Pomocpaństwa - Luksemburg - Pomoc państwa SA.50400 (2019/C)(ex 2019/NN-2) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Huhtamäki - Zaproszenie do zgłaszania uwagzgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.161.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 maja 2019 r.

Pomoc państwa SA.50400 (2019/C) (ex 2019/NN-2) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Huhtamäki
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 161/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)

Pismem z dnia 7 marca 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +322 2961242

stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom luksemburskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Procedura

Po opublikowaniu przez Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych w 2014 r. bazy danych zawierającej interpretacje indywidualne prawa podatkowego, które zostały wydane przez luksemburskie organy podatkowe, (tzw. afera Luxleaks) Komisja w piśmie z dnia 29 listopada 2017 r. zwróciła się do władz luksemburskich z wnioskiem o dostarczenie informacji na temat interpretacji wydanych na rzecz podmiotów wchodzących w skład grupy Huhtamäki.

Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

Niniejsze postępowanie dotyczy trzech interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, które zostały wydane przez luksemburskie organy podatkowe na rzecz Huhtalux S.à r.l. ("Huhtalux") w latach 2009, 2012 i 2013 ("przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego"). Huhtalux jest spółką podlegającą opodatkowaniu w Luksemburgu, która zajmuje się udostępnianiem członkom grupy Huhtamäki środków finansowych pochodzących z pożyczek. Finansowana jest przy pomocy nieoprocentowanych pożyczek udzielanych przez irlandzką spółkę należącą do grupy kapitałowej. Huhtalux wykorzystuje pożyczone środki do finansowania przy pomocy oprocentowanych instrumentów finansowych innych spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Huhtamäki, które mają swoją siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego pozwalały Huhtalux począwszy od 2010 r. na rokroczne odliczanie od podstawy opodatkowania hipotetycznych odsetek, tj. domniemanego wynagrodzenia wolnorynkowego za nieoprocentowane pożyczki, które nie odpowiada rzeczywistym kosztom wynikającym z ksiąg rachunkowych spółki. W wyniku tych odliczeń dochód podlegający opodatkowaniu jest ustalany jako marża zysku, która odpowiada różnicy pomiędzy faktycznie zrealizowanym przez spółkę zyskiem z działalności finansowej a hipotetycznymi odsetkami.

Ocena środków pomocy

W ocenie Komisji przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą stanowić selektywną korzyść dla Huhtalux z uwagi na fakt, że umożliwiają one spółce co roku wyłączenie z opodatkowania znacznej części jej zysków, które zostały faktycznie zrealizowane i ujęte w księgach rachunkowych, a które odpowiadają hipotetycznym odsetkom. Takie traktowanie wydaje się stanowić odstępstwo od luksemburskiego systemu opodatkowania osób prawnych, którego celem jest opodatkowanie zysków przedsiębiorstw. Należy podkreślić, że to wynik finansowy brutto powinien stanowić punkt wyjścia dla wymiaru podatku, a zatem i dla ustalenia podstawy opodatkowania zysków przedsiębiorstw.

Na obecnym etapie postępowania Komisja nie uważa, że takie traktowanie podatkowe jest uzasadnione charakterem lub ogólną strukturą systemu podatkowego. W szczególności Komisja stwierdza wstępnie, że traktowanie podatkowe wynikające z przedmiotowych interpretacji indywidualnego prawa podatkowego nie jest ani odpowiednie ani proporcjonalne do osiągnięcia celów, jakimi są unikanie podwójnego opodatkowania i zapewnienie równego traktowania przedsiębiorstw zintegrowanych i samodzielnych.

Z tego względu Komisja ma wątpliwości czy przedmiotowe interpretacje indywidualne prawa podatkowego i ich realizacja w rocznych deklaracjach podatkowych nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE na rzecz Huhtalux i całej grupy Huhtamäki. Komisja nie widzi ponadto podstaw dla stwierdzenia zgodności takich ewentualnych środków z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1  wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.