Pismem z dnia 28 lutego 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
Faks +32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
W listopadzie 2019 r. do Komisji wpłynęły dwie skargi dotyczące nowej pożyczki państwowej w wysokości 400 mln EUR ("pożyczka w wysokości 400 mln EUR") udzielonej przez Włochy spółce Alitalia S.A.I. S.p.A., objętej zarządem nadzwyczajnym ("Alitalia SAI") oraz spółce Alitalia Cityliner S.p.A., również objętej zarządem nadzwyczajnym ("Cityliner"), (zwanym łącznie "Alitalia").
Skarżący twierdzili, że pożyczka stanowi pomoc państwa niezgodną z prawem i wspólnym rynkiem, ponieważ została udzielona i wypłacona bez zgłoszenia, a zważywszy na sytuację ekonomiczną spółki Alitalia i jej historię żaden prywatny kredytodawca nie byłby skłonny takiej pożyczki udzielić.
Wcześniej w maju 2017 r. Włochy udzieliły Alitalii pożyczki w wysokości 600 mln EUR. W tym samym miesiącu trzy przedsiębiorstwa lotnicze złożyły formalne skargi, twierdząc, że pożyczka stanowiła pomoc państwa. Pożyczka ta, udzielona przez państwo, miała zostać spłacona do dnia 5 listopada 2017 r., kiedy to aktywa Alitalii miały zostać sprzedane. Ponieważ procedura sprzedaży nie powiodła się, Włochy udzieliły Alitalii dodatkowej pożyczki w wysokości 300 mln EUR w październiku 2017 r. W styczniu 2018 r. Włochy zgłosiły te dwie pożyczki na kwotę 900 mln EUR ("kwota 900 mln EUR") jako pomoc na ratowanie zgodnie z wytycznymi dotyczącymi ratowania i restrukturyzacji 1 . W kwietniu 2018 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające, uznając wstępnie, że kwota 900 mln EUR stanowiła pomoc i że istnieją poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym. Postępowanie to wciąż trwa.
Opis pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie
W dniu 26 października 2019 r. Włochy przyjęły dekret z mocą ustawy nr 124 przewidujący przyznanie w 2019 r. pożyczki w wysokości 400 mln EUR na rzecz Alitalii oraz innych spółek tej samej grupy również objętych zarządem nadzwyczajnym (tj. Cityliner).
W dniu 2 grudnia 2019 r. dekretem z mocą ustawy nr 137 "Pilne środki mające na celu zapewnienie ciągłości usług świadczonych przez spółkę Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. oraz spółkę Alitalia Cityliner S.p.A., objęte zarządem nadzwyczajnym" 2 uchylono i zastąpiono art. 54 dekretu z mocą ustawy nr 124/2019, a także potwierdzono przyznanie w 2019 r. pożyczki w wysokości 400 mln EUR, przewidzianej w art. 54 dekretu z mocą ustawy nr 124/2019. W dniu 30 stycznia 2020 r. ustawą nr 2 "Przekształcenie w ustawę, ze zmianami, dekretu z mocą ustawy z dnia 2 grudnia 2019 r. nr 137 ustanawiającego pilne środki mające na celu zapewnienie ciągłości usług świadczonych przez spółkę Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. oraz spółkę Alitalia Cityliner S.p.A., objęte zarządem nadzwyczajnym" ("ustawa 2/2020") 3 zmieniono i przekształcono w ustawę dekret z mocą ustawy nr 137/2019.
W dniu 16 grudnia 2019 r. Komisja skierowała do Włoch pismo, w którym przekazała władzom włoskim drugą skargę; następnie, w związku z brakiem odpowiedzi ze strony władz włoskich na wezwanie do udzielenia informacji z dnia 12 listopada 2019 r., Komisja zwróciła się o udzielenie niezwłocznej odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji z dnia 12 listopada 2019 r. w przypadku jakichkolwiek uwag. Włochy udzieliły odpowiedzi w dniu 6 stycznia 2020 r.
Włochy nie zgłosiły pożyczki zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Ocena środka
Na obecnym etapie Komisja wstępnie uważa, że środek może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W szczególności na podstawie posiadanych informacji Komisja uważa, że pożyczka w wysokości 400 mln EUR mogła przynieść Alitalii korzyść gospodarczą w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja ma wątpliwości, czy test prywatnego inwestora ma zastosowanie w niniejszej sprawie, a w każdym razie czy Włochy postępowały jak prywatny inwestor - czyli kierując się względami rentowności - przy udzielaniu spółce Alitalia pożyczki w wysokości 400 mln EUR, biorąc pod uwagę m.in. następujące okoliczności:
Władze włoskie nie przedstawiły żadnych informacji, które pozwoliłyby Komisji ocenić zgodność pożyczki w wysokości 400 mln EUR z rynkiem wewnętrznym.
Ponieważ Komisja uznaje, że Alitalia jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji, Komisja mogła ocenić zgodność pożyczki w wysokości 400 mln EUR wyłącznie jako pomocy na ratowanie i restrukturyzację w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji. Wytyczne te określają zasady i warunki stosowane do celów oceny zgodności pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Komisja doszła do wstępnego wniosku, że istnieją wątpliwości co do zgodności omawianych środków z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, między innymi z następujących powodów.
Włochy nie przedstawiły żadnych dowodów wskazujących na to, że pożyczka w wysokości 400 mln EUR została udzielona, aby przyczynić się do osiągnięcia jasno określonego celu leżącego we wspólnym interesie, jakim jest zapobieżenie trudnościom społecznym lub zaradzenie niedoskonałościom rynku poprzez przywrócenie długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa.
Ustalenie celu leżącego we wspólnym interesie jest warunkiem wstępnym dla analizy szeregu innych kryteriów zgodności określonych w sekcji 3 wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji. W związku z powyższym na obecnym etapie postępowania nie można wykazać, że interwencja państwa była konieczna do osiągnięcia tego celu, pomoc była odpowiednia, kryterium efektu zachęty zostało spełnione, pomoc była ograniczona do minimum oraz że nie występują nadmierne negatywne skutki dla konkurencji i wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Ponadto w przypadku gdy upłynęło mniej niż 10 lat od przyznania beneficjentowi pomocy na ratowanie, pomocy na restrukturyzację lub tymczasowego wsparcia restrukturyzacyjnego, Komisja nie zezwoli na przyznanie kolejnej pomocy (zasada "pierwszy i ostatni raz"). Biorąc pod uwagę fakt, że Alitalia mogła skorzystać z pomocy na ratowanie w formie pożyczek na kwotę 900 mln EUR przyznanych w 2017 r., jak wyjaśniono w decyzji o wszczęciu postępowania z 2018 r., Komisja ma poważne wątpliwości co do poszanowania zasady "pierwszy i ostatni raz".
Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności przedmiotowego środka z rynkiem wewnętrznym i podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego dotyczącego pożyczki w wysokości 400 mln EUR.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 4 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
1 Komunikat Komisji "Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji", Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.
2 Decreto Legge 2 Dicembre 2019, n. 137 "Misure urgenti per assicurare la continuità del servizio svolto da Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. e Alitalia Cityliner S.p.A. in amministrazione straordinaria" (Dziennik Urzędowy Republiki Włoskiej z 2 grudnia 2019 nr 282).
3 Legge 30 Gennaio 2020, n. 2 "Conversione in legge, con modificazioni, del decreto-legge 2 dicembre 2019, n. 137, recante misure urgenti per assicurare la continuità del servizio svolto da Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. e Alitalia Cityliner S.p.A. in amministrazione straordinaria" (Dziennik Urzędowy Republiki Włoskiej z 31 stycznia 2020, seria ogólna, nr 25).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
5 Decreto-legge 26 ottobre 2019, n. 124, "Disposizioni urgenti in materia fiscale e per esigenze indifferibili" (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 252 del 26 ottobre 2019).
6 Decreto-legge 2 dicembre 2019, n. 137, "Misure urgenti per assicurare la continuità del servizio svolto da Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. e Alitalia Cityliner S.p.A. in amministrazione straordinaria" (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 282 del 2 dicembre 2019).
7 Legge 30 gennaio 2020, n. 2, "Conversione in legge, con modificazioni, del decreto-legge 2 dicembre 2019, n. 137, recante misure urgenti per assicurare la continuità del servizio svolto da Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A. e Alitalia Cityliner S.p.A. in amministrazione straordinaria" (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 25 del 31 gennaio 2020).
8 Cfr. il decreto del ministro dello Sviluppo economico del 12 maggio 2017, con il quale Cityliner è ammessa alla procedura di amministrazione straordinaria, accessibile al pubblico sul sito Internet dell'amministrazione straordinaria: www.fallcoweb.it/home/pdf/alitalia/ estensione_procedura.pdf.
9 Cfr. il punto 85 a pagina 55 e segg. della "Relazione sulle cause di insolvenza di Alitalia e Cityliner" del 26 gennaio 2018 redatta dai commissari straordinari e pubblicata sul sito Internet della procedura di amministrazione straordinaria di Alitalia: http://www.fallco web.it/home/pdf/alitalia/relazione_cause_insolvenza.pdf.
