Powiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 4 traktatu WE - Wniosek o wydanie zezwolenia na utrzymanie przepisów krajowych stanowiących odstępstwo od przepisów wspólnotowego środka harmonizującego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.29.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 lutego 2006 r.

Powiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 4 traktatu WE

Wniosek o wydanie zezwolenia na utrzymanie przepisów krajowych stanowiących odstępstwo od przepisów wspólnotowego środka harmonizującego

(2006/C 29/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2006 r.)

1.
Dnia 5 grudnia 2005 r. Republika Czeska przedłożyła wniosek o utrzymanie stosowania krajowych przepisów dotyczących wprowadzenia do obrotu nawozów zawierających kadm. Przepisy te obowiązywały już w momencie przystąpienia Republiki Czeskiej do Unii Europejskiej i odbiegają od przepisów rozporządzenia (WE) 2003/2003 w sprawie nawozów(1).
2.
W momencie przystąpienia do Unii Europejskiej w maju 2004 r. w Republice Czeskiej obowiązywały prawnie ustalone dopuszczalne wartości stężenia kadmu w nawozach mineralnych. Jednakże ponieważ nie przedłożono wówczas wniosku o utrzymanie stosowania krajowych przepisów, w Traktacie o przystąpieniu nie udzielono odstępstwa.
3.
Przepisy krajowe(2) zabraniają wprowadzania do obrotu na terytorium Republiki Czeskiej mineralnych nawozów fosforowych zawierających kadm w stężeniu przekraczającym 50 mg/kg P2O5.
4.
Zgodnie z art. 7 dyrektywy 76/116/EWG, zastąpionym art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 państwa członkowskie nie mogą z powodu składu, oznakowania, etykietowania lub pakowania zakazać, ograniczyć ani utrudnić wprowadzania do obrotu nawozów oznakowanych jako "nawóz WE", spełniających przepisy tego rozporządzenia. Obowiązujące w Czechach krajowe dopuszczalne wartości stężenia kadmu w nawozach byłyby zatem sprzeczne z zasadą swobodnego obrotu nawozami oznakowanymi jako "nawóz WE", który reguluje wyżej wymieniony akt prawny.
5.
Dekret 209/2005 obowiązujący w Republice Czeskiej od dnia 1 czerwca 2005 r. zawiesza stosowanie istniejących krajowych przepisów w odniesieniu do "nawozów WE" i ogranicza stosowanie dopuszczalnych wartości kadmu jedynie do nawozów krajowych.
6.
Poprzez złożenie powiadomienia władze Czech zwróciły się do Komisji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na stosowanie istniejących dopuszczalnych wartości kadmu również w odniesieniu do "nawozów WE".
7.
Artykuł 95 ust. 4 stanowi, że, jeśli po przyjęciu przez Radę lub Komisję środka harmonizującego państwo członkowskie uzna za niezbędne utrzymanie przepisów krajowych, uzasadnionych ważnymi względami określonymi w art. 30 lub dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego, lub środowiska pracy, notyfikuje je Komisji, wskazując powody ich utrzymania.
8.
Komisja, w ciągu sześciu miesięcy od daty powiadomienia, zatwierdza lub odrzuca przedmiotowe przepisy krajowe, sprawdzając czy stanowią one środek arbitralnej dyskryminacji lub ukryte ograniczenie w handlu pomiędzy państwami członkowskimi, albo przeszkodę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
9.
Władze Czech uzasadniają swój wniosek odnosząc się do wniosków zawartych w sprawozdaniu z oceny zagrożenia, zatytułowanym "Study to assess risks to the environment and health resulting from the use of phosphate fertilisers containing cadmium" ("Badanie oceniające zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzkiego wynikające ze stosowania nawozów fosforowych zawierających kadm", sporządzonym w oparciu o zalecenia ERM(3)). Zgodnie z wynikami tego badania i na podstawie dostępnych danych wartość przewidywanego stężenia w środowisku (PEC, Predicted Environmental Concentration) kadmu pochodzącego z nawozów mineralnych w Republice Czeskiej wynosi 0,93 wartości PNEC (przewidywane stężenie w środowisku nie powodujące żadnych skutków) w przypadku nawozów o zawartości kadmu 50 mg Cd/kg P2O5 (krajowe wartości dopuszczalne stosowane przed przystąpieniem do UE). Zagrożenie dla środowiska istniałoby jeśli wartość ta przekraczałaby 50mg. Ponadto ustalenie górnej granicy wartości wynoszącej 50 mg Cd/kg P2O5 jest niezbędne w celu zapobieżenia akumulacji kadmu w glebie do poziomu, który stanowiłby zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzkiego poprzez łańcuch żywnościowy.
10.
W związku z powyższym, Republika Czeska uznaje za konieczne, na podstawie art. 95 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, utrzymanie przepisów krajowych w odniesieniu do kadmu w nawozach do dnia wejścia w życie prawodawstwa UE dotyczącego kadmu w nawozach. W opinii Republiki Czeskiej, krajowe przepisy są uzasadnione ważnymi względami w myśl art. 30 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego.
11.
Ewentualne uwagi dotyczące powiadomienia złożonego przez Republikę Czeską, przekazane Komisji później niż w ciągu trzydziestu dni od daty jego publikacji, nie mogą być brane pod uwagę.
12.
Pełny tekst oceny zagrożenia w odniesieniu do kadmu stosowanego w nawozach w Republice Czeskiej jest dostępny na następującej stronie internetowej Komisji:

http://europa.eu.int/comm/enterprise/chemicals/legislation/fertilizers/cadmium/reports_en.htm

13.
Dodatkowych informacji dotyczących wniosku Republiki Czeskiej udziela:

Ing. Michaela Budňáková

Odbor rostlinných komodit

Ministerstvo zemědělství

Těšnov 17

CZ-117 05 Praha 1

tel.: (420) 221 81 20 71

faks: (420) 221 81 29 51

e-mail: Michaela.budnakova@mze.cz

Punkt kontaktowy w Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General Enterprise and Industry

Mr Philippe Brunerie

Unit G2 Chemicals

Avenue des Nerviens 105

B-1040 Brussels

tel.: (32-2) 295 21 99

faks: (32-2) 295 02 81

e-mail: Entr-Chemicals@cec.eu.int

______

(1) Dz.U. L 304 z 21.11.2003, str. 1.

(2) Dekret nr 474/2000 ustanawiający wymogi w odniesieniu do nawozów.

(3) ERM to firma doradztwa środowiskowego (Enterprise Resource Management), która z ramienia Komisji określiła metodologię w zakresie dokonywania oceny zagrożenia związanego z kadmem

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.