Procedura budżetowa na 2012 r.: wspólny projekt (17470/2011 ADD 1, 2, 3, 4, 5 - C7-0446/2011 - 2011/2020(BUD)).
Dz.U.UE.C.2013.165E.83
Akt nienormatywnyP7_TA(2011)0521
Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wspólnego projektu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej na 2012 r. (17470/2011 ADD 1, 2, 3, 4, 5 - C7-0446/2011 - 2011/2020(BUD))
(2013/C 165 E/14)
(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2013 r.)
Parlament Europejski,
(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0461.
(2) Dz.U. L 163 z 23.06.07, s. 17.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Budżet na 2012 rok - wspólne konkluzje
Budżet na 2012 rok - wspólne konkluzje
W przypadku braku innego stwierdzenia w poniższych konkluzjach wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W związku z pozostałymi liniami budżetowymi komitet pojednawczy doszedł do wniosków, które przedstawiono poniżej.
Agencje zdecentralizowane
Całkowity wkład UE na rzecz agencji zdecentralizowanych w 2012 r. (obejmujący środki, które mają być ujęte w budżecie na 2012 r., oraz dostępne dochody przeznaczone na określony cel, przy czym dotyczy to zarówno środków na zobowiązania, jak i na płatności) obniża się o 1 % w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek 3/2012. Jednak w przypadku agencji FRONTEX (tytuł 1 i 2), Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych całkowity wkład UE (w środkach na zobowiązania i na płatności) ustala się na poziomie projektu budżetu. W odniesieniu do agencji FRONTEX - Tytuł 3 por. dział 3a w pkt 1.3 poniżej.
W porównaniu z przedstawionym przez Komisję projektem budżetu oznacza to obniżenie wkładu UE na ogólną kwotę 6,1 mln EUR na rzecz następujących agencji zdecentralizowanych, co ilustruje poniższa tabela:
w milionach EUR | |||||
Pozycja w budżecie | Nazwa agencji zdecentralizowanej | Całkowity wkład UE w 2012 r. (środki budżetowe i dochody przeznaczone na określony cel): środki na zobowiązania | Budżet na rok 2012 | ||
Początkowa kwota | Kwota po zmianach | Obniżenie środków w budżecie na 2012 r. | |||
02 03 03 | Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) - chemikalia | p.m. | p.m. | p.m. | |
02 05 02 | Agencja Europejskiego GNSS | 10,600 | 10,494 | - 0,106 | |
04 04 03 | Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (EUROFOUND) | 20,590 | 20,384 | - 0,206 | |
04 04 04 | Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy | 14,830 | 14,682 | - 0,148 | |
06 02 01 | Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) | 35,214 | 34,862 | - 0,352 | |
06 02 02 | Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu | 53,565 | 53,229 | - 0,336 | |
w tym środki związane ze zwalczaniem zanieczyszczeń (06 02 02 03) | 20,000 | 20,000 | - | ||
06 02 08 | Europejska Agencja Kolejowa (ERA) | 25,260 | 25,007 | - 0,253 | |
09 02 03 | Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji | 8,420 | 8,336 | - 0,084 | |
09 02 04 | Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - Urząd (BEREC) | 4,336 | 4,293 | - 0,043 | |
15 02 25 | Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) | 17,610 | 17,434 | - 0,176 | |
17 03 10 | Europejska Agencja Leków | 39,188 | 38,841 | - 0,347 | |
w tym sieroce produkty lecznicze (17 03 10 03) | 4,488 | 4,488 | - | ||
32 04 10 | Europejska Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) | 7,315 | 7,242 | - 0,073 | |
33 06 03 | Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn | 7,820 | 7,742 | - 0,078 | |
Razem | Dział 1a | - 2,203 | |||
07 03 09 | Europejska Agencja Ochrony Środowiska | 36,676 | 36,309 | - 0,367 | |
07 03 60 | Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) - produkty biobójcze | 2,756 | 2,728 | - 0,028 | |
07 03 70 | Europejska Agencja Chemikaliów - zgoda po uprzednim poinformowaniu | 1,470 | 1,455 | - 0,015 | |
11 08 05 | Wspólnotowa Agencja Kontroli Rybołówstwa | 9,310 | 9,217 | - 0,093 | |
Razem | Dział 2 | - 0,502 | |||
18 02 11 | Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi | 20,000 | 19,800 | - 0,200 | |
18 05 02 | Europejski Urząd Policji - (EUROPOL) | 84,500 | 83,655 | - 0,845 | |
18 05 05 | Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL) | 8,536 | 8,451 | - 0,085 | |
18 05 11 | Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii | 15,708 | 15,551 | - 0,157 | |
33 02 03 | Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej | 20,400 | 20,196 | - 0,204 | |
33 03 02 | EUROJUST | 33,300 | 32,967 | - 0,333 | |
Razem | Dział 3a | - 1,824 | |||
17 03 03 | Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) | 57,300 | 56,727 | - 0,573 | |
17 03 07 | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności | 77,122 | 76,351 | - 0,771 | |
Razem | Dział 3b | - 1,344 | |||
15 02 27 | Europejska Fundacja ds. Szkoleń (ETF) | 20,247 | 20,045 | - 0,202 | |
Razem | Dział 4 | - 0,202 | |||
31 01 09 | Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej | p.m. | p.m. | p.m. | |
Razem | Dział 5 | p.m. | |||
Ogółem | Wpływ netto | - 6,076 |
Jeżeli chodzi o wysokość środków, które zostaną ujęte w budżecie na 2012 rok, wspomniane wyżej cięcia środków w poszczególnych artykułach dotyczących agencji zostaną rozdzielone na pozycje budżetowe proporcjonalnie do rangi odnośnych dwóch pozycji budżetowych w projekcie budżetu (wkład do tytułu 1 i 2 oraz wkład do tytułu 3).
