Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa SA.58101 (C/2020) (ex 2020/N) - Pomoc na ratowanie spółki SATA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.294.41

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 września 2020 r.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA
Pomoc państwa SA.58101 (C/2020) (ex 2020/N) - Pomoc na ratowanie spółki SATA Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 294/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2020 r.)

Pismem z dnia 18 sierpnia 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

SATA Azores Airlines Sociedade Anónima (zwana dalej "SATA") jest spółką należącą w całości do Regionu Autonomicznego Azorów i prowadzącą działalność w sektorze transportu lotniczego. SATA obejmuje pięć pełnowłasnościowych spółek: SATA Air Açores, SATA Internacionál - Azores Airlines, Azores Vacations America, Azores Airlines Vacations Canada oraz SATA Gestäo de Aeródromos.

SATA jest największą spółką w Regionie Autonomicznym Azorów i zatrudnia około 1150 pracowników, co czyni ją tam największym pracodawcą. SATA Air Açores i SATA Internacional - Azores Airlines, S.A. świadczą usługi pasażerskiego i towarowego transportu lotniczego na trasach objętych zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych lub na zasadach komercyjnych. SATA odnotowała powtarzające się straty operacyjne, które sprawiły, że jej kapitał własny w ostatnich latach i obecnie jest ujemny. Te trudności finansowe pogłębiły się ze względu na skutki pandemii COVID-19, które doprowadziły do prawie całkowitego wstrzymania działalności SATA do czerwca 2020 r.

Od 2017 r. Autonomiczny Region Azorów zaradził częściowo niedoborom środków własnych i problemom związanym z wypłacalnością spółki poprzez zatwierdzenie trzech podwyższeń kapitału, w ramach których większość kwot już wypłacono. Portugalia twierdzi, że podwyższenia kapitału, o których mowa, nie przyniosły SATA korzyści gospodarczej, ponieważ jedyny udziałowiec SATA - Regionalny Rząd Azorów - działał jako prywatny inwestor funkcjonujący w normalnych warunkach rynkowych. Portugalia podkreśliła, że jedynym scenariuszem alternatywnym byłoby uznanie niewypłacalności SATA, która w odniesieniu do jedynego udziałowca pociągnęłaby za sobą skutki finansowe przekraczające koszty środków wsparcia.

W celu wsparcia SATA Portugalia zgłosiła gwarantowaną pożyczkę w ramach pomocy na ratowanie w wysokości 169 mln EUR jako pomoc na ratowanie zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw niefinansowych 1  ("wytyczne dotyczące ratowania i restrukturyzacji") obejmującą potrzeby w zakresie płynności SATA na kolejne 6 miesięcy, do końca stycznia 2021 r.

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy podwyższenia kapitału zapewnione przez Region Autonomiczny Azorów stanowią pomoc niezgodną z prawem, czy pomoc na restrukturyzację, a jeśli tak, to czy obecnie zgłoszona pomoc na ratowanie spełnia jeden z warunków zgodności z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, określonych w pkt 70 i 71 wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji, a mianowicie zasadę "pierwszy i ostatni raz".

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.