Decyzja wykonawcza 2015/2097 w sprawie powołania Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej - Zintegrowany System Monitorowania Gazów Cieplarnianych (ICOS ERIC)
Dz.U.UE.L.2015.303.19
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2097
z dnia 26 października 2015 r.
w sprawie powołania Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej - Zintegrowany System Monitorowania Gazów Cieplarnianych (ICOS ERIC)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
(1) Królestwo Belgii, Republika Federalna Niemiec, Republika Francuska, Republika Włoska, Republika Finlandii, Królestwo Niderlandów, Królestwo Norwegii i Królestwo Szwecji zwróciły się do Komisji z wnioskiem o powołanie Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej - Zintegrowany System Monitorowania Gazów Cieplarnianych (ICOS ERIC). Konfederacja Szwajcarska będzie uczestniczyć w ICOS ERIC w charakterze obserwatora.
(2) Królestwo Belgii, Republika Federalna Niemiec, Republika Francuska, Republika Włoska, Królestwo Niderlandów, Królestwo Norwegii i Królestwo Szwecji zgodziły się, aby Republika Finlandii była państwem przyjmującym ICOS ERIC.
(3) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.
(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
STATUT KONSORCJUM NA RZECZ EUROPEJSKIEJ INFRASTRUKTURY BADAWCZEJ - ZINTEGROWANY SYSTEM MONITOROWANIA GAZÓW CIEPLARNIANYCH (ICOS ERIC)
STATUT KONSORCJUM NA RZECZ EUROPEJSKIEJ INFRASTRUKTURY BADAWCZEJ - ZINTEGROWANY SYSTEM MONITOROWANIA GAZÓW CIEPLARNIANYCH (ICOS ERIC)
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
REPUBLIKA FRANCUSKA
REPUBLIKA WŁOSKA
REPUBLIKA FINLANDII
KRÓLESTWO NIDERLANDÓW
KRÓLESTWO NORWEGII
KRÓLESTWO SZWECJI,
zwane dalej "Członkami",
oraz
KONFEDERACJA SZWAJCARSKA,
zwana dalej "Obserwatorem",
ZWAŻYWSZY, że Członkowie są przekonani, że przeciwdziałanie zmianie klimatu wynikającej z antropogenicznej emisji gazów cieplarnianych jest globalnym wyzwaniem, a badania naukowe oraz ciągła, długookresowa obserwacja są niezbędne, aby lepiej zrozumieć emisje i pochłanianie gazów cieplarnianych i ich wpływ na systemy ziemskie oraz możliwości zarządzania nimi;
UZNAJĄC, że obserwacja najważniejszych zmiennych w zakresie klimatu, w tym gazów cieplarnianych, jest niezbędnym warunkiem wsparcia prac w zakresie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) oraz Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC);
PODKREŚLAJĄC, że UNFCCC wzywa swoje strony do wsparcia systematycznej obserwacji gazów cieplarnianych i współpracę w tym zakresie poprzez współdziałanie w ramach Globalnego Systemu Obserwacji Klimatu (GCOS), który jest elementem obserwacji klimatu w obrębie Globalnej Sieci Systemów Obserwacji Ziemi (GEOSS);
UZNAJĄC znaczenie krajowych badań naukowych w dziedzinie gazów cieplarnianych i ich możliwości w zakresie obserwacji, jak również potrzebę zapewnienia koordynacji na szczeblu europejskim w formie infrastruktury badawczej Zintegrowanego Systemu Monitorowania Gazów Cieplarnianych (ang. Integrated Carbon Observation System, ICOS);
ZWAŻYWSZY, że Członkowie pragną umożliwić badania pozwalające na lepsze zrozumienie budżetów regionalnych źródeł i pochłaniaczy gazów cieplarnianych, czynników ludzkich i naturalnych oraz mechanizmów kontroli, poprzez opracowanie precyzyjnych i długookresowych obserwacji gazów cieplarnianych;
ZWAŻYWSZY, że Członkowie pragną zapewnić dostęp do danych ICOS szerokiemu gronu użytkowników, powiązać ze sobą badania naukowe, edukację i innowacyjne rozwiązania techniczne oraz uzyskać niezależne dane do wykorzystania w analizie bilansów emisji;
WNOSZĄC do Komisji Europejskiej o ustanowienie infrastruktury ICOS jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ICOS ERIC),
POSTANAWIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba statutowa i język roboczy
Zadania i działania
ROZDZIAŁ 2
CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY
CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY
Członkostwo, obserwator i podmiot reprezentujący
Przyjmowanie członków i obserwatorów
Wystąpienie członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
Prawa i obowiązki członków i obserwatorów
Obserwator może mieć inne prawa przyznane mu przez walne zgromadzenie zgodnie z procedurą określoną w przepisach wewnętrznych.
