Posiedzenie plenarne LVIII COSAC - 26-28 listopada 2017 r., Tallinn - Uwagi LVIII posiedzenia COSAC.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.36.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 stycznia 2018 r.

POSIEDZENIE PLENARNE LVIII COSAC

26-28 listopada 2017 r., Tallinn

Uwagi LVIII posiedzenia COSAC

(2018/C 036/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2018 r.)

1.
Przyszłość Unii Europejskiej
1.1.
COSAC uznaje, że ostatnie 60 lat było w historii Europy Zachodniej okresem największego spokoju i dobrobytu, w czym Unia Europejska odgrywała zasadniczą rolę. UE powstała na fundamencie takich wartości, jak poszanowanie godności ludzkiej, wolność, demokracja, równość, państwo prawa i poszanowanie praw człowieka, które są dziś tak samo ważne jak 60 lat temu.
1.2.
COSAC dostrzega, że UE potrzebuje siły i determinacji do utrzymania jedności i integralności, aby lepiej odpowiadać na oczekiwania swoich obywateli. COSAC dostrzega, że wyzwania takie jak brexit, kryzys migracyjny, globalna konkurencyjność, różne zagrożenia dla bezpieczeństwa oraz rosnące nierówności gospodarcze i społeczne powinny być traktowane jako okazja do przeprowadzenia niezbędnych reform i poprawy działania UE. W procesie tym należy uwzględnić szanse dla przyszłych pokoleń.
1.3.
COSAC popiera cele i zobowiązania sformułowane w Deklaracji z Bratysławy i Planie z Bratysławy, deklaracji rzymskiej i agendzie przywódców oraz z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz zapewnienia ram dla debaty na temat nowej i skutecznej UE, podkreślając przy tym, że decyzje dotyczące przyszłości integracji europejskiej powinny być podejmowane przy możliwie jak największym zaangażowaniu wszystkich państw członkowskich i obywateli Unii.
1.4.
COSAC uważa, że dobrze funkcjonujący jednolity rynek z jego czterema swobodami powinien pozostać podstawą UE. UE musi znaleźć sposób na wykorzystanie pełnego potencjału jednolitego rynku, w tym sektora usług, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego dotarły do wszystkich części społeczeństwa. COSAC popiera wysiłki na rzecz dalszego zwiększania łączności fizycznej i cyfrowej pomiędzy państwami członkowskimi.
1.5.
COSAC podkreśla, że UE powstała, by stworzyć lepsze miejsce dla obywateli bez względu na miejsce zamieszkania, oraz będzie kontynuować działania zmierzające do zwiększenia konwergencji wszystkich europejskich regionów i ogólnie do zwiększenia spójności.
1.6.
COSAC popiera europejski filar praw socjalnych, który został ogłoszony przez Parlament Europejski, Radę Unii Europejskiej i Komisję Europejską podczas Szczytu Społecznego na rzecz Sprawiedliwego Zatrudnienia i Wzrostu Gospodarczego w Göteborgu.
1.7.
COSAC podkreśla znaczenie stabilności i dobrobytu w najbliższym sąsiedztwie UE na wschodzie i południu. COSAC podkreśla, że - biorąc pod uwagę odpowiednie konkluzje Rady Europejskiej, zgodnie z którymi rozszerzenie powinno pozostać kluczową strategią polityczną UE jako inwestowanie w utrzymywanie pokoju, demokracji, dobrobytu, bezpieczeństwa i stabilności na naszym kontynencie - proces rozszerzenia UE powinien opierać się na poszanowaniu wartości UE oraz na zasadzie "indywidualnych zasług" i warunkowości.
1.8.
COSAC popiera politykę w zakresie południowego sąsiedztwa, uważając ją za czynnik pozwalający na rozwijanie współpracy i stabilności w tym regionie. Uznając znaczenie Partnerstwa Wschodniego, COSAC dostrzega, że dialog i europejskie ambicje dotyczące krajów objętych Partnerstwem Wschodnim są kluczowymi czynnikami motywacyjnymi do dalszych reform oraz w poszukiwaniu pokojowych rozwiązań konfliktów. COSAC podkreśla, że Rosja musi w pełni wdrożyć porozumienia mińskie oraz przestrzegać prawa międzynarodowego.

