Porozumienie w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i osób samozatrudnionych zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.L.2014.277.11
Akt utracił mocPorozumienie między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską
w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i osób samozatrudnionych zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 11 ust. 1 i 2, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 295, oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (zwane dalej łącznie "Traktatami"),
mając na uwadze, że twórcy polityki europejskiej nie działają w oderwaniu od społeczeństwa obywatelskiego, lecz utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim,
mając na uwadze, że strony niniejszego porozumienia dokonały przeglądu rejestru służącego przejrzystości (zwanego dalej "rejestrem"), utworzonego na mocy porozumienia z dnia 23 czerwca 2011 r. zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie utworzenia "Rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i samozatrudnionych osób, zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej 1 zgodnie z ust. 30 tego porozumienia,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
I.
ZASADY, NA JAKICH OPIERA SIĘ REJESTR
ZASADY, NA JAKICH OPIERA SIĘ REJESTR
II.
STRUKTURA REJESTRU
STRUKTURA REJESTRU
III.
ZAKRES REJESTRU
ZAKRES REJESTRU
Rodzaje działalności podlegające wpisowi do rejestru
Do celów niniejszego porozumienia "wywieranie bezpośredniego wpływu" oznacza wywieranie wpływu poprzez bezpośredni kontakt lub komunikację z instytucjami UE lub inne następujące po nich działania, a "wywieranie pośredniego wpływu" oznacza wpływanie poprzez wykorzystanie pośrednich środków wpływu, takich jak media, opinia publiczna, konferencje lub wydarzenia towarzyskie skierowane do instytucji UE.
Działalność ta obejmuje w szczególności:
Każdy rodzaj działalności podlegający wpisowi do rejestru i prowadzony na podstawie umowy przez pośrednika zapewniającego doradztwo prawne i zawodowe powoduje kwalifikowalność do zapisu w rejestrze zarówno w przypadku pośrednika, jak i jego klienta. Tacy pośrednicy muszą zadeklarować wszystkich klientów w ramach takich umów, a także ich dochody na klienta związane z działalnością przedstawicielską, zgodnie z załącznikiem II pkt II.C.2.b. Wymóg ten nie zwalnia klientów z obowiązku rejestracji i zapisania w swoim własnym kosztorysie kosztu wszelkiej działalności zleconej pośrednikowi.
Rodzaje działalności niepodlegające wpisowi do rejestru
Jeżeli dane przedsiębiorstwo i jego doradcy są zaangażowani jako strona w konkretną sprawę lub procedurę sądową lub administracyjną, wszelka działalność bezpośrednio związana z tą sprawą, która nie zmierza do zmiany istniejących ram prawnych, nie podlega wpisowi do rejestru. Niniejszy akapit stosuje się do wszystkich sektorów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Niemniej jednak poniższe rodzaje działalności dotyczącej doradztwa prawnego i innego rodzaju doradztwa specjalistycznego podlegają wpisowi do rejestru, w przypadku gdy mają na celu wywieranie wpływu na instytucje UE, ich członków i ich asystentów lub urzędników i innych pracowników:
Postanowienia szczególne
IV.
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO REJESTRUJĄCYCH SIĘ PODMIOTÓW
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO REJESTRUJĄCYCH SIĘ PODMIOTÓW
V.
WDROŻENIE
WDROŻENIE
VI.
ŚRODKI MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PODMIOTÓW PRZESTRZEGAJĄCYCH WYMOGI
ŚRODKI MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PODMIOTÓW PRZESTRZEGAJĄCYCH WYMOGI
Zachęty oferowane rejestrującym się podmiotom przez Parlament Europejski mogą obejmować:
Zachęty oferowane rejestrującym się podmiotom przez Komisję Europejską mogą obejmować:
Strony niniejszego porozumienia informują rejestrujące się podmioty o dostępnych dla nich specjalnych zachętach.
VII.
ŚRODKI MAJĄCE ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU NIEPRZESTRZEGANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA
ŚRODKI MAJĄCE ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU NIEPRZESTRZEGANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA
JTRS bada sprawę podejrzewanego nieprzestrzegania z należytym uwzględnieniem zasad proporcjonalności i dobrej administracji. Umyślne nieprzestrzeganie kodeksu postępowania ze strony zarejestrowanych podmiotów lub ich przedstawicieli skutkuje zastosowaniem środków określonych w załączniku IV.
VIII.