ROZDZIAŁ 3
ŁAD KORPORACYJNY I ZARZĄD ICOS ERIC
ŁAD KORPORACYJNY I ZARZĄD ICOS ERIC
Ład korporacyjny
Walne zgromadzenie: skład, posiedzenia i procedury
Prawa głosu
Decyzje
Dyrektor generalny
Naukowa rada konsultacyjna
Rada konsultacyjna ds. etyki
Komitet infrastruktury badawczej ICOS
ROZDZIAŁ 4
SKŁADKI, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UBEZPIECZENIA I SPRAWOZDAWCZOŚĆ
SKŁADKI, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UBEZPIECZENIA I SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Składki i zasady finansowania
Odpowiedzialność i ubezpieczenia
Sprawozdawczość
ROZDZIAŁ 5
ZASADY DZIAŁALNOŚCI
ZASADY DZIAŁALNOŚCI
Polityka w zakresie danych oraz praw własności intelektualnej
Polityka dostępu dla użytkowników i polityka informacyjna
Ocena
Zatrudnienie
ICOS ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w ICOS ERIC ogłasza się publicznie.
Polityka w zakresie zamówień i zwolnienia podatkowe
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
ICOS ERIC powołuje się na początkowy okres dwudziestu lat, który może zostać przedłużony decyzją walnego zgromadzenia.
Likwidacja i niewypłacalność
Przepisy wewnętrzne
Postanowienia niniejszego statutu są wdrażane poprzez przepisy wewnętrzne, które mają zostać przyjęte przez walne zgromadzenie.
Zmiany statutu
Prawo właściwe
Powołanie i wewnętrzne funkcjonowanie ICOS ERIC podlega:
Spory
Dostępność statutu
Niniejszy statut podlega aktualizacji i jest udostępniany publicznie na stronie internetowej ICOS ERIC oraz w siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
Załącznik 1
CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY ORAZ PODMIOTY AKTUALNIE ICH REPREZENTUJĄCE
CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY ORAZ PODMIOTY AKTUALNIE ICH REPREZENTUJĄCE
CZŁONKOWIE
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący |
KRÓLESTWO BELGII | BELGIAN SCIENCE POLICY OFFICE (BELSPO) |
REPUBLIKA FINLANDII | MINISTRY OF EDUCATION AND CULTURE; |
MINISTRY OF TRANSPORT AND COMMUNICATIONS | |
REPUBLIKA FRANCUSKA | FRENCH ALTERNATIVE ENERGIES AND ATOMIC ENERGY COMMISSION (CEA); |
NATIONAL CENTRE FOR SCIENTIFIC RESEARCH (CNRS); | |
FRENCH NATIONAL INSTITUTE FOR AGRICULTURAL RESEARCH (INRA) | |
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC | FEDERAL MINISTRY OF TRANSPORT (BMVI) |
REPUBLIKA WŁOSKA | CONSIGLIO NATIONALE DELLE RICERCHE - DIPARTIMENTO DI SCIENZE DEL SISTEMA TERRA E TECNOLOGIE AMBIENTALI (CNR-DTA); |
CENTRO EURO-MEDITERRANEO SUI CAMBIAMENTI CLIMATICI (CMCC); | |
ICOS-IT, JOINT RESEARCH UNIT | |
KRÓLESTWO NIDERLANDÓW | NEDERLANDSE ORGANISATIE VOOR WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK (NWO) |
