Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 16/2005 (ex N232/2004) - Planowana sprzedaż Tote na rzecz Racing Trust - Wezwanie zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.168.41

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 lipca 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr C 16/2005 (ex N232/2004)

Planowana sprzedaż Tote na rzecz Racing Trust

Wezwanie zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 168/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2005 r.)

Pismem z dnia 1 czerwca 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącej wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je do Rejestru pomocy państwa w DG ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State-Aid Registry

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony przedstawiające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem z dnia 27 maja 2004 r. zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu WE rząd Zjednoczonego Królestwa zgłosił planowaną sprzedaż totalizatora wyścigów konnych Horserace Totalisator Board ("Tote") na rzecz konsorcjum udziałowców sektorze brytyjskich wyścigów konnych ("Racing"). Zgłoszenie było kilkakrotnie uzupełniane, ostatnio pismem z dnia 15 marca 2005 r.

Opis środka pomocy

Totalizatorowi Tote powierzono świadczenie usług tzw. zakładów wzajemnych (w ramach monopolu ustawowego), lecz działa on również na rynku zakładów tzw. stałych kursów (w konkurencji z innymi bukmacherami). W kontekście propozycji dotyczącej otwarcia rynku zakładów wzajemnych na zasady konkurencji rząd Zjednoczonego Królestwa zamierza znieść istniejący monopol statutowy i sprywatyzować Tote. Ze względu na niecodzienną sytuację, jaką jest brak właściciela Tote, proces sprzedaży jest poprzedzony przeniesieniem majątku Tote do nowego podmiotu, którego właścicielem będzie rząd i który następnie sprzeda Tote konsorcjum Racing w ramach zamkniętej procedury sprzedaży. Nowy totalizator Tote otrzymałby wyłączną licencję na działania związane z zakładami wzajemnymi na okres przejściowy 7 lat. Kupując nowy podmiot Tote, Racing nie zapłaciłby ceny odpowiadającej jego wartości rynkowej, lecz 50 % tzw. "wartości godziwej" totalizatora Tote w stosunku do/dla Racing. Ustalenie wartości godziwej należałoby do niezależnego eksperta na krótko przed transakcją sprzedaży.

Ocena

W oparciu o informacje przedstawione przez rząd Zjednoczonego Królestwa Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności planowanej transakcji sprzedaży.

Zgodnie z ustaloną praktyką Komisji sprzedaż przedsiębiorstw publicznych można uznać za wolną od pomocy państwa w przypadku, gdy poprzedza ją otwarta, przejrzysta i wolna od wszelkich warunków procedura, lub gdy cena sprzedaży jest równa lub wyższa od wartości rynkowej przedsiębiorstwa ustalonej przez niezależnego eksperta. W omawianym przypadku nie można wykluczyć istnienia pomocy ze względu na fakt, iż Racing przejmie Tote płacąc 50 % "wartości godziwej" zamiast pełnej kwoty równej "wartości rynkowej".

Rząd Zjednoczonego Królestwa utrzymuje, że pomoc jest zgodna z zasadami określonymi w art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Komisja ma wątpliwości co do konieczności i proporcjonalności pomocy. W zakresie pomocy na rzecz sektora wyścigów konnych wątpliwości Komisji są spowodowane tym, że rząd Zjednoczonego Królestwa nie wskazał, które działania wymagały wsparcia państwa, ani że pomoc skierowana do omawianego sektora była ograniczona do koniecznych przypadków. Ponadto przedmiotowa pomoc mogła również przynieść korzyści działaniom prowadzonym przez Tote w związku z zakładami i w ten sposób prowadzić do zakłócenia konkurencji na rynku zakładów. Także w tym zakresie Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności, ponieważ rząd Zjednoczonego Królestwa nie wykazał, że pomoc była konieczna do utrzymania odpowiedniego poziomu zakładów wzajemnych. Rząd Zjednoczonego Królestwa utrzymuje również, że pomoc jest zgodna z zasadami określonymi w art. 87 ust. 3 lit. d) Traktatu WE. Komisja ma jednak wątpliwości, czy pomoc płynąca z planowanej transakcji sprzedaży można uznać za środek na rzecz promowania kultury. Głównym celem pomocy nie jest produkt ani projekt związany z kulturą.

Na obecnym etapie procedury Komisja ma zatem wątpliwości dotyczące zgodności planowanej transakcji sprzedaży z postanowieniami Traktatu WE. W związku z powyższym, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu omawiany środek nie może zostać wprowadzony w życie przed podjęciem ostatecznej decyzji przez Komisję. Ponadto zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.