Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 34/09 (ex N 588/08) - Pomoc na rzecz Petrogal S.A. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.23.34

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 stycznia 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 34/09 (ex N 588/08) - Pomoc na rzecz Petrogal S.A.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 23/07)

(Dz.U.UE C z dnia 30 stycznia 2010 r.)

Pismem z dnia 19 listopada 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

W dniu 17 listopada 2008 r. władze portugalskie powiadomiły o swoim zamiarze przyznania pomocy regionalnej na podstawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanych dalej "wytycznymi KPR")(1) na rzecz Petroleos de Portugal, Petrogal S.A. z przeznaczeniem na projekt inwestycyjny mający na celu konsolidację działalności rafineryjnej w rafineriach w Sines i Matosinhos, położonych w regionach kwalifikujących się do pomocy na podstawie art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE, przy standardowym pułapie intensywności pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw wynoszącym 40 % (w przypadku Sines, w regionie Alentejo) oraz 30 % (w przypadku Matosinhos, w regionie Norte) ekwiwalentu dotacji brutto.

Projekt ma na celu modernizację (z uwzględnieniem aspektów środowiskowych) oraz rozbudowę dwóch istniejących instalacji rafineryjnych w Sines i Matosinhos. Projekt ma również na celu uspójnienie działalności i poprawę komplementarności tych dwóch rafinerii. Głównym zamierzeniem jest zwiększenie produkcji oleju napędowego przy zmniejszeniu produkcji oleju opałowego. Dokładniej, projekt przekształcenia rafinerii Matosinhos polega na budowie nowej instalacji destylacji próżniowej do pozyskiwania próżniowego oleju gazowego (VGO) oraz instalację do visbreakingu do łagodnego krakingu termicznego otrzymanych pozostałości próżniowych. Celem projektu przekształcenia rafinerii w Sines jest budowa nowego hydrokrakera, tzn. instalacji do hydrokrakingu ciężkiego oleju gazowego do produkcji oleju napędowego oraz paliwa do silników odrzutowych. Instalacja hydrokrakingu będzie wykorzystywała jako surowce próżniowy olej gazowy oraz ciężki olej gazowy pozyskane z visbreakingu w rafineriach w Matosinhos i Sines.

Produkty pozyskane z hydrokrakingu (LPG, nafta i olej napędowy) są [...] uwodornione, co sprawia, że są znakomitej jakości. W rezultacie projekt ma doprowadzić do zwiększenia jedynie produkcji olaju napędowego i nafty. Prace nad inwestycją rozpoczęły się w 2007 r. i będą kontynuowane do dnia 31 grudnia 2010 r. Osiągnięcie pełnych zdolności produkcyjnych nastąpi przed 2011 r.

Przewiduje się, że nakłady inwestycyjne na inwestycję w Sines wyniosą [...] mln EUR, a pomoc, jaka ma zostać udzielona na realizację projektu, ma wynosić [...] mln EUR, co odpowiada intensywności pomocy na poziomie 16 % (w wartościach nominalnych). Na projekt w Matosinhos przewiduje się nakłady inwestycyjne w kwocie [...] mln EUR, a na jego realizację ma zostać udzielona pomoc w kwocie [...] mln EUR, co odpowiada intensywności pomocy na poziomie 13 % (w wartościach nominalnych). Pomoc ad hoc jest udzielana w formie ulgi podatkowej.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy:

– projekt inwestycyjny wchodzi w zakres standardowych kategorii inwestycji początkowych w rozumieniu pkt 34 wytycznych KPR,

– projekt inwestycyjny przyczynia się do osiągnięcia celów spójnej strategii rozwoju regionalnego w rozumieniu pkt 10 wytycznych KPR,

– pomoc państwa jest niezbędna do realizacji inwestycji,

– wymogi odnoszące się do efektu zachęty określone w pkt 38 wytycznych KPR są spełnione,

– ten duży projekt inwestycyjny jest jednostkowym projektem inwestycyjnym w rozumieniu pkt 60 wytycznych KPR,

– właściwymi produktami, których dotyczy inwestycja, są wyłącznie olej napędowy i nafta, jak twierdzą władze portugalskie, czy też chodzi również o inne produkty z działalności rafineryjnej, zważywszy na możliwą substytucyjność produktów rafineryjnych po stronie podaży oraz na fakt, że naftę można uznać za produkt pośredni w rozumieniu pkt 69 wytycznych KPR,

– należy uznać, że właściwy rynek produktowy obejmuje poziom rafinerii zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i nafty, jak twierdzą władze portugalskie,

– właściwy rynek geograficzny (rynki geograficzne) dla przedmiotowych produktów należy określić na szczeblu krajowym, regionalnym (Półwysep Iberyjski) czy też szczeblu EOG,

– przedsiębiorstwo Petrogal, będące beneficjentem, i odpowiednio grupa/grupy GALP/ENI, do których Petrogal należy, nie realizują ponad 25 % sprzedaży na właściwym rynku(rynkach) (pkt 68 a)) wytycznych KPR).

W związku z powyższym Komisja musi zbadać, czy zachowane są wszystkie warunki określone w wytycznych KPR, przede wszystkim pkt 68 i 69 wytycznych KPR. Komisja będzie musiała również sprawdzić, czy projekt inwestycyjny w swoim obecnym kształcie jest inwestycją początkową, jednostkowym projektem inwestycyjnym, czy przyczynia się do rozwoju przedmiotowych regionów, oraz czy stanowi właściwy instrument do osiągnięcia celu w zakresie spójności. Zainteresowane strony zachęca się do przesyłania wszelkich informacji koniecznych do określenia zakresu właściwego rynku(ów) produktowego(owych) i geograficznego(nych), jak również udziału beneficjenta w tych właściwych rynkach.

W przypadku, jeśli informacje uzyskane w trakcie formalnego postępowania wyjaśniającego nie pozwolą stwierdzić, że progi określone w pkt 68 a) wytycznych KPR są zachowane, Komisja będzie również musiała zbadać, czy pomoc jest konieczna do zapewnienia efektu zachęty do realizacji projektu, i czy korzyści wynikające ze środka pomocy przeważają nad powstałymi w jej następstwie zakłóceniami konkurencji oraz czy pomoc wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę tych kwestii na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych(2).

W związku z tą szczegółową oceną zachęca się zainteresowane strony do przesłania wszelkich informacji koniecznych do ustalenia, czy pomoc wiąże się z efektem zachęty ekonomicznej, tj. czy pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia pozytywnej decyzji w sprawie inwestycji z tej racji, że inwestycja, która w innym przypadku nie byłaby opłacalna dla przedsiębiorstwa w żadnym miejscu, może zostać zrealizowana w regionie kwalifikującym się do pomocy. Pozwoli to na określenie sytuacji alternatywnej (tj. sytuacji, jaka miałaby miejsce w przypadku braku pomocy), a tym samym ustalenie zakresu możliwego zakłócenia konkurencji i wymiany handlowej w wyniku pomocy.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEXT OF LETTER

grafika

______

(1) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.

(2) Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych, Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.