UDZIAŁ INNYCH INSTYTUCJI I ORGANÓW
UDZIAŁ INNYCH INSTYTUCJI I ORGANÓW
IX.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Sporządzono w Strasburgu dnia 16 kwietnia 2014 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Komisji Europejskiej |
M. SCHULZ | M. ŠEFČOVIČ |
Przewodniczący | Wiceprzewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
"Rejestr służący przejrzystości"
Organizacje i samozatrudnione osoby zaangażowane w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
"Rejestr służący przejrzystości"
Organizacje i samozatrudnione osoby zaangażowane w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
Sekcje | Cechy szczególne/uwagi | |
I - Firmy konsultingowe/kancelarie prawne/samozatrudnieni konsultanci | ||
Podsekcja | Firmy konsultingowe | Firmy prowadzące w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbing, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. |
Podsekcja | Kancelarie prawne | Kancelarie prawne prowadzące w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbing, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. |
Podsekcja | Samozatrudnieni konsultanci | Samozatrudnieni konsultanci lub prawnicy prowadzący w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbing, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. W niniejszej podsekcji rejestrują się jednoosobowe podmioty. |
II - Zatrudnieni lobbyści oraz stowarzyszenia branżowe/przemysłowe/zawodowe | ||
Podsekcja | Przedsiębiorstwa i grupy | Przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw (mające osobowość prawną lub nie) prowadzące na własny rachunek i we własnym imieniu działalność obejmującą rzecznictwo, lobbing, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. |
Podsekcja | Stowarzyszenia branżowe i przemysłowe | Organizacje (nastawione na zysk lub o charakterze nonprofit) reprezentujące nastawione na zysk przedsiębiorstwa lub mieszane grupy i platformy. |
Podsekcja | Związki zawodowe i stowarzyszenia branżowe | Reprezentacja interesów pracowników, personelu, grup gospodarczych lub zawodowych. |
Podsekcja | Inne organizacje, w tym: - podmioty zajmujące się organizacją wydarzeń (nastawione lub nienastawione na zysk), - media związane z grupami interesu lub podmioty nastawione na badania powiązane z interesami prywatnych podmiotów nastawionych na zysk, - koalicje o charakterze ad hoc i struktury tymczasowe (w których członkostwo jest nastawione na zysk). | |
III - Organizacje pozarządowe | ||
Podsekcja | Organizacje pozarządowe, platformy, sieci i koalicje o charakterze ad hoc, struktury tymczasowe oraz podobne im organizacje. | Organizacje nienastawione na zysk (mające osobowość prawną lub nie), które są niezależne od władz publicznych lub organizacji handlowych, w tym fundacje, organizacje charytatywne itp. Takie podmioty obejmujące wśród swoich członków elementy nastawione na zysk muszą rejestrować się w ramach sekcji II. |
IV - Ośrodki analityczne, instytucje naukowe i badawcze | ||
Podsekcja | Ośrodki analityczne i instytucje badawcze | Specjalistyczne ośrodki analityczne i instytucje badawcze zajmujące się działaniami i polityką Unii Europejskiej. |
Podsekcja | Instytucje naukowe | Instytucje, których głównym celem jest kształcenie, lecz zajmujące się również działaniami i polityką Unii Europejskiej. |
V - Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | ||
Podsekcja | Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | Podmioty prawa, biura, sieci lub stowarzyszenia prowadzące działalność przedstawicielską. |
VI - Organizacje reprezentujące władze lokalne, regionalne i gminne, inne podmioty publiczne lub mieszane itd. | ||
Podsekcja | Struktury regionalne | Od samych regionów oraz ich biur przedstawicielskich nie oczekuje się rejestracji, lecz mogą one wpisać się do rejestru na własny wniosek. Oczekuje się rejestracji ze strony stowarzyszeń lub sieci utworzonych w celu wspólnego reprezentowania regionów. |
Podsekcja | Inne władze publiczne na szczeblu niższym niż od krajowego | Oczekuje się rejestracji ze strony innych władz publicznych na szczeblu niższym od krajowego, jak miasta, lokalne i gminne organy władzy lub od ich biur przedstawicielskich, a także od krajowych stowarzyszeń lub sieci. |
Podsekcja | Międzynarodowe stowarzyszenia i sieci regionalnych władz publicznych lub innych władz publicznych na szczeblu niższym od krajowego | |
Podsekcja | Inne podmioty publiczne lub mieszane powołane na mocy prawa, których celem jest działanie w interesie publicznym. | Obejmuje inne organizacje publiczne lub mieszane (publiczno-prywatne). |
ZAŁĄCZNIK II
INFORMACJE WYMAGANE OD REJESTRUJĄCYCH SIĘ PODMIOTÓW
INFORMACJE WYMAGANE OD REJESTRUJĄCYCH SIĘ PODMIOTÓW
I.
