Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.35065 (2012/FC) - Domniemana pomoc dla MMD Shipping Services Ltd. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.452.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 2 grudnia 2016 r.

Pomoc państwa SA.35065 (2012/FC) - Domniemana pomoc dla MMD Shipping Services Ltd.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 452/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 września 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: + 32 2 296 12 42

stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Jeden z konkurentów twierdzi, że przedsiębiorstwo MMD Shipping Services Ltd. ("MMD") otrzymało pomoc od Portsmouth City Council (Rada Miasta Portsmouth, "PCC"). MMD jest od 2008 r. własnością PCC i świadczy usługi w zakresie obsługi ładunków (sztauowanie, składowanie i dystrybucja głównie owoców i innych produktów świeżych) na rzecz klientów Portsmouth International Port ("Port"), który również należy do PCC i jest przez nią zarządzany.

Skarga dotyczy wymienionych poniżej rzekomo nielegalnych i niezgodnych z rynkiem wewnętrznym środków pomocy udzielonych przez PCC na rzecz MMD:

-
nabycie MMD przez PCC w 2008 r. (środek 1),
-
coroczne dofinansowywanie dochodów zapewniane przez PCC na rzecz MMD począwszy od roku obrotowego 2008/ 09 na pokrycie strat handlowych (środek 2),
-
długoterminowa pożyczka w łącznej wysokości 6,944 mln GBP udzielona przez PCC na rzecz MMD od 2010 r. (środek 3),
-
zakup dwóch dźwigów przez PCC za kwotę 2,1 mln GBP każdy oraz ich długoterminowa dzierżawa na rzecz MMD w 2010 r. i 2011 r. (środek 4),
-
udzielenie przez PCC zabezpieczenia dla kredytu w rachunku bieżącym na rzecz MMD (środek 5).

Zjednoczone Królestwo twierdzi, że wymienione środki są zgodne z testem prywatnego inwestora, a zatem nie stanowią pomocy państwa.

Jeśli chodzi o środek 1 (nabycie MMD przez PCC), Komisja jest zdania, że jego podstawą była gruntowna analiza ekonomiczna poparta ocenami niezależnych ekspertów, w których przewidywano rozsądne perspektywy zwrotu z inwestycji dokonanej przez PCC. Komisja stwierdza zatem, że środek ten nie zapewnia MMD żadnej korzyści ekonomicznej, a zatem nie stanowi pomocy państwa.

Natomiast jeśli chodzi o środki 2-5, Komisja jest zdania, że takie późniejsze stałe wsparcie finansowe ze strony PCC było udzielane na rzecz MMD bez odpowiedniej analizy potwierdzającej jego ekonomiczną zasadność. Pomimo niepowodzenia pierwotnego biznesplanu PCC w dalszym ciągu pokrywała straty MMD za pomocą środka 2 przez co najmniej siedem lat bez prób odpowiedniego zaradzenia trudnościom finansowym przedsiębiorstwa ani bez rozważenia innych scenariuszy działania. Oprócz tego PCC zapewniała różnego rodzaju finansowanie na rzecz MDD (środki 3-5) na warunkach, których MMD najprawdopodobniej nie byłoby w stanie uzyskać na rynku ani od hipotetycznej prywatnej spółki dominującej. Z powyższych względów Komisja jest zdania na obecnym etapie, że środki 2-5 zapewniały MMD korzyść ekonomiczną i w związku z tym mogą stanowić pomoc państwa.

Co więcej, Zjednoczone Królestwo nie przedstawiło żadnych podstaw do uznania zgodności z rynkiem wewnętrznym ewentualnej pomocy przekazanej w ramach środków 2-5, więc Komisja ma wątpliwości, czy środki te można uznać za zgodne w oparciu o jakąkolwiek właściwą podstawę prawną. Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że wymienione środki nie spełniają warunków przyznania pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji zgodnie z obowiązującymi przepisami 1 .

W świetle powyższego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środków 2-5.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.