Liczbę stanowisk dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek 3/2012.
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w postaci środków na zobowiązania i środków na płatności) oraz liczbę stanowisk dla agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym w projekcie budżetu z wyjątkiem zamkniętej linii budżetowej dotyczącej wkładu UE na rzecz Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności z programu Marco Polo (06 01 04 32).
Projekty pilotażowe/działania przygotowawcze
Uzgodniono obszerny pakiet 70 projektów pilotażowych/ działań przygotowawczych, w tym dwa projekty/ działania w sekcji 10 (ESDZ) budżetu, opiewający na kwotę 105,4 mln EUR w środkach na zobowiązania, w tym również wszystkie projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze zaproponowane przez Parlament, Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych. Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania. Ponadto uzgodniono przedstawione w załączniku zmiany w uwagach do budżetu dotyczące projektu pilotażowego "Europejski Instytut Pokoju" w sekcji 10 (ESDZ).
Szczegółowe zasady dotyczące środków na płatności w związku z projektami pilotażowymi i działaniami przygotowawczymi określono poniżej w pkt 1.4.
W ramach tego pakietu przestrzega się w pełni pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1a
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, uwzględniając przy tym poprawki do następujących programów i działań:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | ||
Projekt budżetu 2012 | Budżet na rok 2012 | Różnica | ||
02 02 01 | Program na rzecz przedsiębiorczości i innowacji | 148,6 | 156,1 | + 7,5 |
02 04 01 01 | Badanie przestrzeni kosmicznej | 250,3 | 251,3 | + 1,0 |
02 04 01 02 | Badania nad bezpieczeństwem | 242,1 | 243,0 | + 0,9 |
04 03 04 | EURES | 19,5 | 20,6 | + 1,1 |
04 03 15 | Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (pozycja już zamknięta) | - | 2,7 | + 2,7 |
08 02 01 | Współpraca - ochrona zdrowia | 637,2 | 639,5 | + 2,3 |
08 03 01 | Współpraca - żywność, rolnictwo, rybołówstwo i biotechnologia | 311,6 | 312,8 | + 1,2 |
08 04 01 | Współpraca - nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne | 499,2 | 501,0 | + 1,8 |
08 05 01 | Współpraca - energia | 166,0 | 178,3 | + 12,3 |
08 06 01 | Współpraca - środowisko (w tym zmiana klimatu) | 279,8 | 280,9 | + 1,1 |
08 07 01 | Współpraca - transport (w tym aeronautyka) | 322,6 | 323,8 | + 1,2 |
08 08 01 | Współpraca - nauki społeczno-ekonomiczne i humanistyczne | 92,1 | 92,4 | + 0,3 |
08 09 01 | Współpraca - mechanizm finansowania oparty na podziale ryzyka (RSFF) | 197,3 | 198,0 | + 0,7 |
08 10 01 | Pomysły | 1.547,5 | 1.564,9 | + 17,4 |
08 12 01 | Możliwości - infrastruktura naukowo-badawcza | 50,0 | 50,2 | + 0,2 |
08 13 01 | Możliwości - badania na rzecz MŚP | 238,6 | 251,2 | + 12,6 |
08 14 01 | Możliwości - regiony wiedzy | 20,0 | 20,1 | + 0,1 |
08 15 01 | Możliwości - potencjał naukowo-badawczy | 66,4 | 66,6 | + 0,2 |
08 16 01 | Możliwości - nauka w społeczeństwie | 44,6 | 44,8 | + 0,2 |
08 17 01 | Możliwości - działania w zakresie współpracy międzynarodowej Pozycja w budżecie Nazwa | 32,0 | 32,1 | + 0,1 |
08 19 01 | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania Projekt budżetu 2012 Budżet na rok 2012 Różnica | 13,1 | 13,1 | + 0,0 |
