Program konwergencji Cypru na lata 2004-2007.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.320.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 grudnia 2004 r.

OPINIA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie programu konwergencji Cypru na lata 2004-2007

(2004/C 320/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Cypru, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji"

Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 6,3 % PKB w 2003 r. do 2,9 % PKB do 2005 r. tak, aby do 2005 r. spełnić kryterium deficytu ustalone w Maastricht, a następnie obniżyć deficyt do 2,2 % PKB w 2006 r. i 1,6 % PKB do 2007 r. W tym celu program konwergencji przewiduje stworzenie rosnącej nadwyżki salda pierwotnego z planowanego - 1,6 % PKB w 2004 r. do 2 % PKB do 2007 r.; oraz zdecydowane odwrócenie tendencji zwyżkowej stosunku zadłużenia do PKB z 75,2 % PKB w 2004 r. do poziomu poniżej 69 % do końca okresu objętego prognozą. Celowi temu towarzyszy pakiet środków - przede wszystkim strukturalnych - zmierzających do ograniczenia wydatków i zwiększenia dochodów mniej więcej w równym stopniu. Środki te będą w większości wdrażane od 2005 r.

Program koncentruje się na zwiększaniu dochodów i kontroli wydatków, w których w przeszłości miała miejsca większość nieprawidłowości. Przedstawiona ścieżka korekty odzwierciedla zaangażowanie rządu w poprawę stanu finansów publicznych w związku z zamiarem przyjęcia euro do 2007 r.; jest to główna przyczyna znacznych początkowych korekt fiskalnych zmierzających do obliżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych o 2,3 punktu procentowego PKB w 2005 r. Z uwagi na niejednoznaczną historię konsolidacji fiskalnej, jest to dość ambitny cel i dlatego jego realizacja wymaga mocnego zaangażowania, włącznie z podjęciem dodatkowych środków jeżeli zostaną one uznane za konieczne.

Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu, który prognozuje przyspieszenie realnego wzrostu PKB z 3,5 % w 2004 r. do 4,5 % w 2007 r. wydaje się oparty na realistycznych założeniach wzrostu. Prognoza inflacji również wydaje się realistyczna. Program obejmuje cztery różne scenariusze prognoz makroekonomicznych i budżetowych: scenariusz "średni", scenariusz "górny", scenariusz "dolny" i scenariusz "wyższych stóp procentowych". Tak zwany scenariusz "średni" jest uważany za scenariusz odniesienia dla oceny prognoz budżetowych, ponieważ - zgodnie z aktualnymi informacjami - wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu.

Program przewiduje obliżenie deficytu do poziomu (poniżej) wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w 2005 r. oraz jego dalszy spadek później, chociaż cele te nie są zgodne z pozycją bliską równowagi w okresie objętym programem.

Wynik budżetu może być gorszy od prognozowanego. Z uwagi na wielkość tych korekt i historię konsolidacji fiskalnej na Cyprze, nie jest pewne czy cel wyznaczony na rok 2005 może zostać osiągnięty. Stanowisko budżetowe przedstawione w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu (poniżej) progu 3 % PKB do 2005 r. Może ono również nie zapewnić dostatecznego marginesu bezpieczeństwa w przypadku przekroczenia tego progu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych,

W programie zadłużenie przyjmuje najwyższą wartość - 75,2 % - w 2004 r., a następnie spada o prawie 7 punktów procentowych i osiąga 68,4 % PKB do 2007 r. Stymulatorami tego znacznego spadku są przede wszystkim coraz korzystniejsze salda pierwotne i nominalny wzrost PKB przewyższający średnie oprocentowanie długu publicznego w latach 2005-2007. Ewolucja wskaźnika długu może być mniej korzystna od prognozowanej z uwagi na wyżej wymienione ryzyko dla następstw deficytu.

Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Cypr stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Podczas gdy reforma systemu ochrony zdrowia ma zostać wdrożona w 2006 r., środki zmierzające do reformy systemu emerytalnego są dopiero w stadium początkowym. Terminowe i skuteczne wdrożenie takich reform wraz z innymi środkami niezbędnymi w celu zapewnienia odpowiedniej nadwyżki pierwotnej ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia stabilności finansów publicznych.

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie na Cyprze nadmiernego deficytu budżetowego i zgodnie z art. 104 ust. 7 wystosowała do niego zalecenie w sprawie skorygowania tego deficytu, zawierające jednocześnie wskazówki Rady w zakresie prowadzonej polityki.

Najważniejsze prognozy programu konwergencji Cypru

20032004200520062007
Realny wzrost PKB (%) 2,0 3,5 4,3 4,4 4,5
Wzrost zatrudnienia (%) 0,9 1,0 1,0 2,0 3,0
Inflacja CPI (%) 4,1 2,0 2,0 2,0 2,0
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB)- 6,3- 5,2- 2,9- 2,2- 1,6
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) 72,6 75,2 74,8 71,5 68,4

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.