Pomoc państwa - Republika Czeska - Pomoc państwa C 3/08 (ex NN 102/05) - Rekompensata z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej dla przedsiębiorstw autobusowych z Moraw Południowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Dz.U.UE.C.2008.43.19
Akt nienormatywnyPomoc państwa C 3/08 (ex NN 102/05) - Rekompensata z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej dla przedsiębiorstw autobusowych z Moraw Południowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 43/06)
(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 15 stycznia 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Czeską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Energy & Transport
Directorate A, unit 4
DM 28
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Republiki Czeskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. Procedura
Pismem z dnia 28 czerwca 2005 r. Komisja otrzymała skargę czeskiej spółki ČAS - SERVICE a.s. ("powód"). Skarga dotyczyła pomocy państwa rzekomo przyznanej przez władze regionalne różnym podmiotom konkurującym z powodem w latach 2003-2005.
2. Opis środka pomocy
– Nazwa: Rekompensata z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej dla przedsiębiorstw autobusowych z Moraw Południowych.
– Czas trwania: 2003-2005.
– Forma: rekompensata z tytułu świadczenia usług transportu publicznego.
– Organ: Władze Moraw Południowych.
– Beneficjenci: Bítešská dopravní společnost spol. s.r.o., BK Bus s.r.o., Břežanská dopravní společnost s.r.o., Znojemská dopravní společnost - PSOTA s.r.o., TREDOS, spol. s.r.o.
– Cel: obowiązek z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej.
3. Ocena środka pomocy
W odniesieniu do płatności przewidzianych w umowach zawartych przed dniem 1 maja 2004 r., datą przystąpienia Republiki Czeskiej do UE, Komisja nie może ich ocenić, ani pod względem zasad dotyczących pomocy państwa, ani zgodnie z procedurami ustanowionymi w art. 88 Traktatu, ani przy zastosowaniu mechanizmu przejściowego. Jednakże zmiany tych umów dokonane po przystąpieniu, prowadzące do zwiększenia odpowiedzialności państwa względem beneficjentów, mogą stanowić nową pomoc.
Rekompensaty zostały przyznane przez władze Moraw Południowych ze środków publicznych. Tym samym pomoc została przyznana z zasobów państwa. Przedmiotowa rekompensata mogła przynieść wybiórczą korzyść beneficjentom. Warunek, zgodnie z którym pomoc zakłóca konkurencję i ma wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi, jest w tym przypadku spełniony.
Artykuł 73 Traktatu określa warunki zgodności pomocy przyznanej w zakresie koordynacji transportu z obowiązkiem świadczenia usług użyteczności publicznej w dziedzinie transportu. Zgodnie z orzeczeniem w sprawie Altmark (C-280/00), art. 73 nie może być zastosowany bezpośrednio, lecz jedynie na mocy rozporządzeń Rady, w szczególności rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (Dz.U. L 156 z 28.6.1969, str. 1).
Jako że w niniejszym przypadku nie zorganizowano zaproszenia do składania ofert, a powód utrzymuje, że Bítešská, BK Bus, Břežanská společnost, PSOTA i TREDOS otrzymały niezgodną z prawem pomoc państwa, Komisja uznaje, że powinna umożliwić powodowi i zainteresowanym stronom przedstawienie uwag na temat metody stosowanej przez władze Moraw Południowych przy ustalaniu kwoty rekompensat, zanim wyda ostateczną opinię w sprawie zgodności pomocy z art. 73 Traktatu na mocy art. 14 rozporządzenia Rady.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA