Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.29404 - C/2011 (ex NN/2011 i ex SA.32091) - Niemcy - Port lotniczy Dortmund - NEO - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.282.78

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 września 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr SA.29404 - C/2011 (ex NN/2011 i ex SA.32091) - Niemcy - Port lotniczy Dortmund - NEO

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 282/05)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2012 r.)

Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze niemieckie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie jej tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

We wrześniu 2009 r. oraz w grudniu 2010 r. Komisja zarejestrowała dwie skargi wskazujące na niezgodną z prawem pomoc państwa przyznaną przez władze niemieckie dla portu lotniczego Dortmund na rzecz przedsiębiorstw lotniczych poprzez system rabatowy NEO (Neue Entgeltordnung = nowe zasady opłat), jak również na niezgodną z prawem pomoc państwa udzieloną na rzecz państwowego operatora portu lotniczego Flughafen Dortmund GmbH poprzez pokrycie strat portu lotniczego.

Pismami z dnia 13 lipca 2010 r. i 20 grudnia 2011 r. Komisja przekazała skargi władzom niemieckim i zwróciła się do nich z wnioskiem o dostarczenie informacji w odniesieniu do portu lotniczego Dortmund. Władze niemieckie odpowiedziały pismami z dnia 14 października 2010 r. i 1 lutego 2012 r.

OPIS ŚRODKÓW

Między 2004 r. i 2009 r. port lotniczy Dortmund systematycznie odnotowywał straty w wysokości od 19,9 mln EUR do 28,3 mln EUR rocznie. Nawet wskaźnik EBITDA, który zasadniczo nie uwzględnia amortyzacji inwestycji oraz zapłaconych odsetek, a tym samym ściślej odzwierciedla zysk z działalności operacyjnej portu lotniczego, był ujemny, oscylując w tych latach między -4,2 mln EUR a -8.7 mln EUR.

System NEO wprowadzono w dniu 1 lipca 2009 r. zastępując nim wcześniejszy system rabatowy NERES(1), które przestał obowiązywać dnia 30 czerwca 2009 r., wraz z podstawowym wykazem opłat, obowiązującym od dnia 1 listopada 2000 r.

Władze niemieckie przedłożyły prognozy perspektyw finansowych rozwoju portu lotniczego w rozbiciu na trzy scenariusze alternatywne obejmujące różne systemy opłat. Prognozy te zostały przygotowane ex ante przed wdrożeniem programu NEO. Pomimo że program NEO zakłada najniższe straty w ramach trzech alternatywnych scenariuszy, nadal jednak przewiduje generowanie strat przez okres 11 lat, czyli w ciągu całego okresu, którego dotyczy prognoza.

W swoich oświadczeniach dotyczących obliczenia wyników finansowych portu lotniczego w ramach kontroli pomocy państwa w drugim etapie władze niemieckie wyłączyły inwestycje i koszty operacyjne oraz dochody dotyczące następujących obszarów kompetencji władz publicznych: bezpieczeństwa publicznego, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, bezpieczeństwa lotu, środków bezpieczeństwa zgodnie z rozporządzeniem nr 300/2008(2).

Ponadto władze niemieckie wyłączyły z oświadczeń wydatki związane z inwestycjami w infrastrukturę, zrealizowane przed wydaniem wyroku w sprawie Aéroport de Paris(3) (amortyzacja środków trwałych, płatności odsetek). Dla każdego ze scenariuszy władze niemieckie przedstawiły wersję poprawioną, uwzględniając wyżej wymienione przychody i koszty z obszarów kompetencji władz publicznych oraz koszty związane z inwestycjami zrealizowanymi przed wydaniem wyroku w sprawie Aéroport de Paris.

Nawet po odliczeniu kosztów dla inwestycji zrealizowanych przed wydaniem wyroku w sprawie Aéroport de Paris oraz po korekcie związanej z kosztami i przychodami z obszarów kompetencji władz publicznych, port lotniczy będzie nadal ponosił straty przez następne 11 lat i osiągnie dodatni wskaźnik EBITDA dopiero po 8 latach.

