Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr SA.33424 (2012/C) (ex 2011/N) - Włochy - pomoc indywidualna dla projektu zintegrowanego CCS Sulcis - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.20.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 stycznia 2013 r.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr SA.33424 (2012/C) (ex 2011/N) - Włochy - pomoc indywidualna dla projektu zintegrowanego CCS Sulcis Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 20/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2013 r.)

Pismem z dnia 20 listopada 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: (32-2) 296 12 42

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Opis środka pomocy, względem którego Komisja wszczyna postępowanie

Dnia 27 lipca 2011 r. Włochy zgłosiły plan przyznania pomocy indywidualnej na rzecz "Programu zintegrowanego CCS Sulcis", tj. zmienionej wersji projektu, który był już przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE w sprawie C 36/2008 i który został następnie wycofany przez Włochy. Obecny projekt zakłada przyznanie zintegrowanej koncesji w drodze międzynarodowego zaproszenia do składania ofert na:

a.
zarządzanie lokalną kopalnią węgla NuraxiFigus;
b.
budowę elektrowni węglowej, której zapotrzebowanie na węgiel będzie w przynajmniej 50% pokrywane z zasobów węgla rodzimego/brunatnego;
c.
instalację sekcji modelowej systemu CCS w zależności od dostępności odpowiednich zbiorników do składowania CO2 na miejscu.

Włochy zaznaczyły, że głównym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej na Sardynii, a także osiągnięcie następujących celów uzupełniających:

a.
wsparcie badań przemysłowych poświęconych rozwojowi strategicznych technologii wykorzystania (rodzimego) węgla brunatnego w sposób przyjazny dla środowiska (tzw. technologii czystego spalania węgla), w odniesieniu do redukcji powiązanych emisji tlenku siarki, tlenku azotu i cząstek stałych;
b.
wsparcie regionu dotkniętego kryzysem poprzez rozpoczęcie działań badawczych w zakresie energetyki i środowiska "Progetto CO2 zero".

Włochy zakładają otrzymanie pomocy bezpośredniej w postaci zagwarantowanych taryf poboru energii na okres 20 lat od momentu rozpoczęcia całego projektu. W związku z tym całkowita kwota pomocy będzie odpowiadała różnicy pomiędzy zagwarantowanymi taryfami a cenami rynkowymi w okresie eksploatacji elektrowni.

Ocena środka pomocy

Wydaje się, że w ramach projektu CCS Sulcis w sposób wybiórczy zapewnia się koncesjonariuszowi przewagę gospodarczą, której nie uzyskałby w zwykłych warunkach rynkowych, przy użyciu zasobów państwowych. Ponieważ projekt mógłby mieć wpływ na konkurencję i handel wewnątrz UE na rynku energii elektrycznej, Komisja uważa, że wsparcie projektu stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Środek pomocy należy oceniać bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, a w przypadku wsparcia finansowego instalacji sekcji modelowej systemu CCS także w odniesieniu do szczegółowych kryteriów oceny określonych w sekcji 5.2. Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska (2008/C 82/01).

Na obecnym etapie Komisja ma szereg wątpliwości odnośnie do zgodności projektu CCS Sulcis z rynkiem wewnętrznym.

Podczas formalnego postępowania wyjaśniającego Komisja zamierza zbadać m.in. następujące kwestie:

a.
w związku z działalnością kopalni Komisja ma wątpliwości co do domniemanego braku wszelkiego innego środka pomocy pośredniej dla lokalnej kopalni węgla, zważywszy, że projekt najwyraźniej formalnie lub faktycznie pociąga za sobą obowiązek stosowania rodzimego węgla brunatnego, i tym samym zapewnia długoterminowy popyt na usługi kopalni i jednocześnie uwzględnia w dodatkowych kwalifikowalnych kosztach koszty pochodzące z wykorzystania węgla brunatnego do wytwarzania energii elektrycznej;
b.
w związku z pomocą dla elektrowni Komisja ma wątpliwości co do tego, czy elektrownie zasilane węglem, najprawdopodobniej zaopatrywane po części rodzimym węglem brunatnym, są najbardziej odpowiednie, by wypełnić cel, jakim jest bezpieczeństwo dostaw energii na Sardynii przy jak najmniejszych kosztach dla państwa;
c.
w związku z sekcją modelową systemu CCS, mimo pozytywnego nastawienia Komisji do tych inwestycji, ma ona wątpliwości co do tego, czy zakładana pomoc jest utrzymana na najniższym możliwym poziomie.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.