Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa SA.36754 (2014/C) (ex 2014/NN) - LIP - Węgry - Pomoc na rzecz Audi Hungaria Motor Ltd. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.418.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 21 listopada 2014 r.

Pomoc państwa SA.36754 (2014/C) (ex 2014/NN) - LIP - Węgry
Pomoc na rzecz Audi Hungaria Motor Ltd.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 418/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2014 r.)

Pismem z dnia 9.7.2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: + 32.2.29.61.242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Opis środka pomocy i projektu inwestycyjnego

W dniu 16 września 2013 r. władze węgierskie zgłosiły pomoc regionalną dla przedsiębiorstwa Audi Hungaria Motor Kft. (zwanego dalej AHM), spółki zależnej grupy Volkswagen w Győr w regionie Zachodniego Kraju Zadunajskiego na Węgrzech, który na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE stanowi obszar objęty pomocą, przy zastosowaniu standardowego pułapu pomocy regionalnej zgodnie z mapą pomocy regionalnej Węgier w odniesieniu do dużych przedsiębiorstw, w wysokości 30 % ekwiwalentu dotacji brutto (EDB).

Zgłoszony projekt inwestycyjny obejmuje dwa podprojekty: Pierwszy podprojekt ("Inwestycja I") ma trzy cele: zwiększoną elastyczność i zróżnicowanie w produkcji/montażu, wzrost produkcji oraz poziomą integrację procesu produkcji poprzez transformację działań montażowych w całkowicie zintegrowany zakład produkcyjny, co umożliwi produkcję samochodów osobowych należących do segmentów A0, A i B (zgodnie z klasyfikacją POLK). Inwestycji w nowy zakład montażowy będzie towarzyszyć budowa nowej nadwoziowni oraz nowej lakierni. Drugi podprojekt ("Inwestycja II") obejmuje budowę nowego wydziału tłoczni, w tym odpowiednie inwestycje infrastrukturalne w nowym zakładzie w Győr.

Projekt inwestycyjny rozpoczęto w lutym 2011 r., a zakończenie planowane jest na grudzień 2014 r. Kwalifikowalne koszty projektu wynoszą ogółem 355 550 mln HUF (1 186 mln EUR) według wartości bieżącej. Pomoc wynosi 39 952 mln HUF (133,3 mln EUR) według wartości bieżącej.

Ocena zgodności pomocy

Na obecnym etapie Komisja uważa, że standardowe kryteria zgodności wytycznych w sprawie pomocy regionalnej (RAG) 1 , są spełnione.

Jednak w przypadku pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych objętych pkt. 68 RAG, od Komisji wymaga się weryfikacji w ramach oceny wstępnej, czy beneficjent pomocy realizuje ponad 25 % sprzedaży danego(ych) produktu (ów) przed rozpoczęciem inwestycji lub będzie realizował ponad 25 % po przeprowadzeniu inwestycji; czy zdolności produkcyjne osiągnięte w wyniku realizacji projektu stanowią ponad 5 % rynku, co potwierdzają dane o widocznej konsumpcji danego produktu, o ile średni roczny wskaźnik wzrostu jego widocznej konsumpcji w ciągu ostatnich pięciu lat nie przekraczał średniego rocznego wzrostu PKB w Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Komisja przeprowadziła te weryfikacje na podstawie kilku możliwych do przyjęcia definicji rynku. Na podstawie wyników tych badań Komisja nie może jednoznacznie stwierdzić, czy kryterium wzrostu zdolności produkcyjnych na nierentownym rynku nie przekracza progu określonego w pkt 68 lit. b) RAG, nie może też stwierdzić, czy udział w rynku beneficjenta pomocy nie przekracza 25 % na możliwym właściwym rynku produktowym.

Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej przewidują w takich przypadkach wszczęcie przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego i przeprowadzenie szczegółowej oceny pomocy, aby stwierdzić, czy jest ona konieczna i proporcjonalna do stworzenia zachęty dla inwestycji oraz czy wynikające z niej korzyści przeważają nad zakłóceniem konkurencji i wpływem na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę tych kwestii na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych 2 .

Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat przedmiotowego środka pomocy.

[Tekst pisma]

grafika

1 Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013, Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.
2 Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych, Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.