Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.32953 (2014/C) (ex 2014/NN - ex 2011/CP) - Środki pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstwa Trenitalia SpA - Pomoc państwa SA.32179 (2014/ C) (ex 2014/NN - ex 2010/CP) - Środki pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw Trenitalia SpA i FS Logistica SpA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.C.2014.156.77
Akt nienormatywnyPomoc państwa SA.32953 (2014/C) (ex 2014/NN - ex 2011/CP) - Środki pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstwa Trenitalia SpA
Pomoc państwa SA.32179 (2014/C) (ex 2014/NN - ex 2010/CP) - Środki pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw Trenitalia SpA i FS Logistica SpA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/C 156/08)
(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2014 r.)
Pismem z dnia 27 marca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Madou 12/59
1049 Brussels
Belgia
Faks: + 32 (0)2 29 61242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
W dniu 29 grudnia 2010 r. zarejestrowano skargę dotyczącą środka SA 32179. Władze włoskie przedstawiły dodatkowe informacje dnia 1 kwietnia 2011 r., 12 lipca 2011 r. i 31 stycznia 2012 r.
W dniu 18 kwietnia 2011 r. zarejestrowano skargę dotyczącą środka SA 32953. Władze włoskie przedstawiły dodatkowe informacje dnia 31 stycznia 2012 r., 11 kwietnia 2012 r., 8 stycznia 2013 r. i 17 stycznia 2013 r.
Opis
Środki, o których mowa w SA. 32179
Państwo włoskie miało bezpłatnie przenieść aktywa infrastruktury kolejowej od zarządcy infrastruktury RFI - Rete Ferroviaria Italiana SpA do dwóch przedsiębiorstw transportowych prowadzących działalność na rynku kolejowego transportu towarowego: Trenitalia SpA i FS Logistica SpA, będących częścią obecnego włoskiego przedsiębiorstwa kolejowego Ferrovie dello Stato. Miały zostać dokonane następujące przesunięcia: 268,7 mln EUR dla przedsiębiorstwa FS Logistica w 2007 r., 151,8 mln EUR dla przedsiębiorstwa FS Logistica w 2008 r., 621 mln EUR dla przedsiębiorstwa Trenitalia w 2009 r. i 3,2 mln EUR dla przedsiębiorstwa FS Logistica w 2010 r. Wycena ceny rynkowej powyższych aktywów miała nie zostać przeprowadzona.
Zdaniem władz włoskich powyższe transakcje stanowią przesunięcie aktywów i należy je uznać za część procesu reorganizacji grupy kolejowej, która miała miejsce wkrótce po 2000 r.
Środki, o których mowa w SA. 32953
Włochy miały zrekompensować obecnie funkcjonującemu przedsiębiorstwu transportowemu Trenitalia obowiązek świadczenia usługi publicznej w zakresie transportu towarowego od 2000 r. Ministerstwo Infrastruktury i Transportu podpisało z przedsiębiorstwem Trenitalia trzy umowy wiele lat po rozpoczęciu świadczenia usługi. W latach 2001-2010 państwo miało wypłacić przedsiębiorstwu Trenitalia ogółem 1 170 mln EUR (dostępne dane), odszkodowanie, które rzekomo przewyższałoby całkowite koszty świadczonej usługi.
Włochy uzasadniają powierzenie obowiązku świadczenia usługi publicznej przedsiębiorstwu Trenitalia koniecznością istnienia operatora świadczącego usługę powszechną w zakresie transportu towarowego z południowych Włoch i do tego regionu, co pozwoliłoby na utrzymanie i wzmacnianie spójności regionalnej oraz równowagi terytorialnej.
Ocena
Na tym etapie procedury Komisja jest zdania, że przedmiotowe środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja ponadto nie znalazła jeszcze żadnych istotnych argumentów na potwierdzenie ich zgodności z rynkiem wewnętrznym.
W odniesieniu do przeniesienia aktywów pomiędzy przedsiębiorstwami grupy Komisja uważa, że przesunięcia te stanowią pomoc państwa udzieloną przedsiębiorstwu Trenitalia, ponieważ zostały wykonane bezpłatnie.
Jeśli chodzi o rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, Komisja ma wątpliwości co do konieczności narzucania obowiązku świadczenia usługi publicznej w zakresie transportu towarowego w dużej części Włoch, w tym na trasach międzynarodowych. Ponadto w oparciu o dostępne informacje wydaje się, że zobowiązania przedsiębiorstwa Trenitalia nie zostały właściwie zdefiniowane, a przedsiębiorstwo mogło skorzystać z nadmiernej kompensacji.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od beneficjenta.
TEKST PISMA