Pomoc Państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc Państwa C 39/2004 (ex N 613/2003) - Nuclear Decommissioning Agency - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.315.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 grudnia 2004 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc Państwa C 39/2004 (ex N 613/2003) - Nuclear Decommissioning Agency

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 315/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2004 r.)

Pismem z dnia 1 grudnia 2004 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i załączonego pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

1.

PROCEDURA

Pismem z dnia 19 grudnia 2003 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o znaczeniu, jakie dla pomocy państwa ma akt prawny ustanawiający Agencję ds. likwidacji obiektów jądrowych (zwany dalej "środkiem"). Komisja zwróciła się z prośbą o udzielenie informacji, których władze Zjednoczonego Królestwa dostarczyły, po raz ostatni w dniu 19 października 2004 r.

2.

OPIS ŚRODKA

Rząd Zjednoczonego Królestwa ustanowi Agencję ds. Likwidacji Obiektów Jądrowych ("Agencję"), organ publiczny, którego zadaniem będzie likwidacja obiektów jądrowych stanowiących własność rządu lub bardziej ogólnie - sektora publicznego.

Agencji zostaną przekazane obiekty jądrowe należące do UK Atomic Energy Agency (UKAEA) oraz większość obiektów stanowiących własność firmy British Nuclear Fuels Limited (BNFL), czyli w szczególności elektrownie z reaktorami typu magnox oraz obiekty w Sellafield, Springfields, Drigg i Capenhurst.

Zobowiązania zostaną przekazane Agencji wraz z aktywami fizycznymi oraz aktywami finansowymi, które były przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów likwidacji wymienionych obiektów. Niedobory zostaną pokryte przez władze Zjednoczonego Królestwa.

Władze te oszacowały, że niedobory mogą wynosić od 0 do 2 miliardów GBP.

3.

ANALZA ŚRODKA

UKAEA nie prowadzi działalności handlowej. Przekazanie zobowiązań Agencji nie podlega zatem zasadom regulującym pomoc państwa.

Jednakże BNFL jest jednostką handlową. Środek daje BNFL selektywną korzyść w stosunku do konkurencji, ponieważ zwalnia tę firmę ze zobowiązań wynikających z zasady "zanieczyszczający płaci". Korzyść ta jest finansowana z zasobów państwowych.

Władze Zjednoczonego Królestwa argumentują, że obszar działalności BNFL znajduje się poza rynkami konkurencyjnymi, zatem przewidziane w Środku wsparcie ze strony państwa nie ma wpływu na konkurencję, a więc także na handel wewnątrzwspólnotowy. Komisja wątpi, czy może przyjąć taki tryb rozumowania. Uznaje zatem na obecnym etapie prowadzonej przez siebie analizy, że Środek jest pomocą państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja zanalizowała ten przypadek najpierw w świetle Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla celów ochrony środowiska(1), a konkretniej w świetle zawartych w nich przepisów dotyczących pomocy na rekultywację zanieczyszczonych obszarów przemysłowych. Wyraża ona wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z tymi przepisami, ponieważ wydaje się, że osobę odpowiedzialną za zanieczyszczenia można zidentyfikować i przynajmniej częściowo zmusić do poniesienia kosztów rekultywacji.

Komisja przeanalizowała następnie przypadek bezpośrednio w świetle przepisów art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, biorąc pod uwagę cele Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, aby ocenić pozytywny wpływ Środka na gospodarkę Wspólnoty.

Doszła do wniosku, że na tym etapie analizy istnieją wątpliwości, czy pozytywny wpływ Środka na pomoc w realizacji celów Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej przeważa nad jego negatywnym wpływem na warunki handlu wewnątrzwspólnotowego.

Komisja wątpi również czy pomoc można zatwierdzić w świetle Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla celów ratowania i restrukturyzacji firm znajdujących się w trudnej sytuacji(2) lub jako zadośćuczynienie za świadczenie usług będących w ogólnym interesie gospodarczym.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, Komisja uważa, że istnieją wątpliwości co do tego, czy Środek można uznać za zgodny ze Wspólnym Rynkiem. Komisja zdecydowała zatem wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Decyzja ta pozostaje bez uszczerbku dla stosowania Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Środek należy ocenić w odniesieniu do celów Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Komisja zwraca się zatem do Zjednoczonego Królestwa o dostarczenie wszystkich informacji mogących pomóc w ocenie środków w świetle celów Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Dz.U. C 288 z 9.10.1999, str. 2.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST LISTU

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.