Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 21/07 (ex N 578/06) - MSF 2002 - Pomoc indywidualna na rzecz IBIDEN Hungary Gyártó Kft. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.224.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 września 2007 r.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 21/07 (ex N 578/06) - MSF 2002 - Pomoc indywidualna na rzecz IBIDEN Hungary Gyártó Kft.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 224/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2007 r.)

Pismem z dnia 10 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General for Competition State Aid Greffe B-1049 Bruksela Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Niniejsza decyzja dotyczy regionalnej pomocy inwestycyjnej na rzecz IBIDEN Hungary Gyártó Kft. (IBIDEN HU) przeznaczonej na otwarcie w regionie centralnych Węgier zakładu produkującego podłoża ceramiczne do filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych. Całkowite kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu wynoszą 41.953.072.670 HUF (168,30 mln EUR) według wartości bieżącej. Całkowita kwota pomocy według wartości bieżącej wynosi 9.793.809.933 HUF (39,29 mln EUR), co odpowiada intensywności pomocy na poziomie 22,44 % ekwiwalentu dotacji netto.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Zgłoszony projekt dotyczy produkcji "podłoży ceramicznych do filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych (DPF)" montowanych w samochodach osobowych i lekkich samochodach ciężarowych wyposażonych w silniki wysokoprężne. Część ceramiczna produkowana przez IBIDEN HU jest produktem pośrednim (poziom 3), sprzedawanym następnie na warunkach rynkowych niezależnym przedsiębiorstwom, które powlekają podłoża metalem szlachetnym w celu uzyskania powlekanego filtru cząstek stałych do silników wysokoprężnych (poziom 2). Powlekane filtry cząstek stałych do silników wysokoprężnych sprzedawane są następnie producentom kolektorów wydechowych (poziom 1), którzy są bezpośrednimi dostawcami dla fabryk zajmujących się montażem samochodów.

Wprawdzie wydaje się, że pomoc spełnia warunki wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 1998 r., Komisja ma wątpliwości, czy udział beneficjenta we właściwym rynku pozostaje poniżej 25 % zgodnie z wymogiem zawartym w pkt 24 ust. a) Wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych (MSF 2002).

Władze węgierskie sugerują szeroką definicję rynku właściwego, obejmującą zarówno główne części układu wydechowego pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, to jest katalizatory utleniające do silników wysokoprężnych, które oczyszczają gazy spalinowe (tj. CO i HC) oraz do pewnego stopnia rozpuszczalne organiczne cząstki pyłu zawieszonego, oraz filtry cząstek stałych do silników wysokoprężnych, które skutecznie oczyszczają nierozpuszczalnych cząstek pyłu zawieszonego, tj. sadzy. Argumentują one, że te urządzenia są do siebie bardzo podobne, ponieważ zadaniem obu jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach i dlatego należą do tego samego rynku właściwego. Argumentują również, że w obu przypadkach technologie produkcyjne są bardzo podobne: jedyną istotną różnicą jest dodanie procesu zatykania (ang. plugging) w przypadku filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych w porównaniu z katalizatorami utleniającymi do silników wysokoprężnych.

Jednak Komisja ma wątpliwości, czy katalizatory utleniające do silników wysokoprężnych i filtry cząstek stałych do silników wysokoprężnych mogą być uznane za substytuty należące do tego samego właściwego rynku produktowego, i na obecnym etapie uważa, że właściwy rynek produktowy jest węższy i obejmuje jedynie filtry cząstek stałych montowane w układach wydechowych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.

(1) Głównym zadaniem filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych jest oczyszczanie stałych nieorganicznych i nierozpuszczalnych cząstek pyłu zawieszonego (tj. sadzy), podczas gdy katalizatory utleniające do silników wysokoprężnych mają za zadanie oczyszczanie szkodliwych gazów spalinowych i rozpuszczalnych cząstek organicznych zawartych w pyle zawieszonym, bez możliwości zbierania sadzy. Chociaż prawdą jest, że obie te funkcje te częściowo się pokrywają, ponieważ powlekany filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych również w pewnym stopniu oczyszcza szkodliwe gazy, ale nie eliminuje to potrzeby montażu osobnego katalizatora utleniającego do silników wysokoprężnych w układzie wydechowym. Obie technologie będą nadal współistnieć, a w branym pod uwagę okresie (tj. do 2008 r.) muszą być montowane razem. W przyszłości technologie stosowane w katalizatorze utleniającym do silników wysokoprężnych spełniające wymogi norm Euro 5 i 6 będą nadal wykorzystywane do utleniania CO, HC i rozpuszczalnych cząstek organicznych. Tym samym wydaje się, że nie zachodzi substytucyjność po stronie popytu, ponieważ są to dwa oddzielne wzajemnie się uzupełniające urządzenia.

(2) Istnienie substytucyjności po stronie podaży także nie jest pewne. Nie dostarczono żadnych konkretnych dowodów na to, że istnieją producenci podłóż do katalizatorów utleniajacych, którzy mogliby również produkować podłoża do filtrów cząstek stałych do silników wyspokoprężnych (lub odwrotnie) przy wykorzystaniu tego samego sprzętu bez ponoszenia większych dodatkowych kosztów inwestycyjnych. Ponadto wątpliwości co do substytucyjności istnieją również ze względu na cenę filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych, która około czterokrotnie przewyższa cenę katalizatorów utleniających do silników wysokoprężnych.

Przedłożone analizy rynku wykazują, że udział IBIDEN w rynku filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych w Europie w kategoriach ilościowych znacznie przekracza pułap 25 %, zarówno przed jak i po dokonaniu inwestycji. Tym samym jeśli za właściwy rynek uznamy rynek filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych, warunek zawarty w pkt 24 ust. a) wielosektorowych zasad ramowych z 2002 r. nie będzie spełniony. Jednak na połączonych rynkach filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych i katalizatorów utleniających do silników wysokoprężnych, które to rynki uważane są przez władze węgierskie za rynek właściwy, udział IBIDEN w rynku byłby mniejszy niż 25 %, zarówno przed jaki i po dokonaniu inwestycji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.