Zalecenie 1/2018 (2018/1598) dotyczące priorytetów partnerstwa UE-Azerbejdżan

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.265.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 września 2018 r.

ZALECENIE RADY WSPÓŁPRACY UE-AZERBEJDŻAN NR 1/2018
z dnia 28 września 2018 r.
dotyczące priorytetów partnerstwa UE-Azerbejdżan [2018/1598]

RADA WSPÓŁPRACY UE-AZERBEJDŻAN,

uwzględniając Umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Azerbejdżańską, z drugiej strony 1 , w szczególności jej art. 81,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Azerbejdżańską, z drugiej strony ("Umowa") została podpisana w dniu 22 kwietnia 1996 r. i weszła w życie w dniu 1 lipca 1999 r.

(2) Zgodnie z art. 81 Umowy Rada Współpracy może opracowywać odpowiednie zalecenia dla osiągnięcia celów Umowy.

(3) Zgodnie z art. 98 Umowy strony Umowy podejmują wszelkie środki o charakterze ogólnym lub szczególnym wymagane do wypełnienia swoich zobowiązań wynikających z Umowy i dbają o osiągnięcie określonych w niej celów.

(4) W ramach przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa zaproponowano nowy etap współpracy z partnerami przewidujący zwiększenie poczucia odpowiedzialności po obydwu stronach.

(5) Unia Europejska i Azerbejdżan pragną umocnić swoje partnerstwo i uzgadniają w tym celu zestaw priorytetów na okres 2018-2020 służących wsparciu i wzmocnieniu odporności i stabilności Azerbejdżanu.

(6) Strony Umowy uzgodniły w związku z tym treść priorytetów partnerstwa UE-Azerbejdżan, które będą wspierać realizację Umowy, ze szczególnym naciskiem na współpracę w ustalonych wspólnych obszarach zainteresowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Rada Współpracy zaleca, aby strony Umowy realizowały priorytety partnerstwa UE-Azerbejdżan określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze zalecenie staje się skuteczne z dniem jego przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2018 r.

