Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.27339 (2012/C) (ex 2011/NN) - Domniemana pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Zweibrücken - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.216.56

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 lipca 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr SA.27339 (2012/C) (ex 2011/NN) - Domniemana pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Zweibrücken