09 04 01 01 | Możliwości - wsparcie na rzecz spójnego kształtowania polityki badawczej Wsparcie na rzecz współpracy naukowej w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT - współpraca) | 1.240,4 | 1.244,5 | + 4,1 |
09 05 01 | Możliwości - infrastruktura naukowo-badawcza | 31,2 | 31,3 | + 0,1 |
10 02 01 | Działania Wspólnego Centrum Badawczego nienależące do obszaru badań jądrowych | 31,4 | 31,5 | + 0,1 |
15 02 02 | Erasmus Mundus | 103,8 | 105,6 | + 1,9 |
15 02 22 | Uczenie się przez całe życie | 1.058,5 | 1.110,5 | + 52,0 |
15 07 77 | Ludzie | 886,4 | 905,7 | + 19,3 |
32 04 06 | Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji - inteligentna energia | 122,3 | 129,8 | + 7,5 |
32 06 01 | Badania naukowe - energia | 147,6 | 162,6 | + 15,0 |
Razem | Podwyższenie środków | + 165,0 | ||
- z tego podwyższenie środków na program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji | + 15,0 | |||
- z tego podwyższenie środków na siódmy program ramowy | + 92,0 | |||
04 03 07 | Analizy, badania i kampanie edukacyjne (pozycja już zamknięta) | 4,9 | 2,2 | - 2,7 |
Obniżenie środków na wsparcie (różne linie - pozycja już zamknięta) | - 0,5 | |||
Razem | Obniżenie środków | - 3,2 | ||
Ogółem | Wpływ netto | + 161,8 | ||
Margines w dziale 1a | 50,0 |
Wpływ uzgodnionych podwyżek i cięć środków na zobowiązania na środki na płatności, przedstawiony w powyższych tabelach, wyjaśniono w pkt 1.4.
Instrument elastyczności zostanie uruchomiony na kwotę w wysokości 50,0 mln EUR na rzecz strategii Europa 2020.
Bez uszczerbku dla wspólnego oświadczenia w sprawie finansowania projektu ITER, przedstawionego w pkt 3.4, środki na zobowiązania przeniesione do rezerwy na potrzeby ITER (artykuł 08 20 02) ustala się na poziomie 417,9 mln EUR.
Dział 1b
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym w projekcie budżetu z wyjątkiem linii budżetowej 13 03 31 "Pomoc techniczna i informowanie na temat strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego oraz zwiększanie wiedzy na temat strategii makroregionalnej", dla której uzgodniono kwotę w wysokości 2,5 mln EUR w środkach na zobowiązania. W rezultacie margines w ramach pułapu wydatków w dziale 1b wynosi 8,4 mln EUR.
Dział 2
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek 3/2012, uwzględniając przy tym poprawki do następujących programów i działań:
w milionach EUR | |||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | |||
Projekt budżetu 2012 | Budżet na rok 2012 | Różnica | |||
Podniesienie środków na rolnictwo (list w sprawie poprawek 3/2012) | 150,0 | 195,0 | + 115,5 | ||
- z tego pomoc dla grup producentów na wstępne pozwolenia (pozycja budżetowa 05 02 08 11) | + 45,0 | ||||
Obniżenie środków na rolnictwo (list w sprawie poprawek 3/2012) | - 201,2 | ||||
Razem | Obniżenie netto środków na rolnictwo (list w sprawie poprawek 3/2012) | - 85,7 | |||
05 07 01 06 | Rozliczenie rachunków | - 69,0 | - 200,0 | - 131,0 | |
05 02 12 08 | Mleko podawane w szkołach | 81,0 | 90,0 | + 9,0 | |
Razem | Wpływ netto zmian | - 122,0 | |||
Margines w dziale 2 | 834,2 |
Wpływ uzgodnionych podwyżek i cięć środków na zobowiązania na środki na płatności, przedstawiony w powyższych tabelach, wyjaśniono w pkt 1.4.