ZAŁĄCZNIK

PRIORYTETY PARTNERSTWA MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A AZERBEJDŻANEM

I.
KONTEKST
1.
W kontekście przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa UE i Azerbejdżan uzgodniły wspólne priorytety partnerstwa w celu dalszego wzmacniania wzajemnych stosunków opartych na wspólnych interesach i wartościach, poszanowaniu praw człowieka, demokracji i praworządności, a także na zobowiązaniach dotyczących poszanowania i wspierania integralności terytorialnej, nienaruszalności międzynarodowych granic państw, niezależności i suwerenności drugiej strony, tak aby kształtować współpracę z należytym uwzględnieniem stabilności gospodarczej oraz ukierunkować partnerstwo głównie na następny okres (2018-2020). Priorytety partnerstwa zostały określone w integracyjnym procesie przy zaangażowaniu różnych zainteresowanych stron, w tym społeczeństwa obywatelskiego.
2.
Priorytety partnerstwa bazują na wcześniejszej owocnej współpracy, prowadzonej między innymi przy wdrażaniu planu działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa, który zostanie przez te priorytety zastąpiony. Odzwierciedlają one interesy zarówno UE, jak i Azerbejdżanu, i stanowią potwierdzenie równości i wzajemności przedmiotowego partnerstwa. Odnowione partnerstwo ma służyć większemu skupieniu się na naszych stosunkach, jako część szerokich ram politycznych przewidzianych w nowej umowie UE-Azerbejdżan, aby przyczynić się do osiągnięcia wspólnych celów, takich jak pokój i bezpieczeństwo, dobrobyt, odporność i stabilizacja, jak również wesprzeć reformy, które Azerbejdżan zamierza przeprowadzić w tym kontekście, oraz przynieść konkretne rezultaty korzystne dla wszystkich obywateli. Priorytety partnerstwa UE-Azerbejdżan stanowią przełożenie celów zmienionej europejskiej polityki sąsiedztwa na konkretne obszary współpracy i będą mieć wpływ na kształt programu regularnego dialogu politycznego i sektorowego, który zostanie określony w nowej umowie UE-Azerbejdżan.
3.
W priorytetach partnerstwa kładzie się nacisk na praworządność, prawa podstawowe i wartości uniwersalne. Priorytety służą ponadto wspieraniu celów Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w tym 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ, wdrożenia porozumienia paryskiego z 2015 r. w sprawie zmian klimatu oraz zobowiązania do rozwiązania problemów związanych ze zmianą klimatu, degradacją środowiska, ubóstwem i nierównością.
4.
Wspomniane priorytety partnerstwa dla Azerbejdżanu zostały pogrupowane według takich samych czterech obszarów tematycznych, jak w przypadku 20 oczekiwanych do roku 2020 rezultatów, uzgodnionych podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w Brukseli w dniu 24 listopada 2017 r., z poszanowaniem zasady zróżnicowania. Priorytety partnerstwa oraz 20 oczekiwanych do roku 2020 rezultatów powinny w miarę możliwości wzajemnie się uzupełniać.
5.
Azerbejdżan dąży do dywersyfikacji swojej gospodarki i opracowuje ambitny program reform gospodarczych. UE jest jednym z głównych inwestorów w tym kraju: odpowiada za ponad połowę bezpośrednich inwestycji zagranicznych zarówno w sektorze ropy naftowej, jak i w innych sektorach. W tym kontekście UE i Azerbejdżan są gotowe kontynuować dialog gospodarczy i współpracę w zakresie dywersyfikacji gospodarczej i zrównoważonego wzrostu gospodarczego, koncentrując się na wspieraniu Azerbejdżanu w poprawie klimatu biznesowego i warunków we wszystkich sektorach, jak bliżej określono w pkt 19. Opierając się na wspólnym strategicznym celu Azerbejdżanu i UE polegającym na utworzeniu bezpośrednich powiązań w zakresie energii i transportu, rola Azerbejdżanu jako strategicznego partnera energetycznego oraz jego położenie geograficzne, które czyni z niego naturalny węzeł transportowy, umożliwiają zintensyfikowanie programu współpracy stron dotyczącego połączeń, zwiększenia wymiany handlowej i logistyki oraz umożliwienia realizacji ważnych projektów w regionie w zakresie transportu Wschód-Zachód i Północ-Południe.
6.
W oparciu między innymi o wznowiony dialog w dziedzinie praw człowieka wzmocniona zostanie współpraca w zakresie praworządności, reformy wymiaru sprawiedliwości i reformy administracji publicznej. Wdrażanie partnerstwa na rzecz mobilności oraz umów o ułatwieniach wizowych i readmisji zostanie przyspieszone. W celu wspierania otwartego przepływu wiedzy i wiedzy fachowej nastąpi pogłębienie współpracy w dziedzinie edukacji, badań naukowych i innowacji oraz współpracy kulturalnej.
7.
Przyszła współpraca finansowa UE z Azerbejdżanem i związane z nią programowanie, w szczególności kolejne jednolite ramy wsparcia dla Azerbejdżanu na lata 2018-2020, będą opierać się na przedmiotowych priorytetach partnerstwa. Strony będą regularnie - wspólnie z zainteresowanymi stronami - dokonywać przeglądu realizacji priorytetów partnerstwa w celu osiągnięcia uzgodnionych celów.
II.
PRIORYTETY
8.
Współpraca będzie obejmować między innymi dobre rządy, praworządność i prawa człowieka, dialog ze społeczeństwem obywatelskim oraz kontakty międzyludzkie, zrównoważony rozwój i modernizację, badania naukowe i innowacje, transport, energię i działania w dziedzinie klimatu, a także promowanie wysokich standardów ochrony środowiska.
9.
Współpraca gospodarcza na rzecz trwałego i bardziej zrównoważonego wzrostu gospodarczego ma ogromne znaczenie dla obu stron i w tym kontekście zbadane zostaną wszystkie możliwości poprawy otoczenia biznesowego. Przyspieszenie zrównoważonego i bardziej sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu w perspektywie długoterminowej będzie wymagało solidnych instytucji publicznych i usprawnionego zarządzania, większego poszanowania norm pracy, lepszych połączeń infrastrukturalnych, zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi oraz odpowiednich umiejętności i kapitału ludzkiego. Zajęcie się tymi kwestiami stworzy sprzyjające warunki dla ściślejszej współpracy w najważniejszych sektorach i dla zwiększonej mobilności, z korzyścią dla obywateli zarówno w Azerbejdżanie, jak i w UE. Każdy priorytetowy obszar tematyczny obejmuje kilka elementów wielodyscyplinarnego i przekrojowego podejścia, które jest konieczne do osiągnięcia przedmiotowych celów.
10.
Przedstawiony poniżej wykaz obszarów współpracy politycznej, gospodarczej i technicznej nie jest wyczerpujący; współpraca między UE a Azerbejdżanem może - do czego się zachęca - obejmować większą liczbę obszarów. Cele mogą być realizowane dwustronnie, ale i w kontekście wielostronnym, gdyż na tej płaszczyźnie udział strony azerbejdżańskiej mógłby zostać dodatkowo zwiększony.
11.
Dynamiczne społeczeństwo obywatelskie ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju sektora prywatnego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego, ambitnej polityki ochrony środowiska i innowacji społecznych. Dialog w sprawie dobrze przeprowadzonych reform sektorowych wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Współpraca ma na celu wzmocnienie zdolności wszystkich zainteresowanych stron.
12.
Społeczeństwo obywatelskie uzyska możliwość zwiększenia swojego udziału w życiu publicznym. Inne istotne zagadnienia przekrojowe, takie jak kwestie związane z płcią, klimatem, ochroną środowiska i kwestie społeczne, zostaną uwzględnione we wszystkich istotnych obszarach polityki. Szczególny nacisk zostanie położony na zwiększenie możliwości zatrudnienia kobiet i młodzieży.

