Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.31479 (11/C - ex 11/N) - Środki pomocy państwa na rzecz Royal Mail - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.265.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 września 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa SA.31479 (11/C - ex 11/N) - Środki pomocy państwa na rzecz Royal Mail

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 265/02)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2011 r.)

Pismem z dnia 29 lipca 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate F

State aid Greffe

J-70 3/232

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

(1) Dnia 10 czerwca 2011 r. Zjednoczone Królestwo zgłosiło pakiet środków pomocy państwa na rzecz Royal Mail Group Limited (zwanym dalej "RMG"). Centralnym elementem pakietu zgłoszonego przez Zjednoczone Królestwo jest propozycja zlikwidowania deficytu powstałego w ramach planu emerytalnego RMG. Poza pomocą dla systemu emerytalnego Zjednoczone Królestwo zgłosiło także pewne środki na rzecz konsolidacji bilansu Royal Mail.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Beneficjenci

(2) RMG jest głównym operatorem pocztowym w Zjednoczonym Królestwie, który do końca 2005 r. - czyli czasu pełnej liberalizacji rynku usług pocztowych w tym kraju - miał monopol prawny na niektóre podstawowe usługi w zakresie doręczania listów. Zgodnie z aktualnym zezwoleniem na usługi w zakresie doręczania listów, przedsiębiorstwo zobowiązane jest do świadczenia usługi powszechnej i negocjowania ze wszystkimi zainteresowanymi operatorami umów handlowych dotyczących dostępu do swojej sieci krajowej.

(3) RMG posiada kilka spółek zależnych, między innymi Post Office Limited ("POL"), operatora sieci urzędów pocztowych w Zjednoczonym Królestwie, oraz General Logistics System BV ("GLS"), spółkę odpowiedzialną za sektor europejskich przesyłek ekspresowych RMG.

(4) Według władz Zjednoczonego Królestwa RMG należy uznać za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1), ponieważ stoi ono właśnie w obliczu poważnych trudności finansowych, z którymi nie może sobie poradzić przy wykorzystaniu zasobów własnych ani środków pozyskanych na rynku.

Pomoc dla systemu emerytalnego

(5) Proponuje się stworzenie nowego ustawowego programu emerytalnego, którego zobowiązania obciążałyby Zjednoczone Królestwo i który nie miałby powiązań prawnych z samym RMG ani z planem emerytalnym RMG. Zobowiązania emerytalne, narosłe przez okres działalności uprawniający do emerytury do dnia 31 marca 2012 r., powinny zostać przeniesione z planu emerytalnego RMG do nowego programu.

(6) Ogólnie rzecz biorąc, szacuje się, że nowy program emerytalny przejmie zakumulowane zobowiązania w wysokości 28 mld GBP oraz aktywa o wartości ponad 19 mld GBP. W ten sposób RMG zostanie całkowicie uwolnione od deficytu narosłego w ramach swojego planu emerytalnego w wysokości 9 mld GBP.

Środki na rzecz konsolidacji bilansu

(7) Zjednoczone Królestwo uważa, że zapewnienie długoterminowej rentowności RMG wymagać będzie pewnych środków na rzecz konsolidacji bilansu RMG. W związku z tym należy odpisać pewną część zobowiązań, jakie RMG posiada względem rządu Zjednoczonego Królestwa, do wysokości nawet 1,7 mld GBP, w zależności od tego, czy RMG zostanie sprywatyzowane i kiedy to nastąpi. Ponadto, aby zapewnić RMG wystarczające krótkoterminowe zasoby pieniężne, należy wprowadzić odnawialny instrument kredytowy, który powinien przewidywać maksymalną dozwoloną wypłatę do kwoty 200 mln GBP.

ISTNIENIE POMOCY PAŃSTWA W ROZUMIENIU ART. 107 UST. 1 TFUE

(8) Pomoc dla systemu emerytalnego przynosi korzyść przede wszystkim RMG, ale także POL, ponieważ wiele osób, które pracowały dla POL, było członkami planu emerytalnego RMG. Środki konsolidacji bilansu uwalniają RMG od istniejących zobowiązań i wprowadzają nowy instrument kredytowy. Ze względu na fakt, że RMG należy uznać za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji, wydaje się mało prawdopodobne, aby prywatny inwestor był gotowy uwolnić RMG od ciążących na nim zobowiązań lub dostarczyć nowy kapitał.