Brexit

1.9.
COSAC podkreśla znaczenie uporządkowanego wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE i wyraża nadzieję, że nastąpi to w zaplanowany sposób. Celem UE powinno być wypracowanie wspólnie ze Zjednoczonym Królestwem sprawiedliwych warunków, które pozwolą utrzymać integralność jednolitego rynku.
1.10.
COSAC popiera konkluzje Rady Europejskiej z dnia 20 października 2017 r. w sprawie oceny negocjacji w sprawie brexitu. COSAC podkreśla, że prawa obywateli UE mieszkających na terytorium Zjednoczonego Królestwa i obywateli brytyjskich mieszkających w UE oraz wyjątkowe okoliczności na wyspie Irlandii powinny pozostać wśród najpilniejszych obszarów w trakcie negocjacji w sprawie brexitu. COSAC podkreśla konieczność dalszej ochrony porozumienia wielkopiątkowego i zapobieżenia powstaniu twardej granicy. Skutki finansowe brexitu nie powinny utrudniać realizacji obecnych wieloletnich ram finansowych.
1.11.
COSAC podkreśla, że w wyżej wymienionych kwestiach niezbędny jest znaczny postęp w celu rozpoczęcia negocjacji między UE a Zjednoczonym Królestwem dotyczących ram przyszłych stosunków i etapu przejściowego.
1.12.
Podkreślając znaczenie bezpośredniego informowania parlamentów narodowych o przebiegu negocjacji w sprawie brexitu, COSAC zachęca głównego negocjatora UE do dalszego, regularnego informowania COSAC o stanie negocjacji.
2.
Zbliżanie Unii Europejskiej do jej obywateli
2.1.
COSAC podkreśla potrzebę uwzględnienia i włączenia parlamentów narodowych do dyskusji i procesu kształtowania polityki dotyczącego przyszłości EU w celu zwiększenia niezbędnej legitymacji demokratycznej tego procesu.
2.2.
COSAC podkreśla znaczenie udziału obywateli już od początkowych etapów procesu kształtowania polityki oraz wzywa parlamenty narodowe, aby zapewniły niezbędne narzędzia do prowadzenia konsultacji na wczesnym etapie.
2.3.
COSAC podkreśla swoje zobowiązanie do wysłuchania zastrzeżeń wyrażanych przez obywateli w sprawach UE. Jednym z zadań parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego w odniesieniu do spraw UE jest poprawa przekazywania informacji o UE oraz reagowanie na obawy, nadzieje i oczekiwania wyrażane przez obywateli, tak aby ostatecznie doprowadzić do odzyskania zaufania i wiarygodności wśród obywateli Unii.
2.4.
COSAC podkreśla znaczenie aktywnego udziału obywateli Unii w wyborach europejskich, które stanowią platformę do debaty na temat przyszłości Unii. COSAC zachęca władze krajowe do promowania wyborów europejskich oraz partie polityczne do udziału w debatach politycznych na kluczowe tematy w okresie poprzedzającym wybory europejskie w 2019 r.
2.5.
COSAC potwierdza, że parlamenty wykorzystują różne narzędzia i działania oparte na bezpośrednim kontakcie w celu zachęcenia obywateli do udziału w dyskusjach na temat spraw związanych z UE. COSAC zachęca parlamenty do poszukiwania nowych sposobów bezpośredniego angażowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego i obywateli m.in. przez zachęcanie ich do udziału w publicznych przesłuchaniach przed komisjami.
2.6.
COSAC potwierdza, że większość posiedzeń komisji do spraw Unii Europejskiej w parlamentach narodowych ma regularnie charakter otwarty oraz że w większości parlamentów narodowych sporządzane są protokoły z tych posiedzeń, a większość parlamentów przekazuje informacje na temat debat poświęconych UE w formie protokołów podawanych do publicznej wiadomości. COSAC wzywa UE do wspierania bardziej efektywnego i przejrzystego procesu decyzyjnego oraz zachęca parlamenty narodowe do większej otwartości wobec społeczeństwa.
2.7.
COSAC potwierdza, że większość parlamentów narodowych prowadzi debaty poświęcone sprawom UE na posiedzeniach plenarnych, w regularnych odstępach czasu lub na zasadzie ad hoc. COSAC dostrzega, że większa liczba debat plenarnych poświęconych sprawom UE przyczynia się do zwiększenia widoczności Unii oraz stworzenia obywatelom możliwości, aby dowiedzieć się więcej na temat agendy UE oraz stanowisk zajmowanych przez partie polityczne w tych kwestiach.