Odzwierciedlając porozumienie polityczne osiągnięte w sprawie programów dla osób najbardziej potrzebujących (pozycja budżetowa 05 02 04 01), środki przeznaczone na ten cel - znajdujące się obecnie w rezerwie - przenosi się do odpowiedniej linii budżetowej.
Wszystkie trzy instytucje uzgodniły wspólne oświadczenie, które znajduje się w pkt 3.3.
Dział 3a
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, biorąc przy tym pod uwagę poprawki do następujących programów i działań uwzględniające uzgodnioną między Radą a Parlamentem wysokość środków (zamknięte linie):
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | ||
Projekt budżetu 2012 | Budżet na rok 2012 | Różnica | ||
18 02 03 02 | FRONTEX - tytuł 3 | 50,5 | 59,5 | + 9,0 |
18 03 03 | Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców | 93,5 | 102,5 | + 9,0 |
33 02 05 | Daphne | 17,5 | 19,5 | + 2,0 |
Razem | Podwyższenie środków | + 20,0 | ||
18 01 04 16 | Zapobieganie aktom terrorystycznym, gotowość i zarządzanie skutkami - wydatki na wsparcie (pozycja już zamknięta) | 0,3 | 0,2 | - 0,10 |
33 01 04 01 | Prawa podstawowe i obywatelstwo - wydatki na wsparcie (pozycja już zamknięta) | 0,35 | 0,3 | - 0,05 |
33 01 04 03 | Wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych - wydatki na wsparcie (pozycja już zamknięta) | 0,4 | 0,35 | - 0,05 |
33 01 04 04 | Wymiar sprawiedliwości w sprawach cywilnych - wydatki na wsparcie (pozycja już zamknięta) | 0,3 | 0,25 | - 0,05 |
Razem | Obniżenie środków | - 0,25 | ||
Ogółem | Wpływ netto | + 19,75 | ||
Margines w dziale 3a | 38,2 |
Wpływ uzgodnionych cięć środków na zobowiązania na środki na płatności, przedstawiony w powyższej tabeli, wyjaśniono w pkt 1.4.
Dział 3b
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, uwzględniając przy tym uzgodnione poprawki do następujących programów i działań:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | ||
Projekt budżetu 2012 | Budżet na rok 2012 | Różnica | ||
15 05 06 | Doroczne imprezy | p.m. | 1,5 | + 1,5 |
15 05 55 | Młodzież w działaniu | 134,6 | 139,6 | + 5,0 |
16 02 02 | Działania multimedialne | 30,5 | 31,5 | + 1,0 |
16 03 04 | Partnerski proces komunikowania na temat Europy | 12,7 | 13,0 | + 0,3 |
Razem | Podwyższenie środków | + 7,8 | ||
Obniżenie środków na wsparcie (różne linie - pozycja już zamknięta) | - 0,3 | |||
Razem | Obniżenie środków | - 0,3 | ||
Ogółem | Wpływ netto | + 7,5 | ||
Margines w dziale 3b | 1,6 |
Wpływ uzgodnionych podwyżek i cięć środków na zobowiązania na środki na płatności, przedstawiony w powyższych tabelach, wyjaśniono w pkt 1.4.
