Decyzja 1999/93/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie drzwi, okien, okiennic, żaluzji, bram i powiązanych z nimi okuć budowlanych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.29.51

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 kwietnia 2011 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 stycznia 1999 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie drzwi, okien, okiennic, żaluzji, bram i powiązanych z nimi okuć budowlanych

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 117)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/93/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lutego 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych (1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG (2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać pomiędzy dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik II daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III, sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 stycznia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Drzwi i bramy (z przymocowanymi okuciami lub bez):

- tylko do komunikacji wewnętrznej,

- do innych wymienionych specyficznych celów zastosowań i/lub zastosowań podlegających specjalnym wymaganiom, w szczególności ze względu na hałas, energię, szczelność i bezpieczeństwo użytkowania, innych niż wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.

Okna (z przymocowanymi okuciami lub bez):

- do innych celów zastosowań niż podane w załączniku II do niniejszej decyzji.

Okiennice i żaluzje (z przymocowanymi okuciami lub bez):

- do zastosowania zewnętrznego.

ZAŁĄCZNIK  II

Drzwi i bramy (z przymocowanymi okuciami lub bez):

- do stosowania w przegradzaniu ognia/dymu i na drogach ewakuacyjnych.

Okna (z przymocowanymi okuciami lub bez):

- do stosowania w przegradzaniu ognia/dymu i na drogach ewakuacyjnych.

Okucia budowlane do drzwi i bram:

- do stosowania w przegradzaniu ognia/dymu i na drogach ewakuacyjnych.

ZAŁĄCZNIK  III 1

RODZINA WYROBÓW

DRZWI, OKNA, OKIENNICE, ŻALUZJE, BRAMY I POWIĄZANE Z NIMI OKUCIA BUDOWLANE

(1/1)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobów i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

WyrobyCel zastosowańPoziomy lub klasySystemy zaświadczania zgodności
Drzwi i bramy (z przymocowanymi okuciami lub bez)Przegradzanie dymu/ognia i na drogach ewakuacyjnych-1
Inne wymienione specyficzne zastosowania lub zastosowania podlegające innym specyficznym wymaganiom, w szczególności ze względu na hałas, energię, szczelność i bezpieczeństwo użytkowania (tzn. NIE do przegradzania ognia/dymu, NIE do stosowania na drogach ewakuacyjnych)-3
Tylko do komunikacji wewnętrznej-4
Okna (z przymocowanymi okuciami lub bez)Przegradzanie dymu/ognia i na drogach ewakuacyjnych-1
Wszystkie pozostałe-3
Okucia budowlane do drzwi, bram i okienPrzegradzanie dymu/ognia i na drogach ewakuacyjnych-1
Wszystkie pozostałe-3
Okiennice i żaluzje (z przymocowanymi okuciami lub bez)Zastosowanie zewnętrzne-4
System 1: zob. pkt 2 ppkt i) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, bez badań audytowych próbek.

System 3: zob. pkt 2 ppkt ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.

System 4: zob. pkt 2 ppkt ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych w odniesieniu do danej cechy nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno państwo członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (zob. art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości użytkowych wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/246/UE z dnia 18 kwietnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.103.114) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.