Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 36/2005 (ex N 373/2005 oraz CP 255/2005) - Zjednoczone Królestwo Investbx - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.288.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 listopada 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr C 36/2005 (ex N 373/2005 oraz CP 255/2005) - Zjednoczone Królestwo Investbx

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 288/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2005 r.)

Pismem z dnia 20 października 2005 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wymienionego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State aid Greffe

BE-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Pismem z dnia 26 lipca 2005 r. zarejestrowanym w Komisji w dniu 28 lipca 2005 r., władze brytyjskie poinformowały o wyżej wymienionym środku pomocy zgodnie z postanowieniami art. 88 ust. 3 Traktatu WE.

Komisja zwróciła się o dalsze informacje pismem z dnia 19 sierpnia 2005 r., po czym w dniu 8 września 2005 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli Komisji i Zjednoczonego Królestwa. W trakcie oficjalnego spotkania przedstawiciele władz brytyjskich dostarczyli żądanych informacji.

Dnia 26 września 2005 r. Komisja otrzymała skargę firmy PLUS Markets Group plc, spółki holdingowej kontrolującej firmę Ofex plc, która z kolei nadzoruje i reguluje giełdę Ofex zlokalizowaną w Londynie.

OPIS

Pierwotnym celem zgłoszonego środka jest zapewnienie środków służących zniwelowaniu luki kapitałowej dla MŚP regionu West Midlands. Investbx jest tworzony, by służyć jako fundusz pośredniczący w wymianie kapitału. Ma on łączyć MŚP i inwestorów w celu ułatwienia małym i średnim przedsiębiorcom zgromadzenia funduszy niwelujących lukę kapitałową poprzez utworzenie praktycznej formy wymiany lub wypuszczania nowych udziałów o wartości od 0,5 mln do 2 mln funtów szterlingów za pomocą elektronicznego portalu ("wzorowanego na eBay").

AWM - Advantage West Midlands, regionalny urząd nadzorujący rozwój zapewnia udział w inwestycji wartości 3,8 mln funtów szterlingów na okres pięciu lat. Gromadzone fundusze mają służyć wyłącznie do utworzenia i utrzymania portalu Investbx. Przedsiębiorstwom (MŚP) ani inwestorom nie zostanie przekazana żadna część tych funduszy. Po upływie pięciu lat AWM albo sprzeda swoje udziały w Investbx, albo zakończy jego działalność.

Według władz brytyjskich środek ten ma zaradzić przypadkom zawodności rynku, w szczególności wynikłych z niepełnej wiedzy zarówno po stronie popytu, jak i podaży. MŚP zwykle napotykały problemy w znalezieniu odpowiednich funduszy na rynku kapitałowym. Inwestorzy mieli trudności w pozyskaniu odpowiednich i rzetelnych informacji o potencjalnych celach inwestycji. Zjednoczone Królestwo twierdzi, że Investbx jest całkowicie nowatorskim rozwiązaniem, które ma zaspokoić zapotrzebowanie, dla którego brakowało dotąd na rynku usług.

Tym niemniej, wedle argumentacji strony skarżącej, Ofex uznawany za niezależny rynek brytyjski zajmujący się głównie obrotem udziałami w MŚP, działa już na tym samym rynku i dąży do wzrostu w tej samej dziedzinie, w którą miałby wkroczyć Investbx. Stwierdza się ponadto, iż w przeciwieństwie do portalu Investbx, Ofex musiał zgromadzić konieczne fundusze ze źródeł prywatnych i na warunkach obowiązujących w sektorze prywatnym, podczas gdy Investbx miałby być zwolniony z kosztów gromadzenia takich funduszy. Publiczna pomoc finansowa na utworzenie Investbx miałaby w konsekwencji doprowadzić do zaistnienia nieuczciwej konkurencji względem istniejącej firmy Ofex oraz do szkody na jej interesie.

WSTĘPNA OCENA

Komisja uznaje, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa na rzecz Investbx w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE, jednak ani inwestorzy, ani MŚP korzystające z portalu nie są na pierwszy rzut oka beneficjentami pomocy.

Komisja pragnie jednakże zbadać ewentualność zaistnienia pomocy państwa na poziomie inwestorów i przedsiębiorstw będących celem inwestycji w ramach formalnego postępowania wyjaśniającego.

Jakkolwiek środek ten zmierza ostatecznie do zniwelowania luki kapitałowej dotykającej MŚP, komunikat w sprawie pomocy państwa i kapitału podwyższonego ryzyka(1) nie przewiduje regulacji dla tego typu środków. Skoro nie istnieją żadne inne regulacje, ramy prawne czy wskazówki w sprawie pomocy państwa mające tu zastosowanie, ocenę środka można by oprzeć bezpośrednio na art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE.

Na tym etapie postępowania Komisja uznała, że transakcja ta budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, szczególnie w świetle uwag strony trzeciej.

Komisja zamierza zatem bliżej zbadać sprawę na okoliczność zgodności z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, a zwłaszcza ewentualnego zaistnienia właściwie zidentyfikowanego przypadku zawodności rynku, a także wyjaśnić, czy zakłócenie konkurencji i wpływ na handel są ograniczone, dla zapewnienia by ów środek nie okazał się ostatecznie szkodliwy dla wspólnego interesu europejskiego.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 235 z 21.8.2001, str. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.