Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 4/2005 (ex NN 57/2004) - Podatek od Nieruchomości od Infrastruktury Telekomunikacyjnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.62.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 marca 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr C 4/2005 (ex NN 57/2004)

Podatek od Nieruchomości od Infrastruktury Telekomunikacyjnej

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 62/08)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2005 r.)

Pismem z dnia 19 stycznia 2005 r., zamieszczonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej części wyżej wspomnianej pomocy/środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy, względem której Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji/Directorate-General for Competition,

Rejestr pomocy państwa/State aid Registry

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o poufne traktowanie ich tożsamości.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

W lutym 2004 r. Vtesse Networks Ltd, operator telekomunikacyjny ze Zjednoczonego Królestwa, złożył skargę dotyczącą rzekomej pomocy państwa w formie preferencyjnego opodatkowania British Telecom Plc ("BT"), głównego operatora telekomunikacyjnego. Na podstawie powyższej skargi Komisja zażądała dostarczenia informacji przez władze Zjednoczonego Królestwa i otrzymała odpowiedź w kwietniu 2004 r.

Opis środka, w stosunku do którego Komisja wszczęła procedurę

Środek dotyczy podatku od nieruchomości w Zjednoczonym Królestwie nakładanego na majątek zakładowy, w tym infrastrukturę telekomunikacyjną. Podstawowym rozporządzeniem regulującym ten system podatkowy w Anglii i Walii jest ustawa dotycząca finansów samorządów lokalnych (Local Government Finance Act) z 1988 r. Przewiduje ona wycenę wartości aktywów, która stanowi podstawę podatkowania i w odniesieniu do której stosowana jest stawka podatkowa do wyliczenia zobowiązań podatkowych. Stawkę podatkową ustala się co roku i jest ona jednakowa dla wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Jakkolwiek podstawę opodatkowania dla każdego operatora określa Agencja Biura Wyceny (Valuation Office Agency/"VOA"), agencja wykonawcza rządu centralnego, stosując rozmaite metody wyceny, z możliwością odwołania się. VOA stosuje określoną metodę wyceny aktywów w stosunku do BT i Kingston Communication (główny operator w regionie Hall), a inną metodę w odniesieniu do wnoszącego skargę i innych konkurencyjnych dostawców. Wydaję się, ze zastosowanie różnych metod prowadzi do dysproporcji w obciążeniu podatkowym między spółkami konkurującymi na rykach telekomunikacyjnych.

Ocena pomocy

Według ogłoszenia Komisji w sprawie zastosowania zasad pomocy państwa do środków odnoszących się do bezpośredniego opodatkowania przedsiębiorstw (Dz.U. C 384 z 10.12.1998, str. 3-9), korzyści podatkowe ograniczone do pewnych typów przedsiębiorstw lub produkcji określonych towarów, mogą stanowić pomoc państwa. Redukcja podstawy opodatkowania, a w konsekwencji poziomu opodatkowania, obowiązującego dla BT i Kingston, pociąga za sobą selektywne korzyści dla tych przedsiębiorstw, redukując koszty, które normalnie podczas działalności handlowej musiałyby one ponosić. Rynek telekomunikacyjny Zjednoczonego Królestwa został otwarty dla konkurencji, dlatego też korzyści przyznane BT i Kingston Communications mogłyby zakłócić konkurencję i wywrzeć wpływ na handel. Wydaje się, że spełnione są warunki zakwalifikowania powyższego środka jako pomocy państwa w świetle art. 87 ust. 1.

Dlatego też na obecnym etapie procedury, Komisja doszła do wniosku, że władze Zjednoczonego Królestwa mogły przyznać BT i Kingston Communications pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1. Podczas gdy występowanie pomocy można wykluczyć tam, gdzie zróżnicowane traktowanie usprawiedliwić można charakterem i ogólną strukturą systemu, w niniejszym przypadku Komisja wątpi w możliwość takiego usprawiedliwienia, biorąc pod uwagę nieodłączne cechy i wewnętrzną logikę systemu podatkowego.

Nie wydaję się, żeby odstępstwa przewidziane w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE miały tu zastosowanie. Zważywszy na powyższe wątpliwości w odniesieniu do zgodności tej pomocy z Traktatem WE, Komisja postanowiła wszcząć formalną procedurę dochodzenia zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.