Dział 4
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem listu w sprawie poprawek 1/2012 oraz uzgodnionych poprawek do następujących programów i działań:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | ||
Projekt budżetu 2012 | Budżet na rok 2012 | Różnica | ||
19 08 01 02 | ENPI - Palestyna, bliskowschodni proces pokojowy, UNRWA | 200,0 | 200,0 | Budżet korygujący 6 |
19 04 03 | Obserwacja wyborów | 35,1 | 38,0 | + 2,9 |
19 06 01 01 | Instrument na rzecz stabilności | 225,0 | 232,8 | + 7,8 |
19 09 01 | Ameryka Łacińska | 352,6 | 364,3 | + 11,7 |
19 10 01 01 | Azja | 5 064 | 520,9 | + 14,5 |
22 02 07 03 | Społeczność Turków cypryjskich | 25,0 | 28,0 | + 3,0 |
Razem | Podwyższenie środków | 39,9 + budżet korygujący 6 | ||
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa (pozycja już zamknięta) | 105,0 | 95,6 | - 9,45 |
04 06 01 | Instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) - zasoby ludzkie | 114,2 | 112,2 | - 2,0 |
05 05 02 | Instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) - rozwój obszarów wiejskich | 237,5 | 234,5 | - 3,0 |
05 06 01 | Międzynarodowe umowy w dziedzinie rolnictwa (pozycja już zamknięta) | 6,5 | 6,4 | - 0,1 |
07 02 01 | Wielostronne przedsięwzięcia w dziedzinie środowiska (pozycja już zamknięta) | 2,3 | 2,2 | - 0,1 |
19 05 01 | Uprzemysłowione państwa trzecie (pozycja już zamknięta) | 25,0 | 24,0 | - 1,0 |
19 10 01 02 | Afganistan | 199,9 | 198,9 | - 1,0 |
19 11 01 | Ocena rezultatów pomocy unijnej, działania następcze i kontrolne (pozycja już zamknięta) | 15,6 | 14,0 | - 1,6 |
19 11 02 | Programy informacyjne dla krajów trzecich | 12,5 | 11,5 | - 1,0 |
19 11 03 | UE w świecie | 5,0 | 2,5 | - 2,5 |
20 02 01 | Zewnętrzne stosunki handlowe (pozycja już zamknięta) | 9,8 | 7,3 | - 2,5 |
20 02 03 | Pomoc na rzecz wymiany handlowej - inicjatywy wielostronne (pozycja już zamknięta) | 4,5 | 3,8 | - 0,7 |
21 06 03 | Wsparcie dostosowawcze dla krajów objętych protokołem w sprawie cukru | 186,4 | 174,8 | - 11,6 |
21 07 04 | Umowy w sprawie określonych towarów (pozycja już zamknięta) | 5,9 | 3,4 | - 2,5 |
21 08 01 | Ocena rezultatów pomocy unijnej, działania następcze i kontrolne (pozycja już zamknięta) | 11,7 | 9,6 | - 2,2 |
21 08 02 | Podnoszenie świadomości w zakresie rozwoju (pozycja już zamknięta) | 10,8 | 9,9 | - 0,9 |
22 02 10 02 | Działania informacyjne i komunikacyjne skierowane do państw trzecich | 11,0 | 10,0 | - 1,0 |
23 02 03 | Gotowość na wypadek klęsk (pozycja już zamknięta) | 35,2 | 34,8 | - 0,4 |
19 01 04 04 | Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa - wydatki na wsparcie (pozycja już zamknięta) | 0,75 | 0,5 | - 0,25 |
Obniżenie przez PE środków na wsparcie (różne linie) | 177,3 | 168,0 | - 9,25 | |
Razem | Obniżenie środków | - 53,0 | ||
Ogółem | Wpływ netto | - 13,1 | ||
Margines w dziale 4 | 150,0 |
Wpływ uzgodnionych podwyżek i cięć środków na zobowiązania na środki na płatności, przedstawiony w powyższych tabelach, wyjaśniono w pkt 1.4.
Instrument elastyczności zostanie uruchomiony na kwotę w wysokości 150,0 mln EUR na rzecz europejskiej polityki sąsiedztwa. Ponadto uzgodniono koncentrację na wstępie środków na zobowiązania na rzecz Palestyny na rok 2011, o czym mowa w pkt 2.
Dział 5
Jeżeli chodzi o środki i stanowiska w planie zatrudnienia wszystkich zainteresowanych instytucji, zatwierdzono stanowisko Parlamentu Europejskiego. Przyjęto również podwyższenie środków zaproponowane w liście w sprawie poprawek 2/2012. Dodano też kwotę 10,4 mln EUR na świadczenia emerytalne. W rezultacie margines w ramach pułapu wydatków w dziale 5 wynosi 474,4 mln EUR.
Ogólną kwotę środków na płatności w budżecie na 2012 rok ustalono na poziomie 129 088,043 mln EUR. W ramach ogólnego kompromisu komitet pojednawczy porozumiał się w sprawie wspólnego oświadczenia na temat płatności, które znajduje się w pkt 3.1.
W celu rozdzielenia uzgodnionych cięć środków w stosunku do ogólnego poziomu płatności w porównaniu z projektem budżetu (zmienionym listami w sprawie poprawek) na poszczególne działy i linie budżetowe stosuje się następującą metodologię, aby ogólny kompromis w sprawie zobowiązań przełożył się na odpowiednie płatności oraz aby zrównoważyć ogólny poziom płatności we wszystkich działach:
Zgodnie z definicją poziom środków na zobowiązania dotyczących tego rodzaju wydatków jest równy poziomowi środków na płatności, co nie ulega zmianie na kolejnych etapach.
