Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa SA.32715 (2012/C) (ex 2012/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Adria Airways - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.69.53

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 marca 2013 r.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa SA.32715 (2012/C) (ex 2012/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Adria Airways

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 69/04)

(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2013 r.)

Pismem z dnia 20 listopada 2012 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres, numer faksu lub adres e-mail:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom słoweńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W dniu 11 marca 2011 r. Słowenia powiadomiła Komisję o pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa Adria Airways (zwanego dalej "Adria") przyznanej w postaci gwarancji rządowej i pożyczki uprzywilejowanej na kwotę 6,2 mln EUR. W późniejszym okresie nastąpiły kolejne wymiany informacji. Na spotkaniu z władzami słoweńskimi w dniu 13 lipca 2011 r. Komisję poinformowano, że pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa będzie niewystarczająca. W dniu 1 sierpnia 2011 r. Słowenia wycofała swoje zgłoszenie pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa.

Po uzyskaniu informacji, że w dniu 30 września 2011 r. Słowenia dokonała zastrzyku pieniężnego w wysokości 50 mln EUR na rzecz przedsiębiorstwa Adria, Komisja podjęła decyzję ex officio o kontynuacji postępowania wstępnego. W dniu 21 lipca 2012 r. miało miejsce spotkanie między przedstawicielami władz słoweńskich, przedsiębiorstwa Adria oraz państwowej spółki holdingowej PDP.

OPIS ŚRODKÓW, WZGLĘDEM KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Adria jest państwowym przedsiębiorstwem lotniczym Słowenii oraz główną linią lotniczą na lotnisku w Lublanie. Właścicielami tego przedsiębiorstwa są obecnie m.in. w 69,9% władze słoweńskie, w 19.6% spółka Nova Ljubljanska Banka ("NLB") oraz w 2,1% holding PDP.

W dniu 19 lutego 2007 r., na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przedsiębiorstwa Adria podjęto decyzję o podwyższeniu kapitału spółki o 10,9 mln EUR (środek 1). Około 99,6% podwyżki zostało subskrybowane przez fundusz KAD będący w 100% własnością państwa. Cena płacona za akcję wyniosła 27 EUR. W sprawozdaniu ustalono, że we wrześniu 2006 r. wartość akcji była wyższa.

W dniu 13 stycznia 2009 r. zarząd przedsiębiorstwa Adria zdecydował podwyższyć kapitał spółki poprzez wydanie nowych akcji. W rezultacie kapitał przedsiębiorstwa uległ zwiększeniu o 2,36 mln EUR (środek 2). Około 99,5% nowych akcji zostało subskrybowane przez fundusz KAD. Cena płacona za akcję wyniosła 22 EUR. W sprawozdaniu ustalono, że we wrześniu 2008 r. wartość akcji była wyższa.

W dniu 2 września 2010 r., na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przedsiębiorstwa Adria podjęto decyzję o podwyższeniu kapitału spółki o 2,5 mln EUR (środek 3). Około 80% podwyżki zostało subskrybowane przez spółkę holdingową PDP, będącą następcą funduszu KAD, a 20% przez dwie prywatne agencje turystyczne. Cena zapłacona za poszczególną akcję wyniosła 12 EUR. W sprawozdaniu ustalono, że w czerwcu 2009 r. wartość akcji była wyższa.

W dniu 21 września 2011 r., na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przedsiębiorstwa Adria podjęto decyzję o podwyższeniu kapitału spółki o 69,7 mln EUR (środek 4). Słowenia subskrybowała 49,5 mln EUR, a PDP 0,5 mln EUR - w obydwu przypadkach w gotówce. Pozostała część podwyżki kapitału miała postać zamiany długu na udziały w kapitale zakładowym dokonanej przez różne banki, w kwotach: NLB - 13,83 mln EUR, Abanka Vipa - 3,35 mln EUR, Unicredit Bank of Slovenia - 1,24 mln EUR, Hypo Alpe-Adria Bank - 1,28 mln EUR. Cena wyniosła 1 EUR za akcję, czyli stawkę minimalną przewidzianą słoweńskim prawem. Sprawozdania z wyceny nie sporządzono.

