Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 30/2004 (ex NN 34/2004) - zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysków kapitałowych pochodzących z pewnych operacji/transakcji dokonywanych przez przedsiębiorstwa publiczne - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.256.26

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 października 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 30/2004 (ex NN 34/2004) - zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysków kapitałowych pochodzących z pewnych operacji/transakcji dokonywanych przez przedsiębiorstwa publiczne

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 256/13)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2005 r.)

Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy/środka pismem z dnia 6 października 2004 r., zamieszczonego w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.

W ciągu jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim listu zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji/Directorate-General for Competition

Rejestr pomocy państwa/State aid Registry

SPA3 6/05

BE-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Portugalii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

I.

OPIS

(1) Przedmiotowe zwolnienia podatkowe są przewidziane w art. 25 portugalskich Przepisów dotyczących ulg podatkowych (Estatuto dos Benefícios Fiscais), zatytułowanym "Zyski kapitałowe jako część procesu prywatyzacji" (Mais-validas no âmbito do processo de privatização). Wyżej wymieniony artykuł stanowi, że dla celów określenia zysku podlegającego podatkowi dochodowemu od osób prawnych w przypadku przedsiębiorstw z wyłącznie publicznym kapitałem oraz przedsiębiorstw, które im podlegają, opodatkowana kwota nie obejmuje zysków kapitałowych z operacji prywatyzacyjnych oraz z procesów restrukturyzacji przeprowadzonych zgodnie z wytycznymi strategicznymi w ramach pełnienia przez państwo funkcji udziałowca oraz uznanych jako takie na mocy zarządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

II.

OCENA

(2) Na obecnym etapie Komisja uważa, że środek opisany w art. 25 portugalskich Przepisów dotyczących ulg podatkowych wykorzystuje zasoby państwowe, ponieważ opiera się na niepobieraniu podatku dochodowego od osób prawnych, który normalnie byłby należne państwu. Decyzja o rezygnacji z tego dochodu wchodzi w zakres kryteriów pomocy państwa.

(3) Zwolnienie z podatku od zysków kapitałowych stawia podmioty publiczne, które z niego korzystają, na uprzywilejowanej pozycji w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami działającymi w tych samych sektorach gospodarki, jako że wspomniane przedsiębiorstwa publiczne korzystałyby ze zwiększonego przepływu środków pieniężnych na prowadzenie własnej działalności. Komisja nie dostrzega żadnego powodu, dla którego tak wybiórczo przyznany przywilej powinien być usprawiedliwiony ze względu na charakter i ogólne zasady systemu.

(4) Skutki dla handlu między Państwami Członkowskimi oraz wpływ pomocy w odniesieniu do naruszenia zasad konkurencji mają szczególnie delikatny charakter w przypadku sektorów zliberalizowanych, takich jak sektor finansowy, w którym działają niektórzy beneficjenci. Przedmiotowy środek wpływa na handel UE oraz narusza konkurencję co najmniej w tych przypadkach. Jednakże ta jasno określona zasada nie ogranicza się jedynie do sektora finansowego. Jako że środek jest stosowany do całego sektora publicznego, pod uwagę należy wziąć wszystkich beneficjentów działających na rynkach komercyjnych, na których omawiany środek może wpłynąć na handel między Państwami Członkowskimi i naruszyć lub stworzyć ryzyko naruszenia zasad konkurencji.

(5) Stworzenie dla przedsiębiorstw publicznych, będących w trakcie prywatyzacji lub przepisowej reorganizacji, szansy skorzystania z obniżek podatku dochodowego stawia je w uprzywilejowanej pozycji pod względem operacyjnym, co na pierwszy rzut oka wydaje się niezgodne ze zwolnieniem z podatku, o którym mowa w art. 87.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.