Rozporządzenie 2802/98 w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.349.12

Akt utracił moc
Wersja od: 24 grudnia 1998 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2802/98
z dnia 17 grudnia 1998 r.
w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Wspólnota posiada produkty rolne zgromadzone w wyniku podjętych środków interwencyjnych;

istnieją już znaczne luki w dostawach niektórych produktów rolnych na rynek rosyjski, które prawdopodobnie powiększą się jeszcze bardziej w nadchodzących miesiącach;

społeczność międzynarodowa postanowiła już zaradzić tej sytuacji i Wspólnota musi także podjąć swe obowiązki;

w związku z tym należy udostępnić Federacji Rosyjskiej (zwanej dalej "Rosją") produkty rolne w celu poprawienia jej zaopatrzenia w żywność z uwzględnieniem zróżnicowanej sytuacji lokalnej i jednocześnie bez przekreślania rozwoju wolnego rynku żywności; ponadto jako interwencję za pomocą wyjątkowych środków, produkty należy wysłać przede wszystkim do Rosji albo w stanie, w jakim są, albo po ich przetworzeniu; w końcu w przypadku, gdy nie są dostępne zapasy interwencyjne, powinno być również możliwe pozyskanie produktów rolnych na rynku wspólnotowym;

działania te pomogą poprawić niepewną sytuację mieszkańców Rosji, a jednocześnie pomogą uregulować rynki rolne;

należy określić wymagania dotyczące prawidłowego przeprowadzenia tych działań oraz podjąć kroki umożliwiające rozłożenie dostaw w czasie; dane szczegółowe samej organizacji działań, włącznie z miejscem przeznaczenia produktów, mają być określone w memorandum, jakie zostanie podpisane przez Wspólnotę i Rosję; na mocy tego memorandum władze rosyjskie będą odpowiedzialne za sprzedaż produktów na rynkach lokalnych po cenach, które nie spowodują zachwiania tych rynków, oraz za wykorzystanie wpływów netto na cele społeczne;

Komisja powinna być upoważniona do negocjowania warunków i zawarcia wymienionej umowy; by skutecznie przeprowadzić te działania, Komisja powinna być upoważniona do podejmowania wszelkich niezbędnych kroków, włącznie z odroczeniem lub zawieszeniem dostaw na skutek napotkanych trudności, jeżeli ustalone wymogi nie są spełniane;

Komisja korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg i oceny właściwego prowadzenia tych działań również na terytorium Federacji Rosyjskiej; w przypadkach pilnych Komisja może stosować ograniczone procedury lub umowy prywatne, w szczególności w odniesieniu do monitorowania i kontroli;

mimo wszelkich środków ostrożności, które zostały i zostaną jeszcze przedsięwzięte, omawiane działania wiążą się z nieodłącznym ryzykiem;

zasady dotyczące realizacji tych działań powinny być przyjęte przez Komisję w drodze procedur obowiązujących we wspólnej polityce rolnej;

w związku z zaistniałą potrzebą produkty muszą dotrzeć na miejsce przeznaczenia jak najszybciej; dostawa powinna rozpocząć się natychmiast, a jej koszty powinny być pokryte przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Na mocy niniejszego rozporządzenia realizuje się nieodpłatne dostawy do Rosji produktów rolnych określonych w art. 3, które są dostępne w wyniku interwencji albo, w przypadku gdyby nie były dostępne w magazynach interwencyjnych, które będą pozyskane na rynku wspólnotowym.
2.
Produkty są dostarczane do regionów będących w największej potrzebie, zgodnie z umową zawartą między Wspólnotą a Rosją.
3.
Dostawy rozkłada się w czasie w sposób ustalony w porozumieniu z władzami rosyjskimi.
4.
Warunki działań związanych z dostawą są określone w memorandum podpisanym przez Wspólnotę i Rosję, wynegocjowanym i zawartym przez Komisję. Obejmują one, na odpowiedzialność władz rosyjskich, sprzedaż produktów dostarczanych na rynki lokalne po cenach, które nie spowodują zachwiania rynku regionalnego i zasady wyłącznego przeznaczenia wpływów netto ze sprzedaży na cele społeczne. W wyjątkowych sytuacjach dostarczone produkty mogą być przekazywane nieodpłatnie osobom najbardziej potrzebującym w danych regionach.

Memorandum dotyczy również pomocy i współpracy władz rosyjskich w monitorowaniu, rewizji ksiąg, w działaniach kontrolnych i w ocenie dokonywanej na terytorium Rosji, w szczególności przez Trybunał Obrachunkowy lub przez organy zewnętrzne oddelegowane w tym celu przez Komisję.

Artykuł  2
1.
Produkty są dostarczane w postaci nieprzetworzonej lub po przetworzeniu we Wspólnocie.
2.
Środki mogą się odnosić również do dostępnych środków spożywczych lub do takich produktów, które mogą być uzyskane na rynku za odpłatnością w produktach pochodzących z zapasów interwencyjnych i należących do tej samej grupy produktów.
3.
Koszty dostawy wraz z transportem do portów lub do przejść granicznych bez rozładunku oraz, tam gdzie to stosowne, koszty przetwarzania we Wspólnocie określa się w trybie przetargu publicznego, a w pilnych przypadkach czy w razie trudności z ustaleniem trasy w trybie przetargu ograniczonego.
4.
W przypadku produktów dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie są przyznawane zwroty wywozowe do produktów rolnych.
Artykuł  3

Maksymalne wielkości dostaw nieodpłatnych są następujące:

– pszenica zwykła o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

1.000.000 ton,

– żyto o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

500.000 ton,

– ryż całkowicie bielony:

50.000 ton,

– wieprzowina:

100.000 ton w tuszach,

– wołowina:

150.000 ton w tuszach,

– mleko odtłuszczone w proszku:

50.000 ton.

Artykuł  4
1.
Komisja odpowiada za realizację działań na mocy niniejszego rozporządzenia.

Komisja odracza realizację jednej lub kilku partii działań związanych z dostawą lub je zawiesza w razie braku pewności, że działania są prowadzone w sposób zadowalający, w szczególności jeżeli nie są przestrzegane przepisy memorandum, o którym mowa w art. 1 ust. 4.

Komisja podejmuje wszelkie działania konieczne do zapewnienia, że dostawy są realizowane w planowanych etapach.

Komisja, w drodze otwartego lub ograniczonego zaproszenia do składania ofert lub w drodze umów prywatnych, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg, kontroli i oceny właściwego przeprowadzania działań, w tym również na terytorium rosyjskim.

2.
Szczegółowe zasady dotyczące zastosowania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92(2) lub, gdzie stosowne, w odpowiednich artykułach innych rozporządzeń dotyczących wspólnej organizacji rynków.
Artykuł  5

Wartość księgową produktów rolnych ze skupu interwencyjnego ustala się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 729/70(3).

Artykuł  6

Działania podjęte na podstawie niniejszego rozporządzenia podlegają art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, łącznie z kosztami wynikającymi z zastosowania art. 4 ust. 1 akapit ostatni niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 16 grudnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 181, z 1.7.1992, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 923/96 (Dz.U. L 126, z 24.5.1996, str. 37).

(3) Dz.U. L 94, z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125, z 8.6.1995, str. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.