Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa C 12/07 (ex N 799/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Glunz&Jensen - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.189.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 sierpnia 2007 r.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA SŁOWACKA

Pomoc państwa C 12/07 (ex N 799/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Glunz&Jensen

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 189/02)

(Dz.U.UE C z dnia 14 sierpnia 2007 r.)

Pismem z dnia 24 kwietnia 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Środek pomocy na rzecz Glunz&Jensen s.r.o, słowackiej spółki zależnej Glunz&Jensen A/S z siedzibą w Danii, stanowi pomoc ad hoc przyznawaną na mocy obowiązującego programu pomocy. Pomoc będzie miała formę zwolnienia z podatku w latach 2007-2010, którego kwota jest ograniczona do 42 mln SKK wyrażona w wartości bieżącej (ok. 1,15 mln EUR).

Według władz słowackich projekt inwestycyjny jest realizowany w okresie 2004-2009 w dwóch fazach: 2004-2006 i 2007- 2009. Projekt ma na celu przeniesienie produkcji przedsiębiorstwa Glunz&Jensen A/S ze Zjednoczonego Królestwa i Danii do Presowa (Wschodnia Słowacja). Zakład w Presowie ma zostać przekształcony w główny zakład produkcyjny przedsiębiorstwa. Glunz&Jensen A/S jest liderem na rynku w dziedzinie produkcji urządzeń pre-press do obróbki grafiki, w szczególności naświetlarek CTP.

Według informacji otrzymanych od władz słowackich spółka Glunz&Jensen s.r.o nie otrzymała żadnej pomocy państwa w pierwszej fazie projektu. Druga faza dotyczy inwestycji zgłoszonej przez władze słowackie o kosztach kwalifikowanych w wysokości 84 mln SKK (ok. 2,3 mln EUR) wyrażonych w wartości bieżącej.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Na podstawie informacji dostępnych na obecnym etapie dokonywania oceny Komisja ma wątpliwości co do zgodności środka z Wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR z 1998 r.):

Po pierwsze, wydaje się, że wspomniane dwie fazy realizacji inwestycji należą do tego samego projektu inwestycyjnego, ponieważ są częścią ogólnego planu mającego na celu stopniowe przeniesienie linii produkcyjnych z Danii i Zjednoczonego Królestwa.

Po drugie, wniosek o pomoc został złożony dopiero w listopadzie 2006 r., tj. po rozpoczęciu pierwszej fazy inwestycji w roku 2004. W rezultacie Komisja ma wątpliwości, czy spełnione zostały warunki dotyczące stymulującego charakteru pomocy określone w pkt 4.2 wytycznych KPR z 1998 r.

Po trzecie, wydaje się, że pomoc ta nie była beneficjentowi konieczna do przeprowadzenia inwestycji. Jako powód przeniesienia lokalizacji zakładu sam beneficjent pomocy podaje niskie koszty produkcji.

Po czwarte, władze słowackie wyjaśniły, że beneficjent nie złożył wniosku o udzielenie pomocy w pierwszej fazie projektu z powodu błędnej interpretacji stosowanych procedur. Komisja uważa jednak, że brak wiedzy ze strony beneficjenta odnośnie do stosowanych procedur nie może zostać wzięty pod uwagę.

Wreszcie, nawet jeśli pomoc miała skutek stymulujący, wiążą się z nią poważne wątpliwości. W rzeczywistości wytyczne KPR z 1998 r. negatywnie oceniają pomoc ad hoc, chyba że można dowieść, że korzyści dla regionu wynikające z zastosowania środka pomocy są większe niż zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową. Stosowany środek pomocy wnosi znaczący wkład w rozwój regionalny, prowadząc bezpośrednio do utworzenia 155 miejsc pracy, jednak równie znaczące wydają się zakłócenie konkurencji wynikające z pozycji dominującej beneficjenta na rozpatrywanym rynku oraz wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi w związku z całkowitym przeniesieniem produkcji przedsiębiorstwa.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.