10 Tra gli azionisti principali di CAI con una partecipazione pari o inferiore all'1 % figurano Factorit S.p.A. (1 %), Macca Srl (0,96 %) e la quota residua di Air France-KLM (0,73 % rispetto al 25 % nel 2009).
11 Articolo 67 del Regio Decreto 16 marzo 1942, n. 267 - Disciplina del fallimento, del concordato preventivo, dell'amministrazione controllata e della liquidazione coatta amministrativa (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 81 del 6 aprile 1942) (la "legge fallimentare italiana").
12 Un "piano attestato di risanamento" a norma dell'articolo 67, comma 3, lettera d), della legge fallimentare italiana è una procedura per le imprese che si trovano in difficoltà finanziarie temporanee, ovvero difficoltà finanziarie che possono essere superate data la loro specifica natura reversibile e la disponibilità di risorse adeguate. Secondo tale procedura, gli sforzi di risanamento sono gestiti dall'impresa e non dal giudice.
13 Secondo la relazione dei commissari straordinari dell'11 luglio 2018, al 31 dicembre 2017, il gruppo Alitalia registrava 11 755 contratti di lavoro corrispondenti a 10 871 dipendenti a tempo pieno occupati presso Alitalia S.p.A. e Cityliner. Il 31 dicembre 2016 vi erano 10 781 equivalenti a tempo pieno alle dipendenze del gruppo Alitalia.
14 Alitalia e Cityliner sono state poste in amministrazione straordinaria ai sensi del decreto-legge 23 dicembre 2003, n. 347, "Misure urgenti per la ristrutturazione industriale di grandi imprese in stato di insolvenza (Gazzetta Ufficiale - Serie generale n. 298 del 24 dicembre 2003) in combinato disposto con il decreto legislativo 8 luglio 1999, n. 270. "Nuova disciplina dell'amministrazione straordinaria delle grandi imprese in stato di insolvenza, a norma dell'articolo 1 della legge 30 luglio 1998, n. 274" (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 185 del 9 agosto 1999). Il decreto legislativo 8 luglio 1999, n. 270 disciplina la procedura di amministrazione straordinaria, ovvero una procedura di insolvenza per le grandi imprese finalizzata al salvataggio e alla conservazione del loro valore attraverso la prosecuzione delle attività fino alla ristrutturazione o alla cessione degli attivi. Le imprese sono ammesse all'amministrazione straordinaria solo qualora si ritenga possibile che ritrovino una situazione di redditività economica.
16 Come previsto all'articolo 81 del decreto-legge 270/1999. Cfr. il punto 1.
17 Cfr. la nota 1.
18 Il prestito iniziale del 2017 a favore di Alitalia era stato disposto dal decreto-legge 2 maggio 2017, n. 55 ("Misure urgenti per assicurare la continuità del servizio svolto da Alitalia S.p.A.") (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 100 del 2 maggio 2017). Sebbene il decreto-legge 55/2017 sia scaduto e sia divenuto nullo perché non convertito in legge entro il termine previsto, i suoi effetti sono stati mantenuti dalla legge 21 giugno 2017, n. 96.
19 Conformemente agli orientamenti previsti dal decreto legislativo 270/1999, articolo 27, comma 2, lettere a), b) e b bis).
20 Tramite il decreto-legge 27 aprile 2018, n. 38.
21 Decreto-legge 30 aprile 2019, n. 34, "Misure urgenti di crescita economica e per la risoluzione di specifiche situazioni di crisi" (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 100 del 30 aprile 2019). Il decreto-legge 34/2019 è stato convertito dalla legge 28 giugno 2019, n. 58 (Gazzetta Ufficiale - Serie Generale n. 151 del 29 giugno 2019 - Suppl. Ordinario n. 26).
22 Nelle osservazioni presentate il 6 gennaio 2020, al punto 2, lettera b), le autorità italiane hanno dichiarato che non era loro pervenuta alcuna offerta finale entro il termine stabilito dalla legge. La notizia è stata diffusa anche dalla stampa: si veda ad esempio "Il Corriere della sera" del 21 novembre 2019: "Alitalia, il salvataggio salta ancora: ottavo rinvio per la cordata"; "la Repubblica" del 20 novembre 2019: "Si ferma la cordata Fs-Atlantia. Alitalia verso l'ottavo rinvio"; "la Repubblica" del 26 novembre 2019: "Alitalia, la resa del governo. Patuanelli: la soluzione di mercato non c'è".
23 Comunicazione della Commissione - Orientamenti sugli aiuti di Stato per il salvataggio e la ristrutturazione di imprese non finanziarie in difficoltà (GU C 249 del 31.7.2014, pag. 1).