Poprzez analogię to samo dotyczy agencji zdecentralizowanych, na rzecz których wkład UE w postaci środków na płatności ustala się na poziomie zaproponowanym w pkt 1.2.
Ogólne zmniejszenie poziomu środków na płatności (5a-5b) rozkłada się następnie na linie budżetowe przeznaczone na zróżnicowane wydatki w ramach działów wydatków, zgodnie z następującym kluczem podziału, który uwzględnia pewne ograniczone wyważenie cięć środków pochodzących się z działu 2 i 4 a przesuniętych celem zasilenia płatności w ramach działu 1a:
Jako wyjątek od tej zasady proponuje się jednak rozłożyć ogólny poziom cięć w dziale 1b proporcjonalnie do stanowiska Rady, tj. zachować projekt budżetu dla celu konwergencji.
Wszystkie poprawki tekstowe Parlamentu Europejskiego lub Rady uzgodnione są przy założeniu, że nie mogą one zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej.
Z wyjątkiem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych nomenklatura budżetowa w formie zaproponowanej przez Komisję w jej projekcie budżetu oraz pismach w sprawie poprawek pozostanie niezmieniona, chyba że zaznaczono inaczej we wspólnych konkluzjach przyjętych przez komitet pojednawczy lub przyjętych wspólnie przez oba ramiona władzy budżetowej podczas ich odpowiednich czytań (nowy artykuł budżetowy 04 03 15 "Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej").
Zgodzono się na zaproponowane przez Parlament Europejski rozdzielenie artykułu budżetowego 16 03 02 między pozycję 16 03 02 01 (dział 3b) "Działania przedstawicielstw Komisji w zakresie komunikacji" a pozycję budżetową 16 03 02 02 (dział 5) "Europejska przestrzeń publiczna".
Utrzymano wszystkie rezerwy poddane pod głosowanie w Parlamencie Europejskim. Wysokość rezerwy w linii 26 01 20 (EPSO) została zmniejszona o 50 %, podobnie jak rezerw w liniach A4 01 01 i A4 02 01 01.
Zatwierdzono projekt budżetu korygującego 6/2011 z następującymi zmianami:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na zobowiązania | ||
Projekt budżetu korygującego 6/2011 | Różnica | Budżet korygujący 6/2011 | ||
04 02 20 | EFS - Operacyjna pomoc techniczna | + 3,25 | - | + 3,25 |
19 08 01 02 | ENPI - Palestyna, bliskowschodni proces pokojowy, UNRWA | + 60,4 | + 39,6 | + 100,0 |
21 06 07 | Działania towarzyszące w odniesieniu do bananów | - | + 13,4 | + 13,4 |
Razem | Podwyższenie środków | + 63,7 | + 53,0 | + 116,7 |
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa | - 51,4 | - 53,0 | - 104,4 |
05 06 01 | Międzynarodowe umowy w dziedzinie rolnictwa | - 0,1 | - | - 0,1 |
07 11 01 | Wielostronne i międzynarodowe umowy w dziedzinie klimatu | - 0,2 | - | - 0,2 |
14 03 03 | Międzynarodowe organizacje w dziedzinie podatków i ceł | - 0,1 | - | - 0,1 |
15 02 03 | Edukacja i szkolenia zawodowe w krajach trzecich | - 6,3 | - | - 6,3 |
21 07 03 | Składka na FAO | - 0,3 | - | - 0,3 |
21 07 04 | Umowy w sprawie określonych towarów | - 2,0 | - | - 2,0 |
Razem | Obniżenie środków | - 60,4 | - 53,0 | - 113,4 |
Ogółem | Wpływ netto | + 3,25 | - | + 3,25 |
w milionach EUR | |||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na platności | |
Projekt budżetu korygującego 6/2011 | Budżet korygujący 6/2011 | ||
04 02 17 | EFS - Konwergencja | + 204,0 | + 226,35 |
04 02 19 | ESF - Konkurencyjność regionalna | + 204,0 | + 226,35 |
04 02 20 | EFS - Operacyjna pomoc techniczna | + 0,3 | + 0,3 |
08 04 01 | Współpraca - nanonauki, nanotechnologie | + 82,0 | + 82,0 |
09 04 01 | Współpraca - technologie informacyjne i komunikacyjne (TIK) | + 60,0 | + 60,0 |
Razem | Podwyższenie środków | + 550,3 | + 595,0 |
05 04 05 01 | Rozwój obszarów wiejskich | p.m. | - 395,0 |
Razem | Obniżenie środków | p.m. | - 395,0 |
Ogółem | Wpływ netto | +550,3 | + 200,0 |
