Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa SA.37792 (2014/C) (ex 2013/N) - Program restrukturyzacji spółki Cimos d.d. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.156.63

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 maja 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa SA.37792 (2014/C) (ex 2013/N) - Program restrukturyzacji spółki Cimos d.d.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 156/07)

(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2014 r.)

Pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Brussels

Belgia

Faks: + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

Dnia 21 listopada 2013 r. Słowenia zgłosiła pomoc na restrukturyzację spółki Cimos w wysokości 35 mln EUR. Wspomniany środek pomocy był poprzedzony zgłoszeniem w dniu 17 kwietnia 2013 r. pomocy na ratowanie w formie gwarancji państwa obejmującej krótkoterminowe pożyczki udzielone przez banki i udziałowców w wysokości 35 mln EUR, którą to pomoc Komisja zatwierdziła dnia 2 lipca 2013 r. 1 . Dnia 17 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się o udzielenie dodatkowych informacji. Słowenia przekazała częściową odpowiedź dnia 7 lutego 2014 r. Słowenia wyjaśniła, że nie jest w stanie udzielić ostatecznej odpowiedzi, gdyż kluczowe elementy planu restrukturyzacji są przedmiotem trwających negocjacji między zainteresowanymi stronami.

Opis środka

Zgodnie z planem restrukturyzacji państwo wesprze restrukturyzację spółki poprzez jej dokapitalizowanie kwotą w wysokości 35 mln EUR. Dokapitalizowanie nastąpi w drodze zamiany na kapitał wierzytelności powstałych w wyniku udzielenia przez państwo gwarancji w ramach pomocy na ratowanie.

Ocena środka

Komisja uważa, że Cimos jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw («wytyczne») 2 .

Ponieważ pomoc na restrukturyzację stanowi selektywną korzyść dla Cimos, zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Komisja uważa, że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Władze słoweńskie nie kwestionują uznania zgłoszonego środka za pomoc państwa.

Jeżeli chodzi o zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym, Komisja uważa, że - ze względu na charakter środka i trudną sytuację spółki Cimos - jedynymi odpowiednimi kryteriami oceny wydają się być przepisy dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o wytyczne. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy warunki określone w wytycznych zostały spełnione.

W szczególności Komisja ma wątpliwości co do tego, czy plan restrukturyzacji przedstawiony przez Słowenię jest w stanie przywrócić długoterminową rentowność spółce Cimos w oparciu o realistyczne założenia. Według prognoz przedsiębiorstwo będzie przynosić straty netto i będzie miało ujemny przepływów środków pieniężnych nawet po zakończeniu restrukturyzacji. Ponadto plan restrukturyzacji opiera się na założeniu, że banki wyrażą zgodę na restrukturyzację długu spółki, nie osiągnięto jednak jeszcze z nimi żadnego porozumienia i wciąż nie jest pewne, w jakim zakresie i na jakich warunkach wyrażą one zgodę na restrukturyzację wspomnianego długu. Na obecnym etapie istnieją zatem wątpliwości, czy założenie to jest realistyczne.

Komisja ma również wątpliwości, czy spółka Cimos zapewniła odpowiedni wkład własny w koszty restrukturyzacji. Po pierwsze, niebudzące zastrzeżeń źródła wkładu własnego stanowią znacznie poniżej 50 % kosztów restrukturyzacji, a wiec wartości stanowiącej minimalny próg wymagany przez wytyczne. Po drugie, oprócz zgłoszonej pomocy Słowenia przewiduje również dwa dodatkowe środki: (i) dokapitalizowanie spółki przez dwóch udziałowców publicznych oraz (ii) restrukturyzację długu bankowego, w tym długu zaciągniętego w bankach będących własnością państwa. Zdaniem władz Słowenii środki te należy uznać za źródła wkładu własnego, natomiast zdaniem Komisji nie można wykluczyć, że stanowią one dodatkową pomoc państwa.

Komisja ma też wątpliwości, czy środki wyrównawcze zaproponowane przez Słowenię w celu złagodzenia zakłóceń konkurencji spełniają kryteria określone w wytycznych.

Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności zgłoszonego środka z rynkiem wewnętrznym; podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

1 Decyzja Komisji z dnia 2 lipca 2013 r. w sprawie SA. 36548 (2013/N) - Pomoc na ratowanie spółki Cimos, Dz.U. C 287 z 3.10.2013, s. 2 («decyzja w sprawie pomocy na ratowanie»).
2 Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.