24 Aiuti di Stato - Italia - Aiuto di Stato SA.48171 (2018/C) (ex 2018/NN, ex 2017/FC) - Presunto aiuto di Stato a favore di Alitalia - Invito a presentare osservazioni a norma dell'articolo 108, paragrafo 2, del trattato sul funzionamento dell'Unione europea (C/2018/2357) (GU C 256, del 20.7.2018, pag. 4).
25 La denuncia contiene copia di un'intervista al vicepresidente della Banca europea per gli investimenti, pubblicata da Radiocor Economia il 26 settembre 2019, in cui si affermava che Alitalia non aveva ancora le caratteristiche necessarie per essere finanziabile dalle banche.
26 GU L 248 del 24.9.2015, pag. 9.
27 Comunicazione della Commissione sulla nozione di aiuto di Stato di cui all'articolo 107, paragrafo 1, del trattato sul funzionamento dell'Unione europea (C/2016/2946) (GU C 262 del 19.7.2016, pag. 1).
28 L'articolo 12, comma 2, del decreto-legge 148/2017 dispone che "... l'ammontare del finanziamento ... è incrementato di 300 milioni di euro, da erogarsi nell'anno 2018".
29 Cfr., in proposito, la decisione della Commissione del 19 dicembre 2012 nel caso SA.35378 Financing of Berlin Brandenburg Airport, Germania (GU C 36 dell'8.2.2013, pag. 10), punti da 14 a 33.
30 Sentenza del 2 settembre 2010, Commissione/Deutsche Post, C-399/08 P, EU:C:2010:481, punto 39 e giurisprudenza ivi citata.
31 Sulla definizione di impresa si richiama la sezione 2 della comunicazione della Commissione sulla nozione di aiuto di Stato, in particolare il punto 7: "Secondo la costante giurisprudenza della Corte di giustizia, la nozione di impresa abbraccia qualsiasi ente che esercita un'attività economica
32 Cfr. sentenza del 4 giugno 2015, Commissione/MOL, C-15/14 P, EU:C:2015:362, punto 60.
33 Sentenza dell'11 luglio 1996, SFEI e Altri, C-39/94, EU:C:1996:285, punto 60; Sentenza del 29 aprile 1999, Spagna/Commissione, C-342/96, EU:C:1999:210, punto 41.
34 Sentenza dell'11 luglio 1996, SFEI e Altri, C-39/94, EU:C:1996:285, punti 60 e 61.
35 Sentenza del 5 giugno 2012, Commissione/RDF, C-124/10 P, EU:C:2012:318, punti 79-82 e 87.
36 Sentenza del 15 dicembre 2009, EDF/Commissione, T-156/04, EU:T:2009:505, punto 228.
39 Sentenza del 16 gennaio 2018, EDF / Commissione, T-747/15, EU:T:2018:6, punto 142, e sentenza del 19 dicembre 2019, Arriva Italia Srl e a., C-385/18, EU:C:2019:1121, punto 48.
40 Sentenza del 19 dicembre 2019 Arriva Italia Srl e a., C-385/18, EU:C:2019:1121, punto 47, e sentenza del 5 giugno 2012, Commissione / EDF, C-124/10 P, EU:C:2012:318, punto 79 e giurisprudenza ivi citata.
41 Sentenza del 6 marzo 2003, Westdeutsche Landesbank Girozentrale e Land Nordrhein-Westfalen/Commissione, (West-LB) T-228/99 e T-233/99, EU:T:2003:57, punto 208.
42 Cfr., in tal senso, la sentenza del 5 giugno 2012, Commissione/EDF, C-124/10 P, EU:C:2012:318, punto 90 e la sentenza del 15 marzo 1994, Banco Exterior de España, C-387/92, EU:C:1994:100, punto 14; sentenza del 19 maggio 1999, Italia/Commissione, C-6/97, EU:C:1999:251, punto 16.
44 Calcolo preliminare basato su: i) tasso di interesse Euribor a 6 mesi più 1 000 punti base; e, ii) date di concessione e di esborso dei prestiti.
45 Sentenza del 17 settembre 1980, Philip Morris Holland BV/Commissione, 730/79, ECLI:EU:C:1980:209, punto 11.
47 Sentenza del 28 aprile 1993, Repubblica italiana/Commissione, C-364/90, ECLI:EU:C:1993:157, punto 20.
48 L'Italia ha notificato i prestiti del 2017 come aiuto per il salvataggio dopo la sua concessione, tuttavia i prestiti del 2017 non sono stati restituiti dopo sei mesi né convertiti in aiuto per la ristrutturazione mediante l'invio di un piano di risanamento realizzabile come previsto dagli orientamenti sugli aiuti di Stato per il salvataggio e la ristrutturazione.