Jak zaproponowała Komisja, obniżenie środków na płatności przeznaczonych na programy rozwoju obszarów wiejskich posłuży temu, by sprostać potrzebom w zakresie zaległych płatności w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Zgodnie ze wspólnym oświadczenie w sprawie projektu budżetu korygującego 7/2011 (Europejski Fundusz Solidarności), przyjętym w formie ujętej poniżej w pkt 3.2, kwota w wysokości 38 mln EUR w środkach na płatności ma zostać przesunięta z programów rozwoju obszarów wiejskich na finansowanie środków na płatności przeznaczonych na uruchomienie Europejskiego Funduszu Solidarności, co ilustruje poniższa tabela:
w milionach EUR | ||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/ obniżenie środków na platności |
Projekt budżetu korygującego 7/2011 | ||
13 06 01 | Fundusz Solidarności - państwa członkowskie | + 38,0 |
Razem | Podwyższenie środków | + 38,0 |
05 04 05 01 | Rozwój obszarów wiejskich | - 38,0 |
Razem | Obniżenie środków | - 38,0 |
Ogółem | Wpływ netto | 0 |
W ramach porozumienia w sprawie budżetu na 2012 r. oraz zaprezentowanego powyżej projekt budżetu 6/2011, uzgodniono następujące wspólne oświadczenia:
Uwzględniając podejmowane obecnie w państwach członkowskich działania na rzecz konsolidacji budżetowej, Rada i Parlament Europejski akceptują obniżenie poziomu środków na płatności na rok 2012 w porównaniu z przedstawionym przez Komisję projektem budżetu. Zwracają się do Komisji o zwrócenie się o dodatkowe środki na płatności w budżecie korygującym, gdyby środki zapisane w budżecie na 2012 rok okazały się niewystarczające, aby pokryć wydatki w ramach poddziału 1a (Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia), poddziału 1b (Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia), działu 2 (Gospodarowanie zasobami naturalnymi i ich ochrona), działu 3 (Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość) i działu 4 (UE jako partner globalny).
W szczególności Rada i Parlament Europejski apelują do Komisji, by nie później niż przed końcem września 2012 roku przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności w ramach poddziału 1b (Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia) i rozwoju obszarów wiejskich w ramach działu 2 (Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona) oraz by w razie potrzeby przedłożyła projekt budżetu korygującego.
Rada i Parlament Europejski przyjmą stanowisko w sprawie każdego projektu budżetu korygującego jak najszybciej, tak aby uniknąć wszelkich braków w środkach na płatności. Ponadto Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do szybkiego rozpatrywania wszelkich ewentualnych przesunięć środków na płatności, w tym między działami ram finansowych, tak aby jak najlepiej wykorzystać zapisane w budżecie środki na płatności i dostosować je do rzeczywistego wykonania i potrzeb.
Rada i Parlament Europejski przyjmują do wiadomości zamiar Komisji co do zaproponowania w dniu 21 listopada 2011 r. projektu budżetu korygującego (PBK 7/2011) dotyczącego uruchomienia Europejskiego Funduszu Solidarności, który zgodnie z przewidywaniami ma opiewać na kwotę 38 mln EUR w środkach na zobowiązania i na płatności. Środki na płatności zostaną przesunięte z programów rozwoju obszarów wiejskich (pozycja budżetowa 05 04 05 01).
Rada i Parlament Europejski dołożą starań, by zająć stanowisko w sprawie projektu budżetu korygującego 7/2011 przed końcem 2011 r., zgodnie ze swoimi odpowiednimi procedurami wewnętrznymi.
Kryzys wywołany bakterią E-coli podkreśla zapotrzebowanie na istnienie odpowiedniego mechanizmu reagowania na kryzys rynkowy w UE. W świetle powyższego Rada i Parlament zobowiązują się szybko reagować na wnioski Komisji o przesunięcia środków lub, po zapoznaniu się z zakresem dotyczącym przesunięcia zatwierdzonych środków, o przedstawienie przez Komisję budżetu korygującego w przypadku wyjątkowego kryzysu rynkowego w sektorze owocowo- warzywnym, wymagającego określenia szczególnych środków nadzwyczajnych, jak określono w art. 191 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku), w duchu wniosku Komisji, by wyposażyć się w mechanizmy umożliwiające zapobieganie przyszłym kryzysom za pośrednictwem organizacji producentów.
