Pomoc państwa - Republika Czeska - Pomoc państwa SA.30908 (11/C) (ex N 176/10) - Czech Airlines - Plan restrukturyzacji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.182.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 czerwca 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA CZESKA

Pomoc państwa SA.30908 (11/C) (ex N 176/10) - Czech Airlines - Plan restrukturyzacji Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 182/10)

(Dz.U.UE C z dnia 23 czerwca 2011 r.)

Pismem z dnia 23 lutego 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Czeską o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom czeskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURY; OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W dniu 12 maja 2010 r. władze czeskie dokonały zgłoszenia trzech środków wspierających restrukturyzację przedsiębiorstwa České aerolinie a.s. (zwanego dalej "czeskimi liniami lotniczymi"):

1) rzekomo korzystna stopa procentowa pożyczki wynoszącej 2,5 mld CZK, udzielonej w dniu 30 kwietnia 2009 r. przez przedsiębiorstwo Osinek a.s., spółkę będącą własnością skarbu państwa (zwanej dalej "pożyczką udzieloną przez Osinek"), która to pożyczka jest przedmiotem toczącego się formalnego postępowania wyjaśniającego SA.29864(1).

Władze czeskie podkreśliły, iż środek ten powinien być uwzględniony w ramach notyfikowanego planu restrukturyzacji wyłącznie w razie stwierdzenia istnienia pomocy państwa przez Komisję. W tym wypadku władze czeskie szacują, iż pomoc państwa wyniosłaby maksymalnie 92 mln CZK;

2) po przekazaniu pożyczki udzielonej przez Osinek do Ministerstwa Finansów, w dniu 30 czerwca 2010 r. zwolniono zabezpieczenie ustanowione z tytułu pożyczki i zamieniono je na akcje. W toku sprawy wszystkie prawa z tytułu hipoteki związane z pożyczką udzieloną przez Osinek wygasły, natomiast zobowiązanie na kwotę 2 500 mln CZK z tytułu pożyczki zostało zaliczone na poczet nowowyemitowanych akcji o tej samej wartości nominalnej (zwane dalej "zamianą długu na kapitał własny"). Niektóre modyfikacje zabezpieczenia pożyczki również stanowią przedmiot toczącego się formalnego postępowania wyjaśniającego SA.29864;

3) potencjalna pomoc państwa na sfinansowanie zakupu samolotu dzięki kredytowi bankowemu poręczonemu przez należące w całości do skarbu państwa Exportní garanční a pojiš ťovací společnost (zwane dalej "EGAP"). Władze czeskie oczekują, iż cena zakupu będzie sfinansowana do 70 % z pożyczki, która będzie potencjalnie poręczona przez państwo do wysokości 80 %. Poręczona kwota powinna zatem, według władz czeskich, przekroczyć 500 mln CZK (zwana dalej "pomocą na zakup samolotu").

OCENA ŚRODKA

Pytanie, czy pożyczka udzielona przez Osinek stanowi pomoc państwa i czy jest zgodnaz rynkiem wewnętrznym, jest przedmiotem wyżej wymienionego formalnego postępowania wyjaśniającego SA.29864.

W odniesieniu do zamiany długu na kapitał własny oraz potencjalnej pomocy państwa na zakup samolotu Komisja uznaje na tym etapie, iż środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ państwo przyznaje bezpośrednio przez Ministerstwo Finansów i pośrednio przez należący do skarbu państwa EGAP korzyść gospodarczą, której czeskie linie lotnicze nie uzyskałyby w przeciwnym wypadku na rynku, biorąc pod uwagę, iż są przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji. Ponadto pomoc przyznaje selektywnie korzyści wyłącznie czeskim liniom lotniczym oraz zakłóca konkurencję między państwami członkowskimi, ponieważ czeskie linie lotnicze konkurują na kilku rynkach UE z innymi krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorstwami.

Na tym etapie Komisja uznała, że czeskie linie lotnicze są przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu pkt 10 lit. a) Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z 2004 r. (zwanych dalej "wytycznymi w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację")(2) przynajmniej począwszy od drugiej połowy 2009 r. W rezultacie jedyną podstawą prawną, którą można zastosować do oceny zgodności pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym, są wytyczne w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację w związku z zawiadomieniem Komisji dotyczącym zastosowania art. 92 i 93 Traktatu WE oraz art. 61 Porozumienia EOG wobec pomocy państwa w sektorze lotnictwa z 1994 r.(3).

Na tym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości na temat poniższych kwestii:

– kiedy dokładnie czeskie linie lotnicze stały się przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji,

– do jakiego stopnia, po zaplanowanym połączeniu z portem lotniczym w Pradze (zwanym dalej "połączeniem"), port ten mógłby wspomóc proces restrukturyzacji,

– czy pożyczka udzielona przez Osinek może być uznana za pomoc państwa zgodną ze wspólnym rynkiem, będącą wraz z innymi środkami elementem pojedynczej operacji restrukturyzacji,

– czy przedstawiony plan restrukturyzacji przywróci długoterminową rentowność czeskim liniom lotniczym,

– czy zaproponowane środki wyrównawcze pozwolą uniknąć nadmiernego zakłócenia konkurencji,

– czy proponowany wkład, który nie został jeszcze zrealizowany, może być uznany za wkład rzeczywisty i czy jego proporcja w kosztach restrukturyzacji nie zmieniłaby się w wyniku połączenia,

– czy pomoc nie zapewniłaby wolnych środków finansowych do wykorzystania w działalności niezwiązanej z restrukturyzacją.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Postępowanie SA.29864 (ex C 6/10), decyzja Komisji C(2010) 987 wersja ostateczna z dnia 24.2.2010 w sprawie przyznania pomocy państwa NN 1/10 (ex CP 371/09) - Republika Czeska: ČSA - Czech Airlines a.s. - możliwe konsekwencje w postaci istnienia pomocy państwa w przypadku pożyczki udzielonej przez przedsiębiorstwo Osinek a.s. (Dz.U. C 43 z 11.2.2011, s. 6).

(2) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2. Komunikat Komisji dotyczący przedłużenia okresu ważności Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. C 156 z 9.7.2009, s. 3).

(3) Dz.U. C 350 z 10.12.1994, s. 5.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.