Preliminarz budżetowy Parlamentu Europejskiego na rok 2009 (2008/2022(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.279E.163

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 listopada 2009 r.

Preliminarz budżetowy Parlamentu Europejskiego na rok 2009

P6_TA(2008)0208

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie preliminarza przychodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2009 (2008/2022(BUD))

(2009/C 279 E/33)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 272 ust. 2 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), a w szczególności art. 31,

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(2),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2009 - sekcje I, II, IV, V, VI, VII, VIII i IX(3),

– uwzględniając sprawozdanie Sekretarza Generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza Parlamentu na rok budżetowy 2009,

– uwzględniając wstępny projekt preliminarza sporządzony przez Prezydium w dniu 21 kwietnia 2008 r. zgodnie z art. 22 ust. 6 oraz art. 73 Regulaminu Parlamentu,

– uwzględniając art. 73 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A6-0181/2008),

A. mając na uwadze, że uzgodniono proces pilotażowy, w ramach którego podczas procedury budżetowej 2009 zostanie podjęta ściślejsza współpraca między Prezydium a Komisją Budżetową, a także wczesna wzajemna współpraca w przypadku wszystkich pozycji mających znaczące skutki budżetowe,

B. mając na uwadze, że wszystkie prerogatywy w zakresie przyjmowania budżetu przysługujące Parlamentowi obradującemu na posiedzeniu plenarnym zostaną utrzymane zgodnie z postanowieniami traktatu i Regulaminem,

C. mając na uwadze, że dnia 16 kwietnia 2008 r. odbyło się wstępne posiedzenie pojednawcze delegacji Prezydium i Komisji Budżetowej, podczas którego obie delegacje omówiły szereg kluczowych kwestii,

1. przypomina, że budżet na 2009 r. powinien sprostać kilku głównym wyzwaniom, które zostały określone w wyżej wymienionej rezolucji z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wytycznych budżetowych, a jednocześnie należy podjąć wszelkie wysiłki, aby zapewnić jak najrozsądniejsze wykorzystanie dostępnych środków oraz przeprowadzić analizę wszystkich wydatków celem określenia możliwych oszczędności; podkreśla, że występuje wysoki stopień zgodności co do następujących obszarów:

– wyzwania związane z wejściem w życie traktatu z Lizbony,

– wyzwania związane z rokiem 2009 jako rokiem wyborów do Parlamentu,

– wyzwania związane ze statutem posła i zmianą kadencji;

2. zwraca uwagę na szeroki dialog, który doprowadził do etapu ustalenia preliminarza na 2009 r., a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje pilotażowy proces dotyczący ściślejszej współpracy wewnętrznej, w tym wstępne posiedzenie pojednawcze Prezydium i Komisji Budżetowej, w ramach którego przed przyjęciem przez Prezydium wstępnego projektu preliminarza omówiono kwestie budżetowe związane z powyższymi priorytetami;

3. zwraca uwagę, że zgodnie z propozycją Prezydium, ogólny poziom budżetu na 2009 r. będzie niższy niż tradycyjne dobrowolne ograniczenie udziału Parlamentu do 20 % działu 5 (wydatki administracyjne) wieloletnich ram finansowych;

4. podkreśla fakt, że podczas wstępnego posiedzenia pojednawczego przeważały kwestie dotyczące zasobów ludzkich, a także ogólnych zasobów związanych z wejściem w życie traktatu z Lizbony; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Prezydium uwzględniło poruszone kwestie i włączyło 65 zaproponowanych nowych stanowisk do preliminarza (co oznacza kwotę 2.020.023 EUR na 2009 r.), lecz jednocześnie umieściło 15 % tych środków w rezerwie do czasu przedłożenia pod koniec czerwca 2008 r. informacji uzupełniających, takich jak analitycznego, szczegółowego i przyjaznego dla użytkownika planu zatrudnienia zawierającego ocenę przydziału i wykorzystania zasobów ludzkich w sekretariacie Parlamentu, łącznie ze szczegółowym sprawozdaniem dotyczącym przesunięć w 2008 r. i tych zaplanowanych na 2009 r., ze wskazaniem pozytywnych i negatywnych priorytetów; uważa, że powinien on obejmować zmiany w ramach dyrekcji generalnych, przesunięcia między nimi, a także prognozę z myślą o wzmocnieniu najważniejszej działalności prawodawczej oraz usług dla posłów; jest zdania, że powinno się ująć informacje dotyczące pracowników, którzy nie są urzędnikami w celu umożliwienia pełnego zrozumienia potrzeb w zakresie personelu;

5. podkreśla, że współpraca między Prezydium a Komisją Budżetową mająca na celu wspólne pozyskiwanie takich dodatkowych wyjaśnień jest nową i pozytywną zmianą; podkreśla znaczenie terminowych konsultacji ex-ante z Komisją Budżetową w sprawach, które mają istotne skutki finansowe;

6. zgadza się z zasadą uwzględnienia wszystkich przewidywalnych potrzeb we wstępnym projekcie preliminarza Prezydium, w tym "rezerwy lizbońskiej" w kwocie 2 mln EUR, która ma zostać poddana dodatkowej ocenie, oraz z propozycją Prezydium, które powinno wziąć pod uwagę wyniki bieżących prac grupy roboczej ds. zasobów ludzkich i finansowych prowadzącej analizę skutków; podtrzymuje swoją opinię, że kwestią szczególnie istotną jest ustalenie, które zadania i kompetencje można na podstawie nowego traktatu faktycznie uznać za nowe i które działania mogą zostać przerwane lub mogą uzyskać nowy status w hierarchii ważności;