KRÓLESTWO NORWEGII | THE RESEARCH COUNCIL OF NORWAY |
KRÓLESTWO SZWECJI | SWEDISH RESEARCH COUNCIL |
OBSERWATORZY
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący |
KONFEDERACJA SZWAJCARSKA | ETH ZURICH |
Załącznik 2
SKŁADKI ROCZNE
SKŁADKI ROCZNE
Zapewnienie zasobów dla sieci krajowych ICOS jest organizowane w poszczególnych państwach i nie jest uwzględnione w składkach państw przyjmujących. Obiekty centralne ICOS, działające poza ICOS ERIC jako konsorcja krajowe lub międzynarodowe, są finansowane w większej części przez państwa przyjmujące i w mniejszej części przez ICOS ERIC poprzez realokację składek rocznych. Działania zintegrowane w ramach ICOS ERIC są finansowane z rocznych składek i dodatkowych składek państwa przyjmującego.
ZASADY
Roczna składka członkowska ICOS ERIC jest oparta na następujących zmiennych:
- wspólna składka podstawowa (50 % wspólnych składek),
- wspólna składka podstawowa oparta na dochodzie narodowym brutto (50 % wspólnych składek),
- składki obliczone na podstawie stacji.
Państwa przyjmujące są zobowiązane do wpłaty dodatkowej składki państwa przyjmującego na rzecz ICOS ERIC (biuro centralne, portal).
Obserwator wpłaca roczną składkę obserwatora w oparciu o taką samą metodę obliczeń jak w przypadku członków.
Członek lub obserwator przystępujący do ICOS ERIC wpłaca pełną składkę roczną za rok, w którym przystępuje.
Decyzje o rocznych składkach organizacji międzyrządowych podejmuje walne zgromadzenie.
Budżet i działalność ICOS ERIC są dostosowywane w zależności od dochodów.
Zobowiązania wstępne
Przed końcem początkowego okresu pięcioletniego walne zgromadzenie podejmie decyzję w sprawie metody obliczania na późniejsze okresy.
a) Zobowiązanie wstępne członków obejmuje 5 lat (chyba że walne zgromadzenie zdecyduje inaczej). Brak zobowiązania wstępnego dla obserwatorów;
b) Poniżej (tabela 1) przedstawiono orientacyjną strukturę dochodów ICOS ERIC przez pięć lat; opiera się ona na szacunkowym udziale krajów, które podpisały list intencyjny;
c) Maksymalna względna dodatkowa składka państwa przyjmującego podczas obowiązywania pierwszego pięcioletniego budżetu biura centralnego i portalu emisji gazów cieplarnianych nie może przekroczyć 80 % rocznego budżetu każdego z tych komponentów;
d) Wstępny pięcioletni budżet ICOS RI został ujęty w planie finansowym (lokalizacja do ustalenia);
e) Roczne składki podano w tabeli 2; Uwaga: budżet jest szacunkowy w oparciu o zamiar przystąpienia państw do ICOS ERIC wyrażony w 2013 roku. Zostanie one skorygowany podczas pierwszego walnego zgromadzenia na podstawie ostatecznego członkostwa.