1. 

Wzmacnianie instytucji i dobrych rządów

13.
Azerbejdżan i UE będą promować dobre rządy i stale ulepszać administrację publiczną, w tym służbę cywilną, i wymiar sprawiedliwości w Azerbejdżanie. Będzie to obejmować współpracę w kwestiach bezpieczeństwa.
14.
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na praworządność, w tym na niezależność, bezstronność, jakość i skuteczność wymiaru sprawiedliwości. Strony będą kontynuować wysiłki na rzecz reformy administracji publicznej na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, w tym władz lokalnych i organów ścigania, jak również na rzecz reformy zarządzania finansami publicznymi. Współpraca ma na celu wzmocnienie odpowiedzialności i skuteczności wyżej wymienionych instytucji, a także zapewnienie przejrzystości i wydajności świadczenia usług publicznych w oparciu o najlepsze praktyki oraz za pomocą środków, które obejmują powszechne stosowanie administracji elektronicznej. Strony będą również starały się oprzeć rozwój polityki i ocenę na jednoznacznych dowodach dostarczonych przez, między innymi, wysokiej jakości służbę statystyczną, a także zaangażować społeczeństwo obywatelskie w proces kształtowania polityki.
15.
Walka z korupcją będzie zasadniczym elementem reformy administracyjnej oraz współpracy na rzecz wzmocnienia praworządności. Współpraca będzie miała na celu wzmocnienie zdolności organów antykorupcyjnych oraz zintensyfikowanie ich działalności, a także poprawę otoczenia regulacyjnego w świetle najlepszych międzynarodowych praktyk i standardów, w szczególności w obszarach systemu zamówień publicznych i zarządzania funkcjami publicznymi, które są najważniejsze z punktu widzenia gospodarki (takie jak zamówienia i zezwolenia), w celu zapewnienia wysokich standardów etycznych. Przejrzystość będzie ważnym elementem unikania konfliktów interesów i zwiększenia rozliczalności w przypadku naruszenia przepisów. Wzmocniona zostanie także współpraca w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających wpływ na interesy finansowe UE i Azerbejdżanu. Strony będą również współpracować w odzyskiwaniu mienia pochodzącego z przestępstwa oraz w zwalczaniu prania pieniędzy, wykorzystując odpowiednie ramy instytucjonalne i prawne, w tym uwzględniając możliwość utworzenia krajowego biura ds. odzyskiwania mienia.
16.
Celem współpracy w sektorze bezpieczeństwa będzie zwiększenie zdolności i odpowiedzialności odpowiednich podmiotów oraz rozwiązywanie wspólnych problemów w ramach zwalczania przestępczości zorganizowanej, narkotyków i terroryzmu, w tym finansowania terroryzmu, za pomocą środków, które nie naruszają postanowień dotyczących sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa określonych w poszczególnych umowach regulujących stosunki między UE a Azerbejdżanem, a także z uwzględnieniem międzynarodowych norm. Strony zintensyfikują również działania na rzecz zwiększenia odporności na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa.

