Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa C 5/10 (ex NN 48/09 i ex N 485/09) - Pożyczka ze środków publicznych przyznana spółce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.117.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 maja 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA SŁOWACKA

Pomoc państwa C 5/10 (ex NN 48/09 i ex N 485/09) - Pożyczka ze środków publicznych przyznana spółce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 117/04)

(Dz.U.UE C z dnia 6 maja 2010 r.)

Pismem z dnia 24 lutego 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)(1) dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom słowackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 21 kwietnia 2009 r. Komisja otrzymała skargę od osoby trzeciej dotyczącą pożyczki w wysokości 166 mln EUR przyznanej przez władze słowackie spółce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) w dniu 6 kwietnia 2009 r. na mocy dekretu rządowego nr 173 z dnia 4 marca 2009 r.(2). W następstwie kontaktów pomiędzy Komisją a władzami słowackimi te ostatnie potwierdziły, że taka pożyczka rzeczywiście została udzielona, stwierdzając, że została ona przyznana na warunkach rynkowych, w związku z czym nie stanowi ona pomocy państwa. Zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE władze słowackie zgłosiły środek w dniu 10 sierpnia 2009 r. z uwagi na pewność prawną.

OPIS ŚRODKA

Termin zapadalności pożyczki wynosi dziesięć lat z karencją, przy czym okres karencji dla kwoty głównej wynosi dwa lata. Stopa procentowa dla pożyczki została ustalona jako 6-miesięczna stopa procentowa oferowana w operacjach międzybankowych w euro (EURIBOR) plus roczna marża w wysokości 3,2 % (obliczona jako faktyczna ilość dni/360). Pożyczka była przeznaczona na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników i innych kosztów związanych z personelem, opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej i kosztów finansowych.

OCENA

W odniesieniu do kwestii, czy wspomniany środek można uznać za pomoc, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy Republika Słowacka, przyznając spółce ZSSK Cargo wspomnianą pożyczkę, działała jak rozważny inwestor kierujący się strukturalną, globalną lub sektorową strategią i rentownością zainwestowanego kapitału w perspektywie długoterminowej. W związku z powyższym Komisja ma wątpliwości, czy przedmiotowy środek pomocy nie wiąże się z udzieleniem spółce ZSSK Cargo korzyści ekonomicznych, których ta nie uzyskałaby w normalnych warunkach rynkowych, a co za tym idzie, czy przedmiotowy środek nie zawiera elementów pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Ocena przeprowadzona przez Komisję opiera się na sytuacji finansowej spółki oraz warunkach i okolicznościach przyznania przedmiotowej pożyczki.

Komisja ma również wątpliwości co do zgodności wspomnianego środka z rynkiem wewnętrznym. Komisja dokonała oceny pożyczki w świetle art. 107 ust. 3 lit. b) i c) TFUE i w szczególności w świetle przepisów Tymczasowych wspólnotowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa ułatwiających dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(3), Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(4) oraz Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych(5). W świetle dokonanej oceny oraz na podstawie dostępnych informacji Komisja wyraża swoje wątpliwości dotyczące tego, czy środek można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym w oparciu o wymienione wytyczne.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 87 i 88 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 107 i 108 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszej decyzji odniesienia do art. 107 i 108 TFUE należy rozumieć, odpowiednio, jako odniesienia do art. 87 i 88 Traktatu WE.

(2) http://www.rokovanie.sk/appl/material.nsf/0/E437B9C6EAE15E2EC12575740032AA30/$FILE/Zdroj.html

(3) Dz.U. C 83 z 7.4.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

(5) Dz.U. C 184 z 22.7.2008, s. 13.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.