Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 41/2004 (ex N 221/2004) - Inwestycyjna Orfama, Organizaçao Fabril de Malhas S.A. - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.14.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 stycznia 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 41/2004 (ex N 221/2004) - Inwestycyjna Orfama, Organização Fabril de Malhas S.A.

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 14/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2005 r.)

Pismem z dnia 1 grudnia 2004 r. odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Portugalię o swojej decyzji rozpoczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wspomnianej wyżej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać swoje uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja prowadzi procedurę, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i listu, na adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. Pomocy Państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Wymienione uwagi zostaną przekazane Portugalii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

Beneficjent, Orfama, Organização Fabril de Malhas S.A. ("Orfama") wytwarza dzianiny wizytowe na północy Portugalii. Spółka nabyła dwa przedsiębiorstwa Archimode SP i Wartatex SP, mieszczące się w Łodzi w Polsce, aby uzupełnić linię produkcyjną, którą dysponuje. Portugalia powiadomiła Komisję o zamiarze przyznania Orfama ulgi podatkowej w wysokości 921.752 EUR, odpowiadającej 10 % całkowitych kwalifikujących się kosztów inwestycji związanych z omawianym projektem.

Komisja oceniła środek ten względem kryteriów zazwyczaj stosowanych w przypadku udzielania pomocy dużym przedsiębiorstwom w projektach bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Komisja uwzględniła jednak również to, że Polska jest obecnie członkiem UE (w przeciwieństwie do okresu w którym realizowano inwestycję), co może sprawić, że wpływ omawianego środka na konkurencję w granicach UE może być większy niż gdyby inwestycja była realizowana w państwie trzecim.

W tym kontekście Komisja ma wątpliwości co do wpływu jaki pomoc wywrze na zatrudnienie i inne czynniki w danych regionach, lub nawet na zainteresowane sektory w obydwu państwach. Zarówno Polska jak i Portugalia są producentami wyrobów włókienniczych. Zainteresowane spółki, Orfama, Archimode i Wartatex mieszczą się w regionach objętych pomocą w odpowiednich państwach. Ocenę słuszności pomocy portugalskiej spółce należy przeprowadzić z zastosowaniem porównania wielu czynników Komisja sprawdza, czy Polska przyznała pomoc omawianemu projektowi.

Ponadto zachodzi wątpliwość, czy pomoc była konieczna aby ubiegający się o nią podmiot przeprowadził inwestycję. Spółka miała już przed zakupem polskich spółek znaczne doświadczenie we współpracy z nimi i tym samym znała warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Podczas realizacji projektu wiadomo było o zbliżającym się przystąpieniu Polski do UE, tak więc spółka wiedziała na jakich warunkach będzie funkcjonować na wspólnym rynku. Ponadto wydaje się, że wniosek o pomoc został złożony po zakończeniu projektu, co sprawia, że nie stanowił on "zachęty" zazwyczaj wymaganej aby uzasadnić pomoc.

Portugalia również nie uzasadniła, czy projekt można uznać za "inwestycję początkową" w rozumieniu inwestycji w nową spółkę, rozszerzenia istniejącej spółki, lub inwestycji w nowy proces produkcyjny, co sprawiałoby że projekt kwalifikowałby się do pomocy zgodnie z zasadami pomocy państwa.

W związku z powyższym, Komisja nie może na uznać na obecnym etapie, że pomoc zgodna jest z warunkami zazwyczaj stosowanymi w ocenie pomocy bezpośrednim inwestycjom zagranicznym i tym samym zgodna z wyjątkiem ustanowionym w art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. Dlatego Komisja zdecydowała o otwarciu procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu i umożliwieniu stronom przedstawienia swoich uwag.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST LISTU

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.