Władze niemieckie porównały prognozy dotyczące programu NEO ze scenariuszem likwidacji, zgodnie z którym byłyby zmuszone do zapłaty jednorazowych kosztów zamknięcia portu, gwarancji dla miasta Dortmund i standardowych kosztów ochrony oraz przejęcia pracowników na umowach bezterminowych w wysokości 17,5 mln EUR w ciągu następnych 10 lat.

Na podstawie umowy kontrolnej oraz umowy o przeniesieniu zysku (Beherrschungs- und Gewinnabführungsvertrag) zysk i straty spółki Flughafen Dortmund GmbH przenoszone są na spółkę Stadtwerke Dortmund AG. Stadtwerke Dortmund AG pokrywa przeniesione straty spółki Flughafen Dortmund GmbH z zysków z jej pozostałych spółek zależnych i ich działalności.

Ponadto władze niemieckie poinformowały służby Komisji o gwarancjach przyznanych przez miasto Dortmund na rzecz portu lotniczego. Na tym etapie Komisja nie otrzymała żadnych dalszych informacji na temat tych gwarancji publicznych.

OCENA ŚRODKA

Charakter pomocy w formie rekompensaty strat przez Dortmunder Stadtwerke AG:

Mechanizm transferu zysków i strat jest przynajmniej częściowo objęty zakresem formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie dotyczącej pomocy państwa SA.22030 (sprawa ex-C 26/2007) w odniesieniu do programu NERES(4). Komisja na obecnym etapie jest zdania, że środek w formie rekompensaty strat stanowi pomoc państwa.

Charakter pomocy w formie gwarancji miasta Dortmund

Komisja nie otrzymała żadnych informacji o tym, czy port lotniczy płacił miastu Dortmund wynagrodzenia na warunkach rynkowych z tytułu przyznania gwarancji publicznych. W związku z tym, na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć możliwości, że gwarancja zawiera elementy pomocy państwa.

Charakter pomocy programu NEO dotyczącego opłat lotniskowych i związanych z tym upustów:

Władze niemieckie twierdzą, że nie ma możliwości porównania opłat w różnych portach lotniczych. W każdym razie nie przedstawiły one żadnych zestawień kosztów, które pozwalałaby na stwierdzenie, że linie lotnicze korzystające z portu lotniczego Dortmund płacą cenę rynkową. Komisja stwierdza również, że poziom opłat lotniskowych oraz dochodów z działalności pozalotniczej doprowadził prawdopodobnie do powiększania się ujemnych wyników finansowych portu lotniczego Dortmund od 2006 r. Prognozy do 2019 r. wykazują, że program NEO będzie powodować dalsze straty. Komisja ma wątpliwości, czy wszystkie koszty przedstawione przez władze niemieckie jako odnoszące się do kompetencji władz publicznych powinny być systematycznie ponoszone przez władze publiczne, a nie przez port lotniczy. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy inwestor działający zgodnie z warunkami gospodarki rynkowej podjąłby decyzję o kontynuacji działań portu lotniczego Dortmund zgodnie z warunkami przewidzianymi w NEO. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do tego, czy scenariusz w przypadku likwidacji, z którym władze niemieckie porównują program NEO, dotyczyłby również inwestora działającego zgodnie z warunkami gospodarki rynkowej. W związku z powyższym Komisja uznaje wstępnie na obecnym etapie, że program NEO i związane z nim rabaty stanowią pomoc państwa.

Zgodność środków na mocy unijnych zasad dotyczących pomocy państwa

Wydaje się zatem, że środki nie spełniają wymogów żadnego z odstępstw przewidzianych w ramach obowiązujących zasad pomocy państwa. A zatem na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że pomoc ta stanowi niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym pomoc państwa.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Program NERES jest przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego Komisji dotyczącego pomocy państwa SA.22030 (ex C 26/07 i NN 28/07) - Program NERES - port lotniczy Dortmund, Dz.U. C 217 z 15.9.2007, s. 25.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002, Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.

(3) Sprawa T-128/98 Aéroports de Paris przeciwko Komisji, [2000] Rec. II-3929.

(4) Dz.U. C 217 z 15.9.2007, s. 25.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.