2.8.
COSAC wzywa wszystkie instytucje UE do pełnego i dokładnego stosowania rozporządzenia w sprawie przejrzystości w odniesieniu do wszystkich swoich dokumentów. Wzywa inne organy nieformalne, takie jak Eurogrupa i UE-27 w rozmowach w sprawie brexitu, aby uczyniły to samo.
2.9.
COSAC podkreśla, że platformy cyfrowe pozwalają obywatelom bardziej angażować się w sprawy Unii i umożliwiają im przesyłanie swoich opinii na tematy będące przedmiotem bieżącej dyskusji. COSAC odnotowuje, że większość parlamentów już obecnie wykorzystuje platformy cyfrowe, takie jak formularze do kontaktu na swoich stronach internetowych, strony internetowe dla obywateli, gdzie mogą oni wyrażać swoje poglądy, profile w serwisie Facebook, konta w serwisie Twitter, strony na Instagramie, formularze do składania petycji drogą elektroniczną czy blogi, oraz zachęca pozostałe parlamenty do pójścia za tym przykładem.
3.
Jednolity rynek cyfrowy: rozwój e-usług
3.1.
COSAC popiera cele i zobowiązania sformułowane podczas szczytu cyfrowego w Tallinnie oraz konkluzje Rady Europejskiej z dnia 19 października 2017 r., w których potwierdzono potrzebę wprowadzenia rządów i sektorów publicznych w erę cyfrową w celu poprawy świadczenia usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorstw.
3.2.
COSAC podkreśla potrzebę wdrożenia planu działania na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 oraz z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji dotyczącą jednolitego portalu cyfrowego.
3.3.
COSAC przypomina, że cyfryzacja usług publicznych przyczynia się do poprawy ich efektywności i opłacalności, do realizacji pełnego potencjału jednolitego rynku oraz do poprawy jakości życia obywateli przez wspieranie rozwoju społecznego i gospodarczego.
3.4.
COSAC podkreśla, że UE musi wprowadzić do procesu cyfryzacji administracji krajowej takie zasady i środki, jak zasada jednorazowości i punkty kompleksowej obsługi, aby ułatwić interoperacyjność i świadczenie transgranicznych cyfrowych usług publicznych.
3.5.
COSAC potwierdza, że sektor publiczny UE powinien wspierać transformację usług publicznych przez promowanie stosowania elektronicznych zamówień publicznych i przejście na całkowicie cyfrową komunikację między władzami publicznymi, przedsiębiorstwami i obywatelami.
3.6.
COSAC podkreśla, że transformacja cyfrowa wymaga posiadania umiejętności cyfrowych, i podkreśla potrzebę przygotowania obywateli na te nowe wyzwania w otoczeniu biznesu, administracji publicznej i w codziennym życiu.
3.7.
COSAC podkreśla, że UE powinna wzmocnić dynamikę europejskich inwestycji w dziedzinie technologii cyfrowych, a także w innych sektorach przemysłowych oraz że w szczególności powinna stworzyć europejską sieć ekosystemów służących innowacyjności, wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu miejsc pracy.
3.8.
COSAC podkreśla, że transformacja cyfrowa wymaga sieci o wysokiej przepustowości, takich jak np. 5G, aby stworzyć warunki do świadczenia nowoczesnych e-usług i zapewnić wsparcie innowacji. UE powinna dążyć do usunięcia przeszkód w upowszechnianiu sieci 5G, w tym związanych z brakiem inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną i rozwój standardów telekomunikacyjnych.
3.9.
COSAC potwierdza, że sektor publiczny powinien wspierać transformację usług publicznych przez promowanie stosowania podpisu elektronicznego i wdrożenie rozporządzenia elDAS, przechodząc na całkowicie cyfrową komunikację między władzami publicznymi, przedsiębiorstwami i obywatelami.
3.10.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że większość parlamentów przypisuje bardzo duże znaczenie cyfryzacji sektora publicznego. COSAC zachęca parlamenty, aby w pełni zbadały możliwości zwiększenia wykorzystania e-rozwiązań w pracy parlamentarnej.
3.11.
COSAC potwierdza, że większość parlamentów uważa kwestie związane z ochroną danych za główne wyzwanie w dalszym rozwoju cyfryzacji sektora publicznego, i w związku z tym podkreśla, że w procesie transformacji cyfrowej konieczne jest przestrzeganie zasad ochrony prywatności.