Parlament Europejski i Rada zgadzają się odbyć posiedzenie trójstronne z udziałem Komisji w środę po południu dnia 23 listopada 2011 r. celem rozpatrzenia kwestii dodatkowych kosztów projektu ITER w latach 2012-2013, by osiągnąć porozumienie przed końcem bieżącego roku.
Parlament Europejski i Rada wzywają Komisję do ułatwienia osiągnięcia porozumienia w sprawie dodatkowych potrzeb w zakresie finansowania projektu ITER przy uwzględnieniu obaw podniesionych przez oba ramiona władzy budżetowej.
______
(1) Tabele zbiorcze w tym punkcie, uporządkowane wg działów w ramach finansowych, nie uwzględniają obniżenia środków dla agencji zdecentralizowanych ani uzgodnionego pakietu w sprawie projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (por. pkt 1.2).
ZAŁĄCZNIK II
zmiana uwag do budżetu:
zmiana uwag do budżetu:
Tekst poddany pod głosowanie, z proponowanymi zmianami zaznaczonymi WYTŁUSZCZONYM DRUKIEM
1 KURSYWĄ
Projekt pilotażowy - Europejski Instytut Pokoju
Opierając się na Unijnej koncepcji wzmocnienia zdolności mediacyjnych i dialogowych UE z 2009 r. ten projekt pilotażowy ma na celu analizowanie i ocenianie opcji oraz powiązanych kosztów i korzyści celem skutecznego służenia potrzebom UE w zakresie mediacji pokojowych.
Opierając się na podejmowanych wcześniej i obecnie wysiłkach w zakresie Europejskiego Instytutu Pokoju, uwzględniając istniejące analizy, w tym sporządzone przez Parlament Europejski, jak również istniejące biznesplany opracowane w tym celu, ta analiza kosztów i korzyści brałaby pod uwagę takie zagadnienia jak ewentualne ramy instytucjonalne, w tym struktury kosztów, systemy zarządzania i wymogi w zakresie finansowania.
Projekt pilotażowy powinien w szczególności zbadać możliwości optymalizacji potencjału w ramach istniejących zdolności ESDZ, innych instytucji UE, jak unijny Instytut Studiów nad Bezpieczeństwem, Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony, w ramach państw członkowskich i ich narodowych organów zaangażowanych w mediacje pokojowe, a także innych zainteresowanych stron, zapewniając synergię z nimi.
Cele EIP powinny opierać się na podstawowych wartościach i celach Unii Europejskiej określonych w traktatach.
Nie uprzedzając wyników projektu pilotażowego, zadania Europejskiego Instytutu Pokoju mogłyby obejmować doradztwo, badania, szkolenia mediacje i nieformalną dyplomację w celu zapobiegania konfliktom i pokojowe rozwiązywanie konfliktów; zdobyte doświadczenia i sprawdzone praktyki z realizacji odpowiednich misji UE i zarządzania nimi; otworzenie się na szerszą społeczność akademicką, naukową i na organizacje pozarządowe oraz publiczne poparcie w tych dziedzinach. Projekt pilotażowy powinien się koncentrować zwłaszcza na tym, w jaki sposób ewentualny niezależny instytut mógłby zarówno wzmocnić ESDZ i rozszerzyć możliwości UE w tych dziedzinach oraz zoptymalizować istniejące zasoby w ścisłej koordynacji z odpowiednimi instytucjami UE.
Działanie przygotowawcze - sekcja 3 (Komisja)
Transgraniczne dziennikarstwo (linia budżetowa 16 02 06)
Na końcu uwag dodano następujący ustęp:
Działanie przygotowawcze "Europejskie dotacje na badania naukowe dotyczące transgranicznego dziennikarstwa śledczego" ma na celu ułatwienie i rozwój transgranicznego gromadzenia informacji dziennikarskich w skali Unii. Zostaną zorganizowane przetargi, których celem będzie wybór wspólnych projektów śledczych o wymiarze transgranicznym lub europejskim przekazanym poprzez perspektywę krajową, regionalną lub lokalną, skupiające dziennikarzy z przynajmniej 2 państw członkowskich. Rezultat wybranego śledztwa dziennikarskiego zostanie opublikowany przynajmniej we wszystkich partycypujących państwach członkowskich.
W tym celu przeprowadzi się badanie wykonalności, aby znaleźć nowe sposoby inicjacji projektu. Badanie musi przyjrzeć się temu, w jaki sposób UE może finansować niezależne, krytyczne dziennikarstwo, gwarantując niezależność informacji.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.