Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 37/07 (ex NN 36/07) - Domniemana pomoc państwa przyznana dla portu lotniczego Alghero oraz na rzecz Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych przez ten port lotniczy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.12.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 stycznia 2008 r.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 37/07 (ex NN 36/07) - Domniemana pomoc państwa przyznana dla portu lotniczego Alghero oraz na rzecz Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych przez ten port lotniczy 1

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 12/07)

(Dz.U.UE C z dnia 17 stycznia 2008 r.)

Pismem z dnia 12 września 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia, na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A, General Affairs

DM 28, 6/109

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY

Niniejsza sprawa dotyczy określonych stosunków handlowych o różnym - w zależności od stron tych stosunków - charakterze, w przypadku których można przypuszczać, że miała miejsce pomoc państwa mająca związek z portem lotniczym Alghero.

– Potencjalna pomoc państwa przyznana przedsiębiorstwu SOGEAAL (operator portu lotniczego) na cele zarządzania portem lotniczym: Wydaje się, że region Sardynia finansował zarządzanie portem lotniczym przy pomocy rekompensat z tytułu strat poniesionych przez port lotniczy w związku z umowami zawartymi z Ryanair, wynoszących w okresie 2002-2006 8 mln EUR.

– Potencjalna pomoc państwa przyznana przedsiębiorstwu SOGEAAL poprzez podwyższenie kapitału: Akcjonariusze

przedsiębiorstwa SOGEAAL, będący bez wyjątku organami publicznymi, przyznali operatorowi portu lotniczego w 2005 r. kapitał w wysokości 4 mln EUR.

– Potencjalna pomoc państwa przyznana Ryanair: Wydaje się, że w stosunkach między przedsiębiorstwem SOGEAAL oraz tanim przewoźnikiem lotniczym Ryanair ten ostatni korzystał z pomocy państwa w postaci nienależnych i/lub dyskryminacyjnych opłat za obsługę naziemną oraz umowy marketingowej.

– Potencjalna pomoc państwa przyznana innym przewoźnikom lotniczym: Wydaje się, że w stosunkach między przedsiębiorstwem SOGEAAL oraz przewoźnikami lotniczymi Europe Air Post, Air Vallese, Air Dolomiti oraz Alpi Eagles, wymienieni przewoźnicy korzystali z pomocy państwa w postaci nienależnych i/lub dyskryminacyjnych redukcji opłat za obsługę.

ISTNIENIE POMOCY PAŃSTWA

Komisja stwierdziła, że wszystkie badane środki pomocy zawierają prawdopodobnie elementy pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu.

ZGODNOŚĆ ŚRODKA ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Pomoc państwa dla przedsiębiorstwa SOGEAAL w postaci rekompensat oraz podniesienia kapitału przedsiębiorstwa została poddana ocenie w zastosowaniu art. 86 ust. 2 i art. 87 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu WE. Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.

Pomoc państwa dla Ryanair mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Komisja ma wątpliwości co do spełnienia następujących warunków:

a) Konieczność oraz efekt zachęty. Aby spełnić swój cel i stanowić zachętę, pomoc na rozpoczęcie działalności musi być ograniczona w czasie i być stopniowo zmniejszana. Różne umowy były zawierane między przedsiębiorstwami Ryanair i SOGEAAL na okres dziesięciu lat, z możliwością przedłużenia o kolejne dziesięć lat, bądź okres ich obowiązywania nie jest znany Komisji. Pomoc nie jest zgodna z zasadą stopniowego zmniejszania.

Komisja uważa, że udzielanie pomocy na rozpoczęcie działalności przez okres dziesięciu lat nie jest konieczne, ponieważ ze zgromadzonych celem przygotowania wytycznych z 2005 r. doświadczeń sektora transportu lotniczego wynika, że przewoźnikowi lotniczemu powinny wystarczyć maksymalnie trzy lata na stwierdzenie, czy obsługiwanie danej trasy jest ekonomicznie opłacalne.

W związku z tym na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do konieczności pomocy.

Jeśli chodzi o efekt zachęty Komisja uważa, że w związku z tym, że pomoc jest w bardzo nieznacznym stopniu zgodna za zasadą stopniowego zmniejszania pomocy, nieprawdopodobne jest wystąpienie efektu zachęty. W związku z tym na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do efektu zachęty pomocy.

b) Negatywne skutki pomocy nie są równoważone skutkami pozytywnymi. Komisja zauważa, że pomoc mogłaby mieć negatywne skutki dla konkurujących przewoźników lotniczych oraz konkurujących portów lotniczych.

W obliczu powyższych faktów Komisja ma wątpliwości, czy pomoc dla Ryanair może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Pomoc państwa dla innych przewoźników lotniczych mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Jednak wobec braku informacji na temat umów zawartych z omawianymi przedsiębiorstwami oraz na temat procedur przyznawania pomocy Komisja ma na obecnym etapie postępowania wątpliwości, czy przyznane środki pomocy są konieczne, wywierają efekt zachęty oraz czy

negatywne skutki pomocy są równoważone skutkami pozytywnymi.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 12 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.C.08.38.19). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.