego dla państw członkowskich.

- Aby wykorzystać potencjalne oszczędności wynikających ze schematów doboru prób stosowanych we Wspólnocie w ramach stałych statystyk, Komisja zleci przeprowadzenie zewnętrznych badań w celu rozpoznania obszarów, w których wystarczające byłyby wspólnotowe dane zagregowane, a także w celu wypracowania nowych metod gromadzenia danych w tych dziedzinach. Ponadto, zostanie zapewnione wsparcie, aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie ich systemów gromadzenia danych. Nie istnieje jednak standardowy schemat doboru prób stosowany we Wspólnocie, dlatego też schematy losowania będą dostosowywane do okoliczności.

Cel 3: Wspomaganie wdrażania bardziej skutecznych sposobów opracowywania statystyki przedsiębiorstw i handlu

Działanie 3.1: Lepsze wykorzystanie danych już dostępnych w systemie statystycznym, włączając możliwość dokonywania szacunków

- Ostatecznym celem tego działania jest stworzenie w pełni zintegrowanych zestawów wskaźników statystycznych dotyczących przedsiębiorstw i handlu na poziomie mikroekonomicznym: w myśl koncepcji statystycznego "magazynu danych". Aby osiągnąć ten cel, państwa członkowskie otrzymają wsparcie finansowe na łączenie zestawów danych lub mikro-danych z różnych obszarów statystyki przedsiębiorstw i handlu, takich jak rejestry handlowe i rejestry przedsiębiorstw oraz na łączenie statystyki strukturalnej dotyczących przedsiębiorstw ze statystyką dotyczącą badań i rozwoju oraz statystyką społeczeństwa informacyjnego.

- Prowadzone będą prace metodologiczne dla poprawy wykorzystania gromadzonych danych, na przykład w celu oceny wpływu technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) na wyniki przedsiębiorstw dzięki połączeniu danych pochodzących z różnych źródeł.

- Celem skuteczniejszych metod gromadzenia danych jest zmniejszenie obciążeń spoczywających na przedsiębiorstwach. Należy zapewnić, by urzędy statystyczne wykorzystywały gromadzone informacje w sposób najbardziej efektywny. Wsparcie finansowe zostanie zapewnione na przeprowadzanie prac metodologicznych nad najbardziej efektywną alokacją prób oraz nad ich wykorzystaniem w połączeniu z innymi źródłami i powiązanymi metodami estymacji. Takie wsparcie finansowe może również zostać zapewnione na przeprowadzenie badań nad jakością, w przypadku, gdy niektóre przedsiębiorstwa (np. małych i średnich przedsiębiorstw) nie są obejmowane badaniami statystycznymi, a także do opracowania odpowiednich zharmonizowanych metod estymacji.

Działanie 3.2: Lepsze wykorzystanie danych dostępnych już w gospodarce

- Informacje statystyczne gromadzone są czasami dwukrotnie: najpierw dla celów administracyjnych, takich jak podatkowe, a następnie dla celów statystycznych, w badaniach. Należy unikać takiego podwójnego obciążenia w najszerszym możliwym zakresie. Dlatego program MEETS zapewni wsparcie finansowe dla projektów dotyczących wykorzystania danych administracyjnych do celów statystycznych, w zakresie rachunkowości przedsiębiorstw, wspomagając państwa członkowskie w przejściu od badań statystycznych do wykorzystywania danych administracyjnych, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości danych.

- W ramach przedsiębiorstw zasadne jest upowszechnianie integracji systemów rachunkowości ze sprawozdawczością statystyczną, co pozwoli na uproszczenie dostarczania danych na potrzeby statystyki. Komisja zleci przeprowadzenie zewnętrznych badań oraz zapewni wsparcie finansowe dla projektów państw członkowskich w tym zakresie.

Działanie 3.3: Rozwój narzędzi pozwalających na efektywniejsze pozyskiwanie, przekazywanie i przetwarzanie danych

- Nowe TIK pozwalają na uproszczenie sprawozdawczości. Może to zostać osiągnięte przy użyciu ksiąg rachunkowych przedsiębiorstw i innych sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości, oraz z odpowiednimi standardami technicznymi dla takich sprawozdań, w tym z formatem elektronicznym XBRL (eXtensible Business Reporting Language). Podjęte zostaną odpowiednie środki na rzecz wsparcia finansowego dla działań, które służą ułatwianiu przekazywania danych z przedsiębiorstw do krajowych urzędów statystycznych.

- Wspierane będzie bardziej skuteczne wykorzystanie narzędzi informatycznych (IT) w celu ułatwienia wymiany informacji między Komisją a państwami członkowskimi. Ponadto konieczne jest dalsze opracowywanie narzędzi zatwierdzania danych, wykrywania błędów, korekty, analizy i publikowania danych. Zostanie zapewnione wsparcie finansowe dla projektów państw członkowskich w tym zakresie.

- Biorąc pod uwagę bieżące postępy w upraszczaniu formalności celnych w przywozie i wywozie, zapewnione zostanie odpowiednie wsparcie finansowe dla działań zmierzających do usprawnienia wymiany, przetwarzania i rozpowszechniania wysokiej jakości szczegółowych statystyk w zakresie handlu.

Cel 4: Unowocześnienie Intrastatu

Działanie 4.1: Harmonizacja metod w celu podniesienia jakości w ramach uproszczonego Intrastatu

- Zostanie udzielone wsparcie finansowe dla działań w państwach członkowskich, mających na celu opracowanie narzędzi i metod poprawy jakości danych oraz systemu gromadzenia danych.

- Zostanie udzielone wsparcie finansowe dla działań w państwach członkowskich zmierzających do zmniejszenia asymetrii poprzez unikanie błędnych klasyfikacji i poprzez zharmonizowanie estymacji oraz systemów gromadzenia i przetwarzania danych, reguł postępowania z danymi poufnymi, progów oraz metod dostosowywania.

Działanie 4.2: Lepsze wykorzystanie danych administracyjnych

- Należy zachęcać do ponownego wykorzystywania danych administracyjnych przekazywanych przez przedsiębiorstwa dla innych celów (w szczególności deklaracji i księgowości VAT). Zostanie zapewnione wsparcie finansowe dla działań w tym zakresie, w tym również dla opracowywania narzędzi i procedur TIK.

Działanie 4.3: Ulepszenie i ułatwienie wymiany danych w ramach Intrastatu

- Dalsze opracowywanie narzędzi i metod wymiany danych w ramach scentralizowanego systemu ma kluczowe znaczenie. Niezbędne jest dalsze opracowywanie narzędzi zatwierdzania, wykrywania błędów, korekty, analizy i publikowania danych w statystyce handlu wewnątrzwspólnotowego. Wsparcie finansowe zostanie udzielone dla działań, które koncentrują się na aspektach prawnych i technicznych wymiany danych między państwami członkowskimi.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.