Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa C 41/07 (ex NN 49/07) - Prywatyzacja przedsiębiorstwa Tractorul - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.249.21

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 października 2007 r.

POMOC PAŃSTWA - RUMUNIA

Pomoc państwa C 41/07 (ex NN 49/07) - Prywatyzacja przedsiębiorstwa Tractorul

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 249/12)

(Dz.U.UE C z dnia 24 października 2007 r.)

Pismem z dnia 25 września 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Pismem z dnia 17 stycznia 2007 r. Komisja zwróciła się do władz rumuńskich o przekazanie informacji na temat kilku prywatyzowanych przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstwa Tractorul. W następstwie późniejszej wymiany korespondencji Komisja wezwała władze rumuńskie pismami z dnia 5 lipca 2007 r. oraz 30 lipca 2007 r. do rezygnacji ze szczególnych warunków dołączonych do umowy prywatyzacyjnej Tractorul, wskazując jednocześnie, że niezawieszenie niezgodnej z prawem pomocy może spowodować wydanie przez Komisję decyzji na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE oraz art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (nakazu zawieszenia).

OPIS

Tractorul jest dużym przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją traktorów i innych urządzeń rolniczych. Z powodu wysokich strat i dużego zadłużenia w ostatnich latach przedsiębiorstwo podstawiono w stan dobrowolnej likwidacji pod zarządem rumuńskiej agencji prywatyzacyjnej AVAS. Po ustaleniu opłacalnego zakresu działalności (rentownego przedsiębiorstwa) sprzedano je w drodze przetargu publicznego w dniu 5 lipca 2007 r. Kilka przedsiębiorstw zgłosiło swój udział w przetargu, lecz jedynie trzy zgodziły się na cenę wywoławczą w wysokości 77 mln EUR. Przedsiębiorstwo Flavus Investments SRL wygrało przetarg. Wkrótce potem podpisano ramową umowę sprzedaży i umowę sprzedaży.

Agencja AVAS dołączyła do umowy prywatyzacyjnej szczególne warunki, z których najistotniejsze z punktu widzenia pomocy państwa to: obowiązek kontynuowania obecnej działalności przez 10 lat oraz obowiązek zapewnienia pierwszeństwa przy zatrudnianiu i ponownym zatrudnianiu byłym pracownikom przedsiębiorstwa Tractorul.

OCENA

Prywatyzacja przedsiębiorstwa Tractorul w drodze przetargu, z którym związano pewne warunki, doprowadziła najprawdopodobniej do uzyskania niższej ceny sprzedaży niż w przypadku przeprowadzenia procedury przetargowej bez określania dodatkowych warunków i dlatego wiąże się z pomocą państwa. Beneficjentami tej pomocy są przedsiębiorstwo wydzielone z przedsiębiorstwa Tractorul podlegające prywatyzacji oraz potencjalnie nabywca tego przedsiębiorstwa. Warunki takie jak obowiązek utrzymania produkcji przez najbliższe 10 lat zapewniają, że nowy właściciel zagwarantuje pewien poziom działalności gospodarczej i w ten sposób przynoszą korzyść prywatyzowanej spółce. Ponadto jeżeli cenę sprzedaży ustalono poniżej wartości rynkowej, nowy właściciel również odniósł korzyść. W obu przypadkach korzyści te finansowane są z dochodów, z których zrezygnowało państwo w chwili sprzedaży.

Komisja uznaje, że niezgłoszony środek pomocy, wynikający z warunków dołączonych do umowy prywatyzacyjnej, stanowi pomoc państwa. Obejmuje on wykorzystanie zasobów państwowych, a ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową.

Omawianej umowy prywatyzacyjnej ani dołączonych do niej warunków nie zgłoszono Komisji. Prawdopodobnie więc pomoc została udzielona z naruszeniem art. 88 ust. 3 Traktatu WE. W związku z tym wydaje się, że omawiany środek stanowi pomoc niezgodną z prawem.

Komisja zdecydowała o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w celu dokonania oceny zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem oraz zdecydowała o wydaniu nakazu zawieszenia, w którym nakazuje Rumunii zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 zawieszenie wszelkiej niezgodnej z prawem pomocy do momentu podjęcia przez Komisję decyzji w sprawie zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.