Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.18859 - 11/C (ex NN 65/10) - Zwolnienie z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej (ex N 2/04) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.245.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 sierpnia 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa SA.18859 - 11/C (ex NN 65/10)

Zwolnienie z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej (ex N 2/04)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE 1

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 245/09)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2011 r.)

Pismem z dnia 13 lipca 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE, dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy. Komisja wezwała także Zjednoczone Królestwo na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 do zgłoszenia uwag na temat zamiaru wszczęcia przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242.

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

Pismem z dnia 5 stycznia 2004 r., zarejestrowanym w dniu 9 stycznia 2004 r., Zjednoczone Królestwo zgłosiło środek polegający na zwolnieniu z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej. Środek został zgłoszony jako modyfikacja pierwotnego zwolnienia z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej (stopniowe wprowadzenie środka), zatwierdzonego przez Komisję decyzją N 863/01. W dniu 7 maja 2004 r. Komisja przyjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń w odniesieniu do powyższego środka. W dniu 30 sierpnia 2004 r. British Aggregates Association, Healy Bros. Ltd oraz David K. Trotter & Sons Ltd (zwani dalej "skarżącymi") zaskarżyli powyższą decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń wydaną przez Komisję (i zarejestrowaną jako T-359/04).

W dniu 9 września 2010 r. Sąd uchylił decyzję Komisji, o której mowa powyżej. Zgodnie z wyrokiem Sądu Komisja nie była prawnie umocowana do przyjęcia decyzji o niewnoszeniu zastrzeżeń, ponieważ nie zbadała kwestii ewentualnej dyskryminacji podatkowej pomiędzy produktami krajowymi, o których mowa w decyzji, oraz produktami wwożonymi, pochodzącymi z Irlandii. Komisja nie złożyła odwołania od powyższego wyroku.

Od dnia 1 grudnia 2010 r. władze Zjednoczonego Królestwa zawiesiły wdrażanie środka, o którym mowa, poprzez uchylenie rozporządzenia w sprawie opłaty za wydobycie kruszywa (ulga podatkowa dla Irlandii Północnej) z 2004 r.

OPIS ŚRODKA

80 % zwolnienie z opłaty za wydobycie kruszywa miało zastosowanie do kruszywa naturalnego oraz produktów przetworzonych z kruszywa wydobywanego w Irlandii Północnej i wykorzystywanych do celów handlowych na jej terytorium.

Opłata za wydobycie kruszywa stanowi podatek na ochronę środowiska nałożony na gospodarcze wykorzystywanie kruszywa i stosowany w odniesieniu do skał, piasku lub żwiru. Podatek został wprowadzony w Zjednoczonym Królestwie w celach ochrony środowiska i zaczął obowiązywać z dniem 1 kwietnia 2002 r., aby zmaksymalizować wykorzystanie kruszywa z recyklingu lub innych produktów alternatywnych względem kruszywa naturalnego oraz aby promować racjonalne wykorzystywanie kruszywa naturalnego będącego zasobem nieodnawialnym.

Aby skuteczniej osiągnąć założone cele związane z ochroną środowiska, których nie udało się osiągnąć przez wprowadzenie opłaty za wydobycie kruszywa, rząd Zjednoczonego Królestwa postanowił uzależnić zwolnienie od spełnienia warunku polegającego na tym, iż przedsiębiorstwa, które zamierzają z niego skorzystać, formalnie zawierają negocjowane z rządem porozumienia zobowiązujące je do uczestnictwa, przez okres korzystania z wyłączenia, w programie poprawy stanu środowiska naturalnego.

OCENA

Po pierwsze w świetle wyroku Sądu Komisja oceniła, czy istnieje istotne powiązanie pomiędzy samym środkiem pomocy udzielonym w drodze zwolnienia podatkowego, a dyskryminacyjnym traktowaniem wwożonych produktów w aspekcie podatkowym. Ponieważ stwierdzono powyższe powiązanie w przedmiotowej sprawie, Komisja musiała dokonać oceny, czy środek ten nie stanowił dyskryminacyjnego podatku wewnętrznego naruszającego postanowienia art. 110 TFUE (dawny art. 90 WE). Komisja przywołuje zasadniczo orzecznictwo dotyczące prawodawstwa krajowego, które przewiduje korzyści podatkowe w przypadku produktów krajowych wytwarzanych z uwzględnieniem szczególnych norm środowiskowych. Uznaje się, że takie opodatkowanie wewnętrzne narusza postanowienia art. 110 TFUE, jeśli korzyść nie obejmuje produktów wwożonych, wytwarzanych w ramach takich samych norm. Ponieważ w przypadku zwolnienia z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej tak nie było, Komisja ma wątpliwości, czy modyfikacja pierwotnego zwolnienia z opłaty za wydobycie kruszywa mająca zastosowanie do Irlandii Północnej jest zgodna z Traktatem, w szczególności z art. 110 TFUE.

Wątpliwości dotyczące zgodności z art. 110 TFUE uniemożliwiają na tym etapie uznanie przez Komisję powyższego środka za środek zgodny z rynkiem wewnętrznym. Przywołując powyższe wątpliwości co do zgodności środka z zasadami dotyczącymi pomocy państwa, Komisja oceniła środek na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska, w szczególności na podstawie zasad dotyczących pomocy w formie zwolnień lub obniżenia podatków na ochronę środowiska. Uznając niezgodność z prawem środka przydzielonego jako modyfikacja pierwotnego zwolnienia z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej ze względu na uchylenie podstawy zgodności prawnej środka przez Sąd, Komisja dokonała oceny przedstawionego środka na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska z 2001 r. oraz od dnia 2 kwietnia 2008 r. (tj. od momentu ich obowiązywania) na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska z 2008 r.

W odniesieniu do oceny na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska z 2001 r. Komisja uznała, że spełnione zostały odpowiednie warunki, przypominając ponowie, że wątpliwości dotyczące zgodności z przepisami art. 110 TFUE uniemożliwiają uznanie przez Komisję na tym etapie powyższego środka za środek zgodny z rynkiem wewnętrznym.

W odniesieniu do wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska z 2008 r. Komisja stwierdziła we wstępnym wniosku, że ma wątpliwości co do spełnienia wymogu konieczności pomocy, w szczególności w odniesieniu do kwestii, czy znaczny wzrost kosztów produkcji nie może zostać przeniesiony na konsumenta końcowego bez znacznego ograniczenia sprzedaży. W tym kontekście Komisja zauważa, że pomimo iż zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa zauważalny jest znaczny wzrost kosztów produkcji ze względu na wprowadzenie opłaty za wydobycie kruszywa, który to wzrost z dużym prawdopodobieństwem nie może zostać przeniesiony na konsumentów bez znacznego ograniczenia sprzedaży, Komisja nie może na tym etapie stwierdzić, czy spełniony został warunek zgodności ze względu na niewystarczająco szczegółowe informacje.

W oparciu o wstępną analizę Komisji istnieją więc wątpliwości co do zgodności środka "Zwolnienie z opłaty za wydobycie kruszywa w Irlandii Północnej (ex N 2/04)" z postanowieniami Traktatu oraz co do jego zgodności z rynkiem wewnętrznym. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego i zaprasza osoby trzecie do zgłaszania uwag.

TEKST PISMA

grafika

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.328.11).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.