2. 

Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe

17.
UE będzie wspierać wysiłki Azerbejdżanu na rzecz dywersyfikacji struktury gospodarki oraz zwiększenia potencjału eksportowego i źródeł dochodu w celu zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, będącego skutkiem coraz bardziej inteligentnej i ekologicznej gospodarki społecznej o obiegu zamkniętym. Strony wzmocnią handel dwustronny we wszystkich sektorach, w tym poprzez podjęcie kwestii wzajemnego dostępu do rynku oraz zaradzenie wyzwaniom związanym z inwestycjami.
18.
Ważnym celem w tym względzie jest członkostwo Azerbejdżanu w Światowej Organizacji Handlu (WTO), a UE jest gotowa aktywnie wspierać ten proces.
19.
Strony będą współpracować na rzecz stworzenia otoczenia biznesowego sprzyjającego rozwojowi przedsiębiorczości w Azerbejdżanie, w oparciu o stabilność makroekonomiczną, uczciwą konkurencję oraz sektor publiczny kierujący się zasadami praworządności w sposób skuteczny i bezstronny. Celem polityki publicznej, prowadzonej zgodnie ze strategicznym planem działania dotyczącym perspektyw gospodarki krajowej i ukształtowanej na podstawie odpowiednich zaleceń oceny unijnego programu Small Business Act, będzie ułatwienie funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które generują największe zatrudnienie. Takim ułatwieniem mogłoby być zapewnienie lepszego dostępu do finansowania, zwiększona ochrona i lepsze egzekwowanie praw własności lub zmodernizowane otoczenie regulacyjne i lepsza infrastruktura technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Propagowanie organizacji wspierania przedsiębiorczości i dostępu MŚP do lepszych usług i szkoleń dla przedsiębiorstw przyczyni się również do integracji przedsiębiorstw z Azerbejdżanu w globalnych łańcuchach wartości, a także do dzielenia się wiedzą i do rozwoju przemysłu. Aktywne uczestnictwo Azerbejdżanu w programach UE dla MŚP (COSME) oraz w programach w zakresie badań naukowych i innowacji ("Horyzont 2020") jest przydatne w kontekście stymulowania rozwoju biznesu. Promowane będą lepsze powiązania między sektorem edukacji i biznesu, w tym za pośrednictwem inkubatorów przedsiębiorczości.
20.
Aby zapewnić zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój oraz dywersyfikację gospodarki, UE i Azerbejdżan będą współpracować na rzecz rozwoju regionalnego i rozwoju obszarów wiejskich w celu wzmocnienia administracji lokalnej i społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności wydajności i konkurencyjności rolnictwa i MŚP na obszarach wiejskich, w tym małych przedsiębiorstw rodzinnych.
21.
Strony będą współpracować na rzecz rozwoju gospodarki cyfrowej, między innymi poprzez harmonizację środowiska cyfrowego Azerbejdżanu z jednolitym rynkiem treści cyfrowych UE, wzmocnienie cyberbezpieczeństwa, a także na rzecz rozwoju mechanizmów gospodarki ekologicznej i gospodarki o obiegu zamkniętym, w stosownych przypadkach w oparciu o prawodawstwo UE i najlepsze praktyki.
22.
W kontekście zróżnicowania gospodarki środki dotyczące zatrudnienia i środki socjalne zapewnią, by ludność, a w szczególności słabsze grupy, była w stanie dostosować się do zmian na rynku pracy. UE będzie dzielić się swoim doświadczeniem w zakresie poprawy przepisów dotyczących pomocy społecznej w celu ochrony bezrobotnych i grup społecznie wrażliwych oraz ich włączenia do społeczeństwa. UE i Azerbejdżan będą promować skuteczny dialog społeczny z poszanowaniem standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy.

3. 

Sieć połączeń, efektywność energetyczna, działania na rzecz środowiska i klimatu

23.
Strategia dywersyfikacji dla Azerbejdżanu opiera się w dużym stopniu na jego korzystnym położeniu na styku połączeń transportowych. Strony będą współpracować w celu zwiększenia zdolności Azerbejdżanu do działania w charakterze węzła handlowego, logistycznego i transportowego, zapewniając, by jego środowisko fizyczne i otoczenie regulacyjne sprzyjały temu założeniu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona skutecznemu systemowi zarządzania granicami i systemowi tranzytu, jak również szybkiemu zawarciu umowy w sprawie usług lotniczych między UE a Azerbejdżanem. Kluczowe znaczenie ma również zarządzanie sektorem transportu, obejmujące reformy prawne i instytucjonalne.
24.
Ważnym priorytetem zarówno dla Azerbejdżanu, jak i dla UE jest wzmocnienie połączeń międzysystemowych między krajami partnerskimi, jak również z UE. Ze względu na swój potencjał i położenie geograficzne Azerbejdżan może wnieść kluczowy wkład w bezpieczeństwo energetyczne Europy. Podobnie UE może odegrać ważną rolę w przyczynianiu się do poprawy efektywności, konkurencyjności, trwałości i bezpieczeństwa w sektorze energetycznym w Azerbejdżanie. W tym celu obie strony powinny wzajemnie zapewniać możliwości otwartego i niezakłóconego handlu oraz możliwości inwestycyjne w swoich sektorach energetycznych. W tym kontekście strony zwiększą również starania na rzecz poprawy ogólnego klimatu inwestycyjnego w swoich sektorach energetycznych i na rynkach energii. W kwestii handlu energią strony będą dążyć do poprawy funkcjonowania odpowiednich systemów energetycznych oraz stabilności rynków energii, na które i przez które kierowane są i będą przepływy energii. Pod tym względem i zgodnie z postanowieniami wspólnej deklaracji o południowym korytarzu gazowym podpisanej w dniu 13 stycznia 2011 r. głównymi priorytetami są szybkie zakończenie budowy południowego korytarza gazowego oraz terminowe rozpoczęcie dostaw gazu na rynek europejski. Wzmocni to rolę Azerbejdżanu nie tylko jako istotnego dostawcy energii dla Europy, ale również jako potencjalnego kraju tranzytowego, który mógłby oferować pełny zakres usług przesyłowych i logistycznych w ramach południowego korytarza gazowego producentom energii w regionie Morza Kaspijskiego i poza nim, w związku z ewentualnym rozszerzeniem południowego korytarza gazowego na inne kraje i regiony. UE będzie również dzielić się swoim doświadczeniem w kwestiach dotyczących polityki regulacyjnej i przechodzenia na ekologiczną i zrównoważoną gospodarkę, w szczególności poprzez promowanie środków mających na celu poprawę efektywności energetycznej i rozwiązań w zakresie energii odnawialnej, zgodnie z tym, co określono w protokole ustaleń w sprawie strategicznego partnerstwa między UE a Azerbejdżanem w dziedzinie energii, podpisanym w dniu 7 listopada 2006 r. W tym względzie zasadnicze znaczenie będzie miała reforma sektora energetycznego.
25.
Dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju niezbędne jest lepsze zarządzanie środowiskiem, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi oraz przejście na gospodarkę ekologiczną o obiegu zamkniętym, a także współpraca w zakresie rozwoju przyjaznej dla środowiska polityki transportowej poprzez realizację odpowiednich projektów. Strony będą współpracować, aby zagwarantować, że w tej dziedzinie stosuje się najlepsze praktyki. Efektywność energetyczna, zarządzanie środowiskiem miejskim i wiejskim, zwłaszcza lepsze zapobieganie zanieczyszczeniom i skuteczne wykorzystywanie materiałów oraz gospodarowanie odpadami odegrają kluczową rolę w osiąganiu celów Azerbejdżanu związanych ze środowiskiem. Do głównych priorytetów w tej dziedzinie będzie również należeć zrównoważona gospodarka leśna i gospodarowanie wodami dorzeczy. Zacieśnienie współpracy w działaniach w dziedzinie klimatu pomoże Azerbejdżanowi rozwijać gospodarkę, która jest bardziej efektywna, konkurencyjna, odporna i stabilna zgodnie z ustalonymi na poziomie krajowym wkładami. Wśród najważniejszych priorytetów będzie pełne wdrożenie porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu, a także odpowiednich ustalonych na poziomie krajowym wkładów. UE skoncentruje się przede wszystkim na współpracy z Azerbejdżanem w zakresie opracowania długoterminowych strategii niskoemisyjnego rozwoju, uwzględniania działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska w politykach krajowych z naciskiem na warianty przynoszące szybkie korzyści, wprowadzenia ram monitorowania i weryfikacji emisji, a także sprawozdawczości w tej dziedzinie oraz dostosowania do zmiany klimatu.