Przedsiębiorstwo Adria Airways Tehnika (zwane dalej "AAT") było w 100% jednostką zależną przedsiębiorstwa Adria. W okresie między październikiem 2010 r. a marcem 2011 r. przedsiębiorstwo PDP i przedsiębiorstwo Aerodrom Ljubljana - spółka eksploatująca lotnisko w Lublanie, której większość udziałów należy do państwa - nabyły od spółki Adria 52,3% i 47,7% udziałów w przedsiębiorstwie AAT w dwóch etapach (środek 5). Łączna cena zapłacona wyniosła 14,7 mln EUR. W sprawozdaniu z kwietnia 2010 r. ustalono, że w grudniu 2009 r. wartość AAT jako spółki zajmującej się konserwacją przedsiębiorstwa Adria wynosiła między 14,4 a 14,9 mln EUR.

OCENA ŚRODKÓW

Komisja jest zdania, że w trakcie przyznawania środków przedsiębiorstwo Adria mogło zostać uznane za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w znaczeniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji(1).

Środki 1 i 2 zostały prawie w całości subskrybowane przez fundusz KAD, który w danym czasie był w 100% własnością Słowenii. Komisja uważa, że władze słoweńskie miały wyraźny i bezpośredni wpływ na fundusz KAD i w związku z tym stwierdza, że środki 1 i 2 należy przypisać Słowenii. Komisja zaznacza, że między momentem podwyższenia kapitału a momentem wyceny akcji zachodzi znaczny odstęp czasowy, co w środowisku gospodarczym ulegającym tak szybkim zmianom jak sektor lotniczy mogło mieć znaczny wpływ na wartość akcji przedsiębiorstwa Adria.

Jeżeli chodzi o środek 3, Komisja jest zdania, że działania przedsiębiorstwa PDP należy przypisać państwu - nie tylko dlatego że przedsiębiorstwo PDP jest w 100% własnością Słowenii lecz także w oparciu o pośrednie przesłanki. Komisja zauważa, że między momentem podwyższenia kapitału a momentem wyceny akcji zachodzi odstęp czasowy 15 miesięcy. Mając również na uwadze trudną sytuację, w jakiej znajdowało się przedsiębiorstwo Adria w danym momencie, i ograniczone prawdopodobieństwo, że inwestycje zwrócą się w wystarczającym stopniu, Komisja uważa, że inwestycja w kwocie 0,5 mln EUR dokonana przez dwa prywatne biura turystyczne nie rozwiewa per se wątpliwości Komisji związanych z możliwością zajścia preferencyjnego potraktowania przedsiębiorstwa Adria przez państwo.

Jeżeli chodzi o środek 4, Komisja zauważa, że działania podjęte przez przedsiębiorstwo PDP należy przypisać państwu, i wyraża wątpliwości co do tego, czy w kontekście decyzji o zamianie długu na udziały w kapitale zakładowym bank NLB działał jako prywatny podmiot gospodarczy. Komisja ma również wątpliwości co do tego, czy udział sektora prywatnego można rzeczywiście uznać za istotny w stopniu pozwalającym na wykluczenie obecności pomocy państwa, podkreśla też odmienny charakter wkładu państwa i przedsiębiorstwa PDP (gotówka) oraz banków (zamiana długu na udziały w kapitale zakładowym), co w uznaniu Komisji jest wystarczającym argumentem na uzasadnienie wątpliwości w kwestii tego, czy środek 4 był oparty na zasadzie równorzędności. Komisja zauważa również, że w związku z podwyższeniem kapitału w 2011 r. nie sporządzono sprawozdania z wyceny.

W kontekście środka 5 Komisja dochodzi do wniosku, że działania podjęte przez przedsiębiorstwa PDP oraz Aerodrom Ljubljana należy przypisać państwu. Komisja jest również zdania, że podwyższenie kapitału z 2010 r. oraz środek 5 należy oceniać jako część większego działania mającego na celu wsparcie przedsiębiorstwa Adria, a także że niepewna jest kwestia tego, czy przedsiębiorstwo AAT jako spółka wydzielona przedsiębiorstwa Adria miałoby tę samą wartość, co w przypadku bycia częścią przedsiębiorstwa Adria.

Jeśli chodzi o zgodność środków pomocy z rynkiem wewnętrznym, Komisja stwierdza na obecnym etapie, że ze względu na ich charakter i trudności przedsiębiorstwa Adria, jedynymi adekwatnymi kryteriami wydają się być te dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na podstawie wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji. Jednakże wydaje się, że nie spełniono warunków określonych w tych wytycznych.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.