Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.29338 (2013/C-30) (ex 2013N-504) - Zwiększenie gwarancji przy drugiej stracie na rzecz HSH Nordbank AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.315.81

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 października 2013 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr SA.29338 (2013/C-30) (ex 2013N-504) - Zwiększenie gwarancji przy drugiej stracie na rzecz HSH Nordbank AG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 315/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2013 r.)

Pismem z dnia 21 czerwca 2013 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32-2-296-1242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I.

 PROCEDURA

(1)
W dniu 20 września 2011 r. Komisja zatwierdziła gwarancję przy drugiej stracie w wysokości 10 mld EUR na rzecz HSH Nordbank AG ("HSH"), aby chronić określony portfel referencyjny o wartości księgowej około 185 mld EUR wobec ryzyka kredytowego. W 2011 r. HSH ma częściowo anulował gwarancję, obniżając pułap z kwoty 10 mld EUR do 7 mld EUR.
(2)
W dniu 22 maja 2013 r. Niemcy zgłosiły podniesienie pułapu gwarancji z powrotem z kwoty 7 mld EUR do 10 mld EUR, twierdząc, że nie była to nowa pomoc, ale pomoc już zatwierdzona w decyzji z 2011 r. Niemcy wyjaśniły, że zgoda na ten środek przed lipcem 2013 r. byłaby tak czy inaczej konieczna ze względu na stabilność finansową, gdyż zwiększenie kwoty jest konieczne do zapewnienia kapitalizacji papierów wartościowych na kapitał podstawowy pierwszej kategorii EBA w wysokości 9 % kapitału.

II.

 POMOC, W ODNIESIENIU DO KTÓREJ KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

(3)
Przedstawiciele Niemiec twierdzą, że przyczyną zwiększenia gwarancji jest utrzymująca się napięta sytuacja rynkowa, w szczególności w sektorze żeglugi morskiej, a także spadek wartości euro w stosunku do dolara amerykańskiego. Czynniki te spowodowały zwiększenie się wagi ryzyka transzy gwarancji przy drugiej stracie, stawiając tym samym pod znakiem zapytania fakt, czy gwarancja przy drugiej stracie może nadal zapewnić transfer ryzyka i neutralność kapitału portfela.
(4)
Wynagrodzenie związane ze środkiem wynosi 4 % rocznie od wartości nominalnej powiększonej o płatność ryczałtową w wysokości ok. 275 mln EUR, stawiając tym samym gwaranta i beneficjenta w tej samej sytuacji gospodarczej, która występowałaby w przypadku, gdyby częściowe anulacje nigdy nie nastąpiły.

III.

 OCENA WSTĘPNA

(5)
Komisja uważa zwiększenie za nową pomoc państwa. W związku z tym dana pomoc byłaby dodatkową pomocą państwa, w kontekście której należy ponownie ocenić cały planu restrukturyzacji. Należy ponownie ocenić to, czy pomoc na restrukturyzację jest w stanie przywrócić beneficjentowi rentowność, biorąc pod uwagę zmienione warunki rynkowe. Z drugiej strony, wziąwszy pod uwagę ocenę podziału obciążenia i ograniczenie zakłócenia konkurencji, istniejące środki wydają się nadal odpowiednie w kontekście zapewnienia zgodności z rynkiem wewnętrznym.
(6)
Co się tyczy rentowności, Komisja odnotowuje fakt, że HSH nadal zakłada ożywienie na rynkach transportu morskiego począwszy od 2014 r., podczas gdy prognozy innych podmiotów działających na rynku są w tej kwestii bardziej pesymistyczne. Komisja zauważa również, że podwyższenie gwarancji będzie się wiązało z dodatkowymi opłatami gwarancyjnymi, które znacząco wpływają na przyszłą rentowność HSH. HSH włączył te koszty do nowego planu biznesowego, ale nie przedstawił zaktualizowanego scenariusza warunków skrajnych. Należy sprawdzić, czy poziom wynagrodzenia odpowiada możliwościom finansowym HSH, w szczególności w przypadku przedłużania się kryzysu; Komisja ma w związku z tym wątpliwości co do tego, czy plan biznesowy jest wystarczająco ostrożny.

IV.

 TYMCZASOWE ZATWIERDZENIE

(7)
Z uwagi na powyższe wątpliwości Komisja musi wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające, lecz jednocześnie zgadza się tymczasowo uznać środek pomocy za zgodny z rynkiem wewnętrznym.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu jej od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.