Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa SA.46981 (2016/N) - Zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w przemyśle stoczniowym Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.C.2018.80.9
Akt nienormatywnyPOMOC PAŃSTWA - POLSKA
Pomoc państwa SA.46981 (2016/N) - Zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w przemyśle stoczniowym
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Pismem z dnia 15 stycznia 2018 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Competition Directorate-General
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W dniu 8 grudnia 2016 r. Polska zgłosiła pomoc państwa w formie zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji w przemyśle stoczniowym. Zdaniem polskich władz pomoc wynosi 161,59 mln PLN (około 40 mln EUR), co stanowi równowartość szacowanych dochodów podatkowych, z których zrezygnowano ze względu na nałożony podatek.
OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Zgłoszony środek daje przedsiębiorstwom stoczniowym w Polsce możliwość wyboru między (i) zryczałtowanym podatkiem w wysokości 1 % od wartości sprzedanej produkcji oraz (ii) ogólnie obowiązującymi podatkami dochodowymi, tzn. podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT, 19 % dochodu podlegającego opodatkowaniu) lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, (PIT, 18 % i 32 % dochodu podlegającego opodatkowaniu w przypadku osób fizycznych lub 19 % w przypadku przedsiębiorców).
Zryczałtowana stawka podatku ma zastosowanie do przychodów ze sprzedaży z (i) budowy nowego, kompletnego i zdatnego do żeglugi statku albo (ii) przebudowy statku, której całkowita wartość wynosi co najmniej 5 mln EUR lub której celem jest zmiana przeznaczenia statku lub jego napędu. Dochody z innych działalności przedsiębiorstwa stoczniowego (o ile takie są) powinny podlegać standardowej stawce CIT lub PIT.
OCENA POMOCY
Ponieważ środek, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające, pochodzi z zasobów państwowych (ze względu na rezygnację z dochodów podatkowych) i można go przypisać państwu, zapewnia on beneficjentom selektywną korzyść gospodarczą, zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem i wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Komisja wstępnie uznaje, że stanowi on pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W odniesieniu do zgodności Komisja uważa, że pomoc nie wydaje się wchodzić w zakres obowiązujących wytycznych ani wyłączenia grupowego. W przeszłości pomoc dla sektora stoczniowego była objęta szczególnymi przepisami unijnymi zawartymi w Zasadach ramowych dotyczących pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego. Niemniej jednak zasady te wygasły w dniu 30 czerwca 2014 r. Z tego względu Komisja musi ocenić zgodność pomocy bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o ogólne zasady oceny, takie jak cele leżące we wspólnym interesie, adekwatność, potrzeba interwencji państwa, proporcjonalność, efekt zachęty, wpływ na konkurencję i wymianę handlową. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z tymi zasadami.
W szczególności pomoc nie wydaje się dotyczyć żadnego jasno sprecyzowanego celu leżącego we wspólnym interesie UE; nie wydaje się ona właściwa, aby zapewnić trwałą konkurencyjność stoczni; nie wydaje się ona konieczna, ponieważ stocznie prywatne są w stanie konkurować bez pomocy państwa; nie wydaje się być ograniczona do niezbędnego minimum i mieć należycie uzasadnionego efektu zachęty. Wydaje się ponadto, że pomoc mogłaby zaszkodzić konkurencji i wymianie handlowej między państwami członkowskimi w zakresie, w jakim jej negatywne skutki przeważą nad wszelkimi pozytywnymi skutkami.
Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym; podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
PISMO
WERSJA UPUBLICZNIONA | |
Niniejszy dokument został udostępniony wyłącznie w celach informacyjnych. |
Szanowny Panie Ministrze,
Komisja pragnie poinformować Polskę, że po dokładnym zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi wskazanego powyżej środka, przedłożonymi przez polskie władze, podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "TFUE").