7. podkreśla fakt, że nowy traktat lizboński zawiera również wyzwanie dla grup politycznych; uznaje, że w związku z nasileniem głównej działalności administracji parlamentarnej, grupy polityczne również będą potrzebowały wzmocnenia w kategoriach personelu przy jednoczesnym zachowaniu ostrożności budżetowej;

8. zwraca również uwagę, że Prezydium wskazało możliwość pojawienia się dodatkowych, nieujętych obecnie w budżecie potrzeb dotyczących Wszechnicy; zaznacza, że kwestia ta wyniknęła późno i przyjmuje do wiadomości, że kwota ta będzie rozłożona na wiele lat; przypomina, że zgodnie z ustaleniami w ramach procesu pilotażowego domaga się terminowych konsultacj z Komisją Budżetową w sprawach mających znaczące skutki finansowe;

9. przyjmuje do wiadomości propozycję kontynuowania trzyletniego planu w celu wykorzystania wiedzy ekspertów w dziedzinie informatyki, co zmniejszy konieczność korzystania z usług doradców zewnętrznych w niektórych najważniejszych obszarach, oraz propozycję zwiększenia liczby stanowisk w tym obszarze; zgadza się rozważyć to podejście, lecz jest zdania, że w celu utrzymania takich podwyższonych kwot w ostatecznym budżecie należy wykazać odpowiednie oszczędności w przypadku bieżących kosztów związanych z doradztwem; zachęca administrację do przedstawienia do września 2008 r. kompletnej oceny sytuacji obejmującej spójną strategię w dziedzinie informatyki;

10. zwraca uwagę, że długoterminowy strategiczny plan dotyczący polityki w zakresie nieruchomości obejmujący koszty utrzymania i kwestie środowiskowe zostanie przedstawiony do końca maja 2008 r.; podkreśla znaczenie przeprowadzenia gruntownej debaty na temat tej kwestii w celu podjęcia odpowiednich decyzji w sprawie dalszego działania i jak najszybszego określenia przeznaczenia tych środków; pragnie być informowany o pracach Prezydium i Komisji nad porozumieniem dotyczącym zakupu budynków i kosztów; do czasu uzyskania takich informacji zwraca uwagę na fakt, że rezerwa na budynki zawarta w projekcie preliminarza wynosi 30 mln EUR i jest o 10 mln EUR wyższa niż w roku 2008; podejmuje decyzję o umieszczeniu w rezerwie sumy 3400 000 EUR, określonej przez Prezydium we wstępnym projekcie preliminarza, w oczekiwaniu na wyjaśnienia techniczne, administracyjne i finansowe dotyczące proponowanych prac usuwania azbestu w budynku SDM w Strasburgu;

11. potwierdza swój zamiar dalszego finansowania priorytetów ustalonych w budżecie na 2008 r., co przede wszystkim dotyczy poprawy usług dla posłów w związku z tłumaczeniem ustnym i usługami analitycznymi w bibliotece;

12. podkreśla wagę właściwej współpracy pomiędzy instytucjami wspólnotowymi, szczególnie Parlamentem, Radą i Komisją, w zakresie polityki informacji i komunikacji;

13. wyraża zadowolenie w związku z dokonaniem rozsądnych szacunków wydatków związanych z nowym statutem posła; nalega, aby wszelkie zaktualizowane dane zostały przedstawione jak najszybciej i podkreśla, że istnieje możliwość dostosowania wysokości związanych z tym środków na późniejszym etapie; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie sekretarza generalnego do bezzwłocznego przekazania Prezydium i Komisji Budżetowej wszelkich nowych informacji od państw członkowskich dotyczących ich zamiaru uczestnictwa lub odstępstw, gdy tylko informacje te będą dostępne;

14. jest podbudowany informacją, że w kwestii porozumienia w sprawie statutu asystentów nawiązane zostały kontakty z państwami członkowskimi, Radą oraz obecną i przyszłą prezydencją Rady; przypomina swoje wytyczne w tym zakresie i powtórnie podkreśla znaczenie, jakie przywiązuje do rozwiązania tej kwestii;

15. oczekuje na propozycję dotyczącą systemu zarządzania wiedzą, która powinna zostać przedstawiona Prezydium w ciągu kilku następnych tygodni; potwierdza swój zamiar bacznego obserwowania tej kwestii oraz zalecenie, aby Prezydium podjęło niezbędne decyzje przed upływem połowy lipca 2008 r.;

16. niezależnie od dotychczasowych pozytywnych rezultatów ściślejszej współpracy, a w szczególności wyników wstępnego posiedzenia pojednawczego, podkreśla, że bardziej szczegółowa analiza poszczególnych pozycji budżetowych powinna zostać przeprowadzona przed pierwszym czytaniem budżetu jesienią 2008 r.; przeprowadzi zatem analizę i podejmie ostateczne decyzje budżetowe w tym czasie;

17. uchwala projekt preliminarza na rok budżetowy 2009 przyjęty przez Prezydium dnia 21 kwietnia 2008 r.; przypomina, że uchwalenie projektu budżetu odbędzie się w pierwszym czytaniu w październiku 2008 r. zgodnie z procedurą głosowania określoną w traktacie;

18. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza Radzie i Komisji.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz. U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).

(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2008/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U.L6z 10.1.2008,s.7).

(3) Teksty przyjęte, P6TA(2008)0115.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.