Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 21/2004 (ex N 590/B/2001) - art. 99 ust. 2 lit. a) (w odniesieniu do rolnictwa) oraz art. 124 ust. 1 i 2 ustawy regionalnej nr 32/2000: "Przepisy dotyczące wprowadzenia w życie wieloletniego programu orientacji 2000-2006 oraz restrukturyzacji systemów pomocy dla przedsiębiorstw" - (Sycylia) - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.52.23

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 marca 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr C 21/2004 (ex N 590/B/2001) - art. 99 ust. 2 lit. a) (w odniesieniu do rolnictwa) oraz art. 124 ust. 1 i 2 ustawy regionalnej nr 32/2000: "Przepisy dotyczące wprowadzenia w życie wieloletniego programu orientacji 2000-2006 oraz restrukturyzacji systemów pomocy dla przedsiębiorstw" - (Sycylia)

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 52/09)

(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2005 r.)

Pismem z dnia 8 września 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu, na następujący adres:

Commission européenne (Komisja Europejska)

Direction générale de l'Agriculture

Direction H2

Bureau: Loi 130 5/120

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 76 72

Uwagi te zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

STRESZCZENIE

Artykuł 99 ust. 2 lit. a) sycylijskiej ustawy regionalnej nr 32/2000 przewiduje pomoc w ustanawianiu lub w zasilaniu funduszy stanowiących gwarancję zobowiązań zaciąganych przez jednostki powiązane w celu pozyskania finansowania w jednostkach i instytucjach kredytowych, spółkach leasingowych, spółkach zajmujących się obrotem wierzytelnościami i instytucjach parabankowych.

Na tym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności powyższego środka z zasadami wspólnego rynku, ponieważ:

– sama zasada przyznawania gwarancji zakłada istnienie pożyczki; z wykazu zgłoszonych przez władze włoskie systemów pomocy związanych z gwarancjami wynika, że finansowanie niektórych z tych systemów przy pomocy pożyczek jest praktycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę charakter przewidzianych przez nie środków (np. trudno wyobrazić sobie pomoc w postaci pożyczki mającą na celu pokrycie składek ubezpieczeniowych w rolnictwie),

– możliwość przyznawania gwarancji związanych z niektórymi środkami określonymi w art. 124 przedmiotowej ustawy została zakwestionowana, ponieważ z przyczyn wskazanych powyżej, Komisja ma na tym etapie wątpliwości dotyczące zgodności wyżej określonych środków z zasadami wspólnego rynku, a fakt przyznania gwarancji w odniesieniu do środka, którego kwalifikowalność została zakwestionowana, poddaje w wątpliwość kwalifikowalność samej gwarancji,

– Komisja nie została poinformowana o tym, w jaki sposób władze włoskie sprawdzą, czy łączna wielkość potencjalnej pomocy przekazanej w ramach gwarancji oraz pomocy przewidzianej w ramach systemów, których gwarancje te dotyczą, nie przekroczy wysokości pomocy kwalifikowalnej w ramach tych systemów.

Artykuł 124 ust. 1 i 2 sycylijskiej ustawy regionalnej nr 32/2000 przewiduje przyznanie pomocy uznanym organizacjom producentów na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), którzy nie mogli uzyskać całej kwoty pomocy, do której byli uprawnieni w przeszłości, z powodu braku zasobów finansowych na szczeblu regionalnym. Środek ten należy finansować z części budżetu w wysokości 3.615.198 EUR.

Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności powyższego środka z zasadami wspólnego rynku, ponieważ:

– w przypadku trzech czwartych organizacji producentów będących beneficjentami środka, planowana pomoc zostałaby przekazana po okresie siedmiu lat od daty uznania organizacji, w związku z czym wygasłoby prawo tych organizacji do uzyskania pomocy (na mocy art. 14 zmienionego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. pomoc należy przekazać w pięciu ratach w okresie siedmiu lat od daty uznania organizacji),

– rozporządzenie Rady (EWG) nr 1035/72 zostało uchylone rozporządzeniem Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(2); w związku z powyższym fakt przyznania pomocy z tytułu nieobowiązujących już przepisów organizacjom, których prawa wygasły, jest sprzeczne z funkcjonowaniem mechanizmów wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw ustanowionych na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2200/96; pkt 3.2 wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa(3) stanowi wyraźnie, że Komisja w żadnym wypadku nie może zatwierdzić pomocy niezgodnej z przepisami regulującymi wspólną organizację rynków lub naruszającej prawidłowe funkcjonowanie organizacji danego rynku,

– pomoc przyznana w wyżej określonych okolicznościach stanowi pomoc wsteczną w sposób wyraźny zakazaną na mocy pkt 3.6 wytycznych Wspólnoty, ponieważ nie zapewnia bodźców, które powinna obejmować wszelka pomoc w sektorze rolnictwa (z wyjątkiem pomocy o charakterze kompensacyjnym.

– biorąc pod uwagę jeden z głównych argumentów przedstawionych przez władze włoskie, a mianowicie fakt, że EFOGR nie zagwarantował pokrycia finansowego zobowiązań zaciągniętych we Włoszech, Komisja zastanawia się, czy współfinansowanie tworzenia organizacji producentów oznacza, że część kwoty pomocy zatwierdzonej w ramach wspólnej organizacji rynków zostanie automatycznie zwrócona przez EFOGR.

______

(1) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(2) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(3) Dz.U. C 232 z 12.8.2000, str. 17.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST LISTU

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.