Powołanie unijnego forum ds. VAT.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.198.4

Akt utracił moc
Wersja od: 3 lipca 2012 r.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 3 lipca 2012 r.

powołująca unijne forum ds. VAT

(2012/C 198/05)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie z grudnia 2008 r.(1) Komisja przedstawiła krótkoterminowy plan działania dotyczący zwalczania oszustw związanych z podatkiem VAT. Zaproponowała również refleksję nad długoterminowym podejściem, które uwzględniłoby postęp techniczny i nowe strategie dotyczące wypełniania zobowiązań podatkowych i monitorowania, przyjmując jako ogólny cel ograniczenie zaangażowania organów podatkowych i zmniejszenie obciążenia administracyjnego podmiotów gospodarczych.

(2) Ponadto, uwzględniając kluczową rolę podatników w prawidłowym funkcjonowaniu systemu VAT oraz fakt, że ich stosunki z organami podatkowymi powinny być oparte na zaufaniu, co mogłoby mieć znaczący wpływ na koszty zarządzania tym systemem, Komisja przedstawiła propozycję opracowania nowego podejścia zakładającego dobrowolne wypełnianie zobowiązań podatkowych, ocenę ryzyka i monitorowanie. Podejście to oznacza uwzględnienie doświadczenia przedstawicieli podmiotów gospodarczych i ich wkładu w refleksję nad strategią długoterminową.

(3) W marcu 2010 r. powołano grupę ekspertów ds. VAT skupiającą przedstawicieli kręgów biznesu zajmującą się kwestią sprawnego funkcjonowania systemu VAT w UE, zwaną dalej "grupą ekspertów ds. VAT skupiającą przedstawicieli kręgów biznesu" (BEGV), aby omówić na szczeblu UE rzeczywiste praktyczne problemy, które wynikają z zarządzania systemem VAT w toku jego wdrażania w państwach członkowskich, a także propozycje potencjalnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie obciążenia administracyjnego.

(4) W dniu 23 lutego 2011 r. państwa członkowskie uzgodniły, że ustanowiona zostanie nowa doraźna grupa ekspertów, zwana "platformą dialogu organów podatkowych" (TADP). Istotne zmiany otoczenia gospodarczego skłoniły niektóre państwa członkowskie do opracowania strategii działalności ukierunkowanej na klienta, opartej na zrozumieniu różnych grup podatników/klientów, ich zachowań i trudności, których doświadczają w kontaktach z organami podatkowymi, począwszy od złożenia indywidualnego zeznania podatkowego po potrzeby dużych przedsiębiorstw. Celem tego podejścia było stworzenie równych warunków działania dla przedsiębiorstw przestrzegających przepisów, aby zapewnić bardziej sprawiedliwą konkurencję; umożliwiło ono również organom podatkowym skuteczniejszą alokację zasobów przeznaczonych na zwalczanie oszustw podatkowych.

(5) Obie grupy ekspertów powołano w celu przygotowania dialogu między organami podatkowymi a grupami ekspertów z kręgów biznesu, który ma być prowadzony na szczeblu UE w ramach nowego forum.

(6) W kontekście poprawy zarządzania systemem VAT na szczeblu UE i zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie przyszłości podatku VAT - W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego systemu podatku VAT(2) dostosowanego do rynku wewnętrznego, zainteresowane strony opowiadały się również za stworzeniem kanału komunikacji na szczeblu UE, za pośrednictwem którego organy podatkowe, przedstawiciele podmiotów gospodarczych i Komisja mogliby wymieniać poglądy na temat praktycznych aspektów zarządzania systemem VAT.

(7) Wskazanie najlepszych praktyk po obu stronach mogłoby przyczynić się do optymalizacji zarządzania systemem VAT, a zatem obniżyć koszty zapewnienia wypełniania zobowiązań podatkowych, przy jednoczesnym zabezpieczeniu wpływów z VAT. Stosowne jest zatem powołanie unijnego forum ds. VAT (obejmującego państwa członkowskie i zainteresowane strony i którego pracom przewodniczyłaby Komisja) oraz określenie jego zadań i struktury.

(8) Unijne forum ds. VAT jest zorganizowaną platformą prowadzenia dialogu, mającą na celu poprawę stosunków między przedsiębiorcami a organami podatkowymi w celu stworzenia warunków do sprawniejszego funkcjonowania obecnego systemu VAT w UE, a zatem obniżenie kosztów i obciążenia administracyjnego po obu stronach. Przedmiotem dyskusji mają być realne problemy praktyczne wynikające z zarządzania systemem VAT, a także propozycje potencjalnych rozwiązań.

(9) Pracom forum powinna przewodniczyć Komisja, a w jego skład powinny wchodzić organy podatkowe państw członkowskich oraz organizacje z państw członkowskich reprezentujące przedsiębiorców i praktyków podatkowych; organy i organizacje z państw członkowskich wyznaczą swoich przedstawicieli.

(10) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(3), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków forum.

(11) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się grupę ekspertów o nazwie "Unijne forum ds. VAT", zwaną dalej "forum".