(9) Zgłoszone środki umożliwią RMG utrzymanie silnej pozycji na rynku pocztowym Zjednoczonego Królestwa, który został w pełni otwarty dla konkurencji w 2006 r. Wynika z tego, że omawiane środki powodują zakłócenie konkurencji, ponieważ przyznają RMG selektywną korzyść z użyciem zasobów państwowych. Ponadto ze względu na fakt, że działalność związana z doręczaniem listów i paczek ma charakter międzynarodowy, co potwierdza zwłaszcza fakt posiadania GLS przez RMG oraz obecność GLS na wielu europejskich rynkach pocztowych, przyznane środki mają wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

(10) W związku z powyższym Komisja stwierdza, że zarówno pomoc w postaci zlikwidowania przez państwo deficytu planu emerytalnego oraz środki konsolidacji bilansu stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

ZGODNOŚĆ POMOCY PAŃSTWA Z RYNKIEM WEWNĘTRZNYM

(11) Zjednoczone Królestwo twierdzi, że zgłoszone środki pomocy państwa są zgodne z rynkiem wewnętrznym bądź na mocy wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, bądź jako rekompensata z tytułu kosztów zastanych.

(12) Komisja uważa, że w przypadku, gdy dana pomoc państwa wchodzi w zakres wymienionych wytycznych, odnoszących się do stosowania art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, należy ją w pierwszej kolejności ocenić w świetle tych wytycznych. W omawianym przypadku środek towarzyszy szerokiej restrukturyzacji RMG będącej odpowiedzią na trudności, jakie przedsiębiorstwo napotkało. Komisja zamierza więc ocenić przedmiotowy środek w świetle wspomnianych wytycznych.

(13) Jeśli chodzi o przywrócenie rentowności RMG, Komisja zauważa, że okres obowiązywania planu od 2008 do 2016 r. jest wyjątkowo długi i że zawarte w planie restrukturyzacji prognozy mogą ulec zmianie, jeśli chodzi o takie założenia, jak łączna liczba przesyłek. Komisja ma w związku z tym poważne wątpliwości co do możliwości przywrócenia długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa dzięki wdrożeniu zgłoszonego planu i pragnie, w ramach prowadzonego postępowania, uzyskać dowody na rentowność RMG, a w szczególności wiarygodność przedstawionych prognoz dotyczących rentowności.

(14) Zjednoczone Królestwo argumentuje, że ze względu na fakt, że RMG jest jedynym operatorem świadczącym powszechne usługi pocztowe w Zjednoczonym Królestwie oraz że jego obecne trudności finansowe są w dużej mierze konsekwencją dawnej roli monopolisty w sektorze publicznym, konieczne i odpowiednie będą jedynie ograniczone środki wyrównawcze, a być może nawet ich brak; należy także zażądać jedynie ograniczonego wkładu własnego ze strony RMG. Argumenty Zjednoczonego Królestwa wydają się jednak niezgodne z wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, i Komisja pragnie otrzymać odnoszące się do tych kwestii uwagi osób trzecich.

(15) W świetle powyższego Komisja ma poważne wątpliwości, czy planowane środki pomocy byłyby uzasadnione na podstawie samych wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

(16) W odniesieniu do stwierdzenia, że pomoc na rzecz RMG mogłaby zostać zatwierdzona przez analogię do decyzji Komisji z dnia 10 października 2007 r. w sprawie pomocy dla francuskiego La Poste, Komisja przypomina, że istnieją zasadnicze różnice między systemami emerytalnymi tych dwóch państw członkowskich. W Zjednoczonym Królestwie nic nie pozwala przyjąć, że RMG jest w takiej samej sytuacji, co jego konkurenci. To samo dotyczy podnoszonego przez Zjednoczone Królestwo argumentu "nadzwyczajnych kosztów", ponieważ wiele programów emerytalnych w tym kraju oferuje swoim członkom podobne korzyści, co plan emerytalny RMG.

(17) Komisja ma zatem poważne wątpliwości, czy pomoc dla systemu emerytalnego może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym wyłącznie na podstawie logiki kosztów zastanych.

(18) Podsumowując, na obecnym etapie postępowania Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy zgłoszone środki są zgodne z rynkiem wewnętrznym w świetle przyjętych kryteriów oceny.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.