4.
Budowanie skutecznej i trwałej unii bezpieczeństwa
4.1.
COSAC zachęca państwa członkowskie do usprawnienia wymiany informacji i danych wywiadowczych oraz podkreśla znaczenie maksymalizacji korzyści zapewnianych przez istniejące systemy informacyjne, zwłaszcza Systemu Informacyjnego Schengen, w celu wyeliminowania luk w unijnej architekturze zarządzania danymi oraz wzmocnienia interoperacyjności systemów informacyjnych.
4.2.
COSAC podkreśla, że w walce z terroryzmem konieczne są działania prowadzone zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu krajowym. W tym względzie COSAC z zadowoleniem przyjmuje wnioski ustawodawcze dotyczące aktów prawnych UE i podkreśla potrzebę przyspieszenia ich przyjęcia.
4.3.
Biorąc pod uwagę, że niedawne ataki terrorystyczne były skierowane na cele miękkie, COSAC potwierdza potrzebę zwiększenia ochrony miejsc publicznych i z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony niedawno przez Komisję pakiet środków walki z terroryzmem.
4.4.
Mając na uwadze, że działania prewencyjne są najskuteczniejszym narzędziem walki z terroryzmem, COSAC zachęca wszystkie strony, aby zajęły się pierwotnymi przyczynami ekstremizmu przez zwalczanie fali mowy nienawiści oraz rozpowszechniania materiałów ekstremistycznych lub terrorystycznych w internecie.
4.5.
COSAC podkreśla potrzebę osiągnięcia właściwej równowagi między wolnością wypowiedzi a zwalczaniem mowy nienawiści.
4.6.
COSAC dostrzega postępy poczynione w celu zwiększenia bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych i zachęca wszystkie strony do kontynuowania wysiłków. W tym względzie COSAC z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie zmienionego kodeksu granicznego Schengen oraz systemu wejścia-wyjścia oraz popiera szybkie przyjęcie unijnego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż.
5.
Zapobieganie i zwalczanie migracji nieuregulowanej
5.1.
COSAC podkreśla potrzebę zajęcia się pierwotnymi przyczynami migracji nieuregulowanej i podkreśla znaczenie pomocy rozwojowej dla krajów tranzytu i krajów pochodzenia.
5.2.
COSAC potwierdza wyniki osiągnięte w ramach zarządzania przepływami migracyjnymi wspólnie z krajami tranzytu i krajami pochodzenia, a także krajami pierwszego przyjęcia. COSAC wzywa państwa członkowskie do wzmocnienia kryzysowego funduszu powierniczego UE dla Afryki oraz nowego Planu inwestycji zewnętrznych w celu zwalczenia pierwotnych przyczyn migracji nieuregulowanej przez generowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy i zrównoważony rozwój.
5.3.
COSAC ponownie wyraża swoje poparcie dla nieustających działań UE w zakresie zapobiegania i zwalczania działalności przestępczej osób dokonujących przerzutu przez granicę i handlarzy ludźmi na całym szlaku migracyjnym.
5.4.
COSAC zachęca wszystkie zainteresowane strony do kontynuowania dyskusji z myślą o osiągnięciu kompromisu dotyczącego ram prawnych wspólnego europejskiego systemu azylowego.
5.5.
Podkreślając potrzebę wzmocnienia mechanizmu polityki powrotowej UE, COSAC z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej z dnia 19 października 2017 r. i zdecydowanie popiera inicjatywę Rady Europejskiej dotyczącą stworzenia i stosowania niezbędnych środków oddziaływania przy wykorzystaniu wszelkich stosownych unijnych polityk, instrumentów i narzędzi, w tym w obszarze rozwoju, handlu i wiz, aby osiągnąć wymierne rezultaty w zakresie powrotów migrantów o nieuregulowanym statusie, pod warunkiem zapewnienia zgodności tych polityk, instrumentów i narzędzi z podstawowymi zasadami prawa międzynarodowego.
5.6.
COSAC podkreśla raz jeszcze, że konieczne jest pełne wdrożenie, w sposób niedyskryminacyjny, umów o readmisji zawartych przez UE z państwami trzecimi w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich UE.
5.7.
COSAC zwraca uwagę na ścieżki legalnej migracji jako alternatywę nielegalnych i niebezpiecznych podróży.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.