INFORMACJE OGÓLNE I PODSTAWOWE
INFORMACJE OGÓLNE I PODSTAWOWE
II.
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Należy podać szczegółowe informacje dotyczące głównych wniosków ustawodawczych lub strategii politycznych, z którymi wiążą się wchodzące w zakres rejestru działania zarejestrowanych podmiotów. Można nawiązać do innych szczególnych działań, takich jak imprezy lub publikacje.
Roczny obrót w EUR dotyczący działalności przedstawicielskiej |
0-99 999 |
100 000-499 999 |
500 000-1 000 000 |
> 1 000 000 |
Przedział w EUR rocznej wartości działalności przedstawicielskiej na klienta |
0-9 999 |
10 000-24 999 |
25 000-49 999 |
50 000-99 999 |
100 000-199 999 |
200 000-299 999 |
300 000-399 999 |
400 000-499 999 |
500 000-599 999 |
600 000-699 999 |
700 000-799 999 |
800 000-899 999 |
900 000-1 000 000 |
> 1 000 000 |
wartość obrotu związanego z rodzajem działalności podlegającym wpisowi do rejestru, w tym kwoty niższe niż 10 000 EUR.
ZAŁĄCZNIK III
KODEKS POSTĘPOWANIA
KODEKS POSTĘPOWANIA
W stosunkach z instytucjami UE oraz ich członkami, urzędnikami i innymi pracownikami, przedstawiciele grup interesów:
Osoby, które zarejestrowały się w Parlamencie Europejskim, aby otrzymać nieprzenoszalną przepustkę imienną umożliwiającą im wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego:
ZAŁĄCZNIK IV
PROCEDURA POWIADOMIEŃ ORAZ DOCHODZENIA I ROZPATRYWANIA SKARG
PROCEDURA POWIADOMIEŃ ORAZ DOCHODZENIA I ROZPATRYWANIA SKARG
Powiadomienia do wspólnego sekretariatu rejestru służącego przejrzystości (JTRS) w związku z informacjami zawartymi w rejestrze i przypadkami rejestracji podmiotów niekwalifikujących się do niej może zgłaszać każdy za pomocą standardowego formularza kontaktowego na stronie internetowej rejestru.
Jeżeli powiadomienia dotyczą danych zawartych w rejestrze, są one rozpatrywane jako zarzuty naruszenia lit. d) kodeksu postępowania przedstawionego w załączniku III 8 . Zarejestrowany podmiot, którego to dotyczy, zostanie poproszony o aktualizację informacji lub wyjaśnienie JTRS powodów, dla których informacja nie wymaga aktualizacji. W przypadku braku współpracy ze strony zarejestrowanego podmiotu mogą zostać zastosowane środki przedstawione w poniższej tabeli środków (wiersze 2-4).
Etap 1: Składanie skarg
Skargi złożone anonimowo nie są rozpatrywane.
Etap 3: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - dochodzenie i środki tymczasowe
Etap 4: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - rozwiązywanie problemów
Etap 5: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - środki mające zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Tabela środków mających zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Rodzaj nieprzestrzegania (cyfry odsyłają do punktów przedstawionych powyżej) | Środek | Wpisanie środka do rejestru | Oficjalna decyzja o cofnięciu zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego | |
1 | Nieprzestrzeganie przepisów, niezwłocznie skorygowane (18) | Pisemne powiadomienie przedstawiające fakty i sposób ich naprawienia. | Nie | Nie |
2 | Brak współpracy z JTRS (19 i 21) | Usunięcie z rejestru, dezaktywacja zezwolenia na wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego oraz utrata innych zachęt. | Nie | Nie |
3 | Niewłaściwe postępowanie (20 i 21) | Usunięcie z rejestru, dezaktywacja zezwolenia na wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego oraz utrata innych zachęt. | Nie | Nie |
4 | Powtarzający się, zamierzony brak współpracy lub powtarzające się niewłaściwe postępowanie (22) oraz/lub poważny przypadek nieprzestrzegania przepisów | a) Usunięcie z rejestru na okres 1 roku oraz oficjalne cofnięcie zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego (wydawanego akredytowanym przedstawicielom grup interesu). b) Usunięcie z rejestru na okres 2 lat oraz oficjalne cofnięcie zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego (wydawanego akredytowanym przedstawicielom grup interesu). | Tak, na mocy decyzji sekretarzy generalnych Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. | Tak, decyzją kwestorów PE |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.