4. 

Mobilność i kontakty międzyludzkie

26.
Strony będą dążyć do zwiększenia mobilności obywateli, w stosownych przypadkach, i współpracy w dziedzinach takich jak edukacja, młodzież, kultura, a także badania naukowe i innowacje.
27.
Partnerzy są zdecydowani skutecznie realizować partnerstwo na rzecz mobilności, jak również w pełni wdrożyć i zapewnić sprawne funkcjonowanie umów o ułatwieniach wizowych i readmisji w celu rozważenia w odpowiednim czasie, o ile pozwolą na to warunki, rozpoczęcia dialogu o liberalizacji reżimu wizowego z Azerbejdżanem; będzie to możliwe, jeżeli spełnione zostaną warunki gwarantujące dobrze zarządzaną i bezpieczną mobilność, obejmujące skuteczne wdrożenie umów o ułatwieniach wizowych i readmisji. W tym względzie strony będą współpracować w celu skonsolidowania ram prawnych i instytucjonalnych dotyczących bezpieczeństwa dokumentów, zarządzania granicami, migracji i polityki azylowej zgodnie z najwyższymi standardami międzynarodowymi.
28.
W oparciu o bieżącą współpracę w ramach programu Erasmus+ oraz procesu bolońskiego, a także w oparciu o rozwój szkolenia technicznego i zawodowego, w przyszłej współpracy strony skoncentrują się na modernizacji systemu edukacji w Azerbejdżanie, poczynając od edukacji przedszkolnej aż do szkolnictwa wyższego. Przyczyni się to do lepszego dopasowania potrzeb edukacyjnych wśród lokalnej ludności do zapotrzebowania na umiejętności ze strony pracodawców. W szczególności działania skupią się na rozwijaniu umiejętności nauczycieli i ich szkoleniu oraz na poprawie wizerunku publicznego i jakości szkolenia zawodowego. Promowana będzie współpraca w zakresie badań naukowych i innowacji. Współpraca w dziedzinie dialogu międzykulturowego będzie sprzyjać różnorodności kulturowej i lepszemu wzajemnemu zrozumieniu oraz zwiększeniu tolerancji w naszych społeczeństwach.
1 Dz.U. L 246 z 17.9.1999, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.