Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.43549 C/2017 (ex 2017/FC, ex 2016/NN) - Domniemana pomoc na rzecz CFR Marfă - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii EuropejskiejTekst mający znaczenie dla EOG.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.198.16

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 czerwca 2018 r.

Pomoc państwa SA.43549 C/2017 (ex 2017/FC, ex 2016/NN) - Domniemana pomoc na rzecz CFR Marfă
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2018/C 198/03)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2018 r.)

Pismem z dnia 18 grudnia 2017 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: + 32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Rumunii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

CFR Marfă jest zasiedziałym operatorem usług kolejowego transportu towarowego w Rumunii. Przedsiębiorstwo należy w pełni do państwa. Świadczy ono usługi kolejowego transportu towarowego między innymi krajowych zasobów węgla, cementu, produktów chemicznych, ziarna i ropy naftowej, drewna, metali i soli.

Od wielu lat CFR Marfă jest w trudnej sytuacji ekonomicznej. Poziom zadłużenia przedsiębiorstwa jest wysoki. Chodzi głównie o zadłużenie na rzecz krajowych agencji zabezpieczenia społecznego i podatkowych, a także na rzecz rumuńskiego zarządcy infrastruktury kolejowej CFR, który również jest w pełni własnością państwa.

Przedmiotem postępowania wyjaśniającego Komisji będzie szereg środków wsparcia, zastosowanych przez państwo na rzecz CFR Marfă i dotyczących:

-
konwersji długu na kapitał zakładowy w wysokości 1,669 mln RON (około 363 mln EUR) w 2013 r.;
-
niemożności ściągnięcia od CFR Marfă, przynajmniej od 2010 r., składek na ubezpieczenie społeczne i podatków, a długów na rzecz infrastruktury CFR.

Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa interwencje publiczne na rzecz przedsiębiorstwa mogą zostać uznane za wolne od pomocy państwa, gdy są one przeprowadzane na warunkach, jakie zaakceptowałby prywatny podmiot działający na warunkach rynkowych (tzw. test inwestora prywatnego). W przypadku, gdy nie zostaną spełnione te warunki, interwencje publiczne stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ przynoszą beneficjentowi dodatkowe korzyści ekonomiczne, których nie mają jego konkurenci.

Gdyby Komisja stwierdziła, że przedsiębiorstwo CFR Marfă otrzymało pomoc państwa, to należałoby w dalszej kolejności ocenić, czy pomoc ta może być zgodna z zasadami UE, które dopuszczają niektóre rodzaje pomocy.

CFR Marfă jest przedsiębiorstwem, które przynajmniej od 2009 r. znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Zastosowanie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji dopuszcza interwencję państwa na rzecz przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej jedynie na szczególnych warunkach. W szczególności wymagane jest, by przedsiębiorstwo było objęte solidnym planem restrukturyzacji gwarantującym przywrócenie długoterminowej rentowności. Ponadto przedsiębiorstwo musi wnieść wkład własny w koszty restrukturyzacji.

Władze rumuńskie nie przedstawiły ważnego planu restrukturyzacji, który mógłby zapewnić długoterminową rentowność spółki. Na obecnym etapie Komisji nie udało się stwierdzić, czy istnieje dostrzegalny wkład CFR Marfă, gwarantujący, że pomoc będzie proporcjonalna, ani środki ograniczające zakłócenia konkurencji.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.