POSIEDZENIE PLENARNE LXVIII COSAC - Praga, 13-15 listopada 2022 r. - Uwagi LXVIII posiedzenia COSAC

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.475.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 grudnia 2022 r.

POSIEDZENIE PLENARNE LXVIII COSAC
Praga, 13-15 listopada 2022 r. Uwagi LXVIII posiedzenia COSAC
(2022/C 475/01)

O Ukrainie

1) COSAC z całą mocą potępia niczym niesprowokowaną, nieuzasadnioną i bezprawną inwazję Rosji na suwerenne i demokratyczne państwo, jakim jest Ukraina. Potępia również udział Białorusi w rosyjskiej napaści zbrojnej.

2) COSAC potępia fikcyjne referenda bezprawnie zorganizowane przez Rosję na obszarach leżących w uznanych przez społeczność międzynarodową granicach Ukrainy oraz próbę bezprawnej aneksji ukraińskich regionów Doniecka, Chersonia, Ługańska i Zaporoża. Jednostronne decyzje Rosji z premedytacją naruszają postanowienia Karty Narodów Zjednoczonych, lekceważąc międzynarodowy ład oparty na zasadach. Rosja nie ma żadnych realnych podstaw do jakichkolwiek działań na terytorium Ukrainy.

3) COSAC wyraża oburzenie i potępienie w związku z wymierzonymi w ukraińską infrastrukturę cywilną i energetyczną oraz placówki oświatowe rosyjskimi atakami rakietowymi i atakami z wykorzystaniem dronów-kamikadze, w których niszczone są domy i ginie ludność cywilna. COSAC oświadcza, że działania te stanowią zbrodnie przeciwko ludzkości, i apeluje do parlamentów narodowych o uznanie aktualnego reżimu rosyjskiego za reżim terrorystyczny.

4) COSAC domaga się bezzwłocznego i bezwarunkowego zakończenia bezprawnych działań zbrojnych Rosji oraz wycofania wszystkich rosyjskich oddziałów i sprzętu wojskowego z terytorium Ukrainy i apeluje o sprawiedliwy pokój oparty na pełnym poszanowaniu integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.

5) COSAC wzywa do ustanowienia specjalnego międzynarodowego trybunału karnego w celu rozliczenia winnych zbrodni napaści na Ukrainę i domaga się ścigania i ukarania zgodnie z prawem międzynarodowym winnych zbrodni wojennych i innych zbrodni popełnionych w Ukrainie, także z zastosowaniem zasady jurysdykcji uniwersalnej.

6) COSAC wzywa do ustanowienia zgodnie z prawem międzynarodowym skutecznego mechanizmu służącego zajęciu prywatnego i państwowego majątku zamrożonego w wyniku sankcji unijnych i wykorzystaniu go do zrekompensowania szkód, jakich doznała Ukraina i jej ludność w związku z rosyjską inwazją. COSAC domaga się od Rosji pełnego odszkodowania za straty materialne i moralne poniesione przez Ukrainę.

7) COSAC apeluje do przywódców unijnych, by jeszcze bardziej zaostrzyli sankcje wobec Rosji i Białorusi i położyli w ten sposób kres niczym niesprowokowanej inwazji Rosji.

8) COSAC zwraca się do przywódców unijnych, by nie przestawali wykazywać się jednością i siłą i udzielać Ukrainie wsparcia humanitarnego, politycznego, finansowego i wojskowego (respektując przy tym specyfikę polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich), jak i doraźnej oraz średnio- i długoterminowej pomocy na rzecz odbudowy i naprawy. COSAC apeluje także do Komisji Europejskiej, by nie ustawała w pracach nad kompleksowym pakietem na rzecz odbudowy Ukrainy.

9) COSAC zwraca się do parlamentów narodowych państw członkowskich UE, aby w miarę swoich możliwości nadal wspierały Radę Najwyższą Ukrainy w jej wysiłkach na rzecz spełnienia wymogów członkostwa w UE.