Tabela 1
Plan struktury dochodów i wydatków ICOS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat, obliczony na podstawie danych szacunkowych z tabeli 2
Dochody w tys. EUR | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wspólna składka podstawowa | 166 | 154 | 154 | 154 | 154 |
Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 176 | 171 | 171 | 171 | 171 |
Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 616 | 859 | 859 | 859 | 859 |
Dodatkowa składka państwa przyjmującego (biuro centralne) | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
Dodatkowa składka państwa przyjmującego (portal) | 859 | 859 | 859 | 859 | 859 |
Ogółem | 2 767 | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Wydatki w tys. EUR | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Biuro centralne i wspólna działalność | 1 135 | 1 126 | 1 126 | 1 126 | 1 126 |
Działalność portalu emisji gazów cieplarnianych | 1 016 | 1 008 | 1 008 | 1 008 | 1 008 |
Działalność obiektów centralnych | 616 | 859 | 859 | 859 | 859 |
Ogółem | 2 767 | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Tabela 2
Szacowane roczne składki i dodatkowe składki państwa przyjmującego na rzecz ICOS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności
Członek/ obserwator* | Roczna składka | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Belgia | - OGÓŁEM | 57 836 | 95 199 | 95 199 | 95 199 | 95 199 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 7 625 | 7 407 | 7 407 | 7 407 | 7 407 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 31 750 | 70 650 | 70 650 | 70 650 | 70 650 | |
Finlandia | - OGÓŁEM | 112 938 | 133 009 | 133 009 | 133 009 | 133 009 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 3 877 | 3 766 | 3 766 | 3 766 | 3 766 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 90 600 | 112 100 | 112 100 | 112 100 | 112 100 | |
- Dodatkowa składka państwa przyjmującego | 900 000 | 900 000 | 900 000 | 900 000 | 900 000 | |
Francja | - OGÓŁEM | 163 087 | 182 067 | 182 067 | 182 067 | 182 067 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 42 026 | 40 825 | 40 825 | 40 825 | 40 825 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 102 600 | 124 100 | 124 100 | 124 100 | 124 100 | |
- Dodatkowa składka państwa przyjmującego | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | |
Niemcy | - OGÓŁEM | 205 424 | 288 461 | 288 461 | 288 461 | 288 461 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 54 012 | 52 468 | 52 468 | 52 468 | 52 468 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 132 950 | 218 850 | 218 850 | 218 850 | 218 850 | |
Włochy | - OGÓŁEM | 95 052 | 92 796 | 92 796 | 92 796 | 92 796 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 32 790 | 31 853 | 31 853 | 31 853 | 31 853 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 43 800 | 43 800 | 43 800 | 43 800 | 43 800 | |
Niderlandy | - OGÓŁEM | 57 237 | 66 314 | 66 314 | 66 314 | 66 314 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 12 375 | 12 021 | 12 021 | 12 021 | 12 021 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 26 400 | 37 150 | 37 150 | 37 150 | 37 150 | |
- Dodatkowa składka państwa przyjmującego | 139 338 | 139 338 | 139 338 | 139 338 | 139 338 | |
Norwegia | - OGÓŁEM | 89 285 | 109 272 | 109 272 | 109 272 | 109 272 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 6 773 | 6 579 | 6 579 | 6 579 | 6 579 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 64 050 | 85 550 | 85 550 | 85 550 | 85 550 | |
Szwecja (1) | - OGÓŁEM | 123 133 | 153 851 | 153 851 | 153 851 | 153 851 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 7 472 | 7 258 | 7 258 | 7 258 | 7 258 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 97 200 | 129 450 | 129 450 | 129 450 | 129 450 | |
- Dodatkowa składka państwa przyjmującego | 719 259 | 719 259 | 719 259 | 719 259 | 719 259 | |
Szwajcaria* | - OGÓŁEM | 54 114 | 63 281 | 63 281 | 63 281 | 63 281 |
- Wspólna składka podstawowa | 18 462 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | 17 143 | |
- Wspólna składka podstawowa oparta na DNB | 9 253 | 8 988 | 8 988 | 8 988 | 8 988 | |
- Składka obliczona na podstawie liczby stacji | 26 400 | 37 150 | 37 150 | 37 150 | 37 150 | |
SUMA CAŁKOWITA | 2 766 703 | 2 992 848 | 2 992 848 | 2 992 848 | 2 992 848 | |
(1) Łączna składka roczna Szwecji nie może przekroczyć 7 750 000 SEK. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.