Artykuł  2

Zadania

Do zadań forum należy:

a)
stworzenie platformy nieformalnych dyskusji między ekspertami z kręgów biznesu i z krajowych organów podatkowych na temat bieżących kwestii związanych z administracją podatkową w dziedzinie VAT, z którymi obie strony stykają się w środowisku międzynarodowym;
b)
omawianie praktycznych informacji i wyjaśnień przekazywanych przez organy podatkowe oraz ekspertów z kręgów biznesu, a także analiza potencjalnych metod sprawniejszego zarządzania obecnym systemem VAT, w tym poprzez zwalczanie oszustw, w interesie obu stron i w kontekście zapewnienia sprawniejszego funkcjonowania obecnego systemu VAT;
c)
wspieranie Komisji w promowaniu dobrych praktyk, w tym korzystaniu z narzędzi informatycznych, które mogłyby doprowadzić do skuteczniejszego, bezpieczniejszego, bardziej sprawiedliwego i efektywnego pod względem kosztów systemu VAT, w interesie obu stron;
d)
współpraca, w razie konieczności, z innymi właściwymi organami lub komitetami zajmującymi się kwestią VAT i współpracą administracyjną w dziedzinie podatków.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z forum w każdej sprawie dotyczącej administracji podatkowej w dziedzinie VAT.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład forum wchodzi nie więcej niż 45 członków.
2.
Forum obejmuje:
a)
po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego;
b)
przedstawicieli nie więcej niż 15 organizacji reprezentujących przedsiębiorców lub praktyków podatkowych.
3.
Organy podatkowe każdego państwa członkowskiego wyznaczają po jednym przedstawicielu spośród urzędników zajmujących się kwestiami administracji podatkowej, wypełniana zobowiązań podatkowych oraz usługami dla użytkowników w europejskim systemie VAT.
4.
Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej wyznacza organizacje, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b), posiadające kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2, i które odpowiedziały na zaproszenie do składania wniosków.
5.
Organizacje mianują po jednym przedstawicielu i zastępcy działającym w zastępstwie przedstawiciela w przypadku jego nieobecności lub niedyspozycji. Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej może odmówić powołania przedstawiciela lub jego zastępcy zaproponowanych przez organizację, jeżeli nie odpowiadają oni profilowi wymaganemu w zaproszeniu do składania wniosków. W takich przypadkach odnośna organizacja proszona jest o wyznaczenie innego przedstawiciela lub jego zastępcy.
6.
Zastępcy są powoływani na takich samych warunkach jak członkowie; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
7.
Organizacje są wyznaczane na okres trzech lat, chyba że zostaną zastąpione lub wykluczone zgodnie z ust. 9. Ich kadencja może zostać przedłużona, jeśli odpowiedzą na kolejne zaproszenie do składania wniosków.
8.
Organizacje uznane za odpowiednie do członkostwa w forum, lecz niewyznaczone, mogą zostać umieszczone na liście rezerwowej prowadzonej przez okres trzech lat, z której Komisja może korzystać w celu zastąpienia organizacji będących członkami forum.
9.
Organizacje, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b), lub ich przedstawiciele mogą zostać zastąpieni lub wykluczeni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji, w jednym z następujących przypadków:
a)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie są już w stanie przyczyniać się skutecznie do prac forum;
b)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
c)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie są niezależni od wpływów zewnętrznych;
d)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie poinformowali Komisji w odpowiednim czasie o wszelkich konfliktach interesów;
e)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel złożą rezygnację;
f)
jeśli jest to pożądane w celu zapewnienia równowagi reprezentacji odpowiednich dziedzin wiedzy specjalistycznej lub obszarów zainteresowania.

Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej może zwrócić się do organizacji o wyznaczenie innego przedstawiciela lub jego zastępcy na podstawie jednego lub większej liczby warunków określonych w ust. 9 niniejszego artykułu.

10.
Nazwy organizacji i ich przedstawicieli publikuje się w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestrze") i na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Unii Celnej.
11.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Forum przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
W porozumieniu ze służbami Komisji forum może ustanowić podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez forum. Tego rodzaju podgrupy ulegają rozwiązaniu z chwilą wygaśnięcia ich mandatu.
3.
W trybie doraźnym przewodniczący może zaprosić do udziału w pracach forum lub podgrupy ekspertów zewnętrznych posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się forum lub podgrupa. Ponadto przewodniczący może nadawać status obserwatora osobom fizycznym lub organizacjom - zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów(5) - oraz krajom kandydującym. W szczególności przedstawiciele krajów przystępujących i organizacji międzynarodowych mogą być zaproszeni w charakterze obserwatorów.
4.
Członkowie i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
5.
Posiedzenia forum i jego podgrup odbywają się zasadniczo w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach forum i jego podgrup mogą uczestniczyć inni zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
6.
Forum przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
7.
Komisja publikuje stosowne dokumenty dotyczące działalności forum w rejestrze lub umieszczając w rejestrze łącze do specjalnej strony internetowej. Dokument nie jest publikowany, jeżeli jego ujawnienie naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego określonego w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001(6).
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach forum nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i, w stosownych przypadkach, koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach forum są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 września 2018 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

Algirdas ŠEMETA

Członek Komisji

______

(1) Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie skoordynowanej strategii mającej na celu poprawę walki z oszustwami związanymi z podatkiem od wartości dodanej w Unii Europejskiej, COM(2008) 807 wersja ostateczna z dnia 1 grudnia 2008 r.

(2) COM(2011) 851 z 6.12.2011.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(5) Komunikat Przewodniczącego do Komisji - Ramy dla grup ekspertów Komisji: zasady horyzontalne i rejestr publiczny, C(2010) 7649 wersja ostateczna.

(6) Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, monetarnej lub gospodarczej, prywatności i dobrego imienia osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i porady prawnej, inspekcji/śledztwa/kontroli oraz procesu decyzyjnego instytucji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.