10) COSAC popiera apele Parlamentu Europejskiego o wykorzystanie istniejących instytucji europejskich do usprawnienia mechanizmów koordynacji z myślą o zapewnieniu nowoczesnych systemów uzbrojenia oraz szkolenia ukraińskich żołnierzy w państwach członkowskich UE przy jednoczesnym poszanowaniu specyfiki polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich. Należy bowiem pamiętać, że Rosja zagraża bezpieczeństwu całej Europy, dlatego wszyscy mamy obowiązek temu zagrożeniu przeciwdziałać.

O Bałkanach Zachodnich i Partnerstwie Wschodnim

11) COSAC w pełni i zdecydowanie zobowiązuje się wspierać proces integracji Bałkanów Zachodnich z UE i apeluje o wzmocnienie procesu akcesyjnego w oparciu o zasługi, praworządność, dostosowanie do dorobku prawnego UE i stosunki dobrosąsiedzkie. COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska zaleciła przyznanie Bośni i Hercegowinie statusu kraju kandydującego.

12) COSAC z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu statusu kraju kandydującego Ukrainie i Republice Mołdawii, a także jej gotowość do przyznania takiego statusu Gruzji i w pełni wspiera postępy tych krajów na drodze do przystąpienia do Unii Europejskiej.

13) COSAC z zadowoleniem przyjmuje pierwsze spotkanie w Pradze europejskiej wspólnoty politycznej, która stwarza pole do dialogu politycznego i współpracy między demokratycznymi krajami europejskimi, o ile nie będzie pokrywać się z organizacjami regionalnymi już istniejącymi w Europie. COSAC zauważa, że nie można wykorzystywać europejskiej wspólnoty politycznej jako substytutu rozszerzenia Unii Europejskiej.

O autonomii strategicznej

14) COSAC podkreśla, że UE powinna sama wyznaczać sobie cele strategiczne i budować zdolności, które umożliwią ich realizację.

15) W obliczu wykorzystywania przez Rosję energii jako broni i w związku z obecnym kryzysem COSAC popiera wszelkie wysiłki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, maksymalnego ograniczenia popytu oraz obniżenia cen energii dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w całej Unii.

16) COSAC uważa zarazem, że trzeba więcej inwestować w przyszłościową infrastrukturę energetyczną, w tym połączenia międzysystemowe, oraz w innowacyjne technologie energii odnawialnej.

O przyszłości UE

17) COSAC przyjmuje do wiadomości propozycje wysunięte w sprawozdaniu z wyników Konferencji w sprawie przyszłości Europy. Konferencja ta pozwoliła nawiązać dialog z obywatelami Europy. W związku z tym sprawozdaniem instytucje powinny podjąć skuteczne działania następcze w ramach swoich kompetencji i w zgodzie z Traktatami. COSAC zauważa, że rozpoczęto już prace w tym zakresie. O działaniach podejmowanych w odpowiedzi na poszczególne propozycje należy jasno, szczegółowo i we wszystkich językach urzędowych UE informować obywateli.

18) COSAC popiera mechanizmy zapewniające na szczeblu unijnym uczestnictwo obywateli i konsultacje społeczne i podkreśla, że trzeba zagwarantować powszechny dostęp do informacji i dokumentów instytucji UE. COSAC zwraca uwagę na znaczenie, jakie ma autentyczne i konstruktywne podejście Komisji do kontaktów z obywatelami oraz do wkładu i opinii parlamentów jako bezpośrednich przedstawicieli obywateli Unii.

19) COSAC zwraca się do instytucji unijnych, by zaprosiły parlamenty narodowe na wydarzenie organizowane 2 grudnia 2022 r. w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy.

O współpracy międzyparlamentarnej i 38. półrocznym sprawozdaniu COSAC

20) COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę powołania na mocy art. 2 ust. 6 swojego Regulaminu dwóch grup roboczych, jednej w zakresie roli parlamentów narodowych w UE, a drugiej w zakresie miejsca wartości w poczuciu przynależności do Unii Europejskiej, które zakończyły prace 14 czerwca 2022 r. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego, by zapoznały się z ich pracami oraz zastanowiły nad kwestiami poruszonymi przez grupy robocze i uwagami zawartymi w 38. półrocznym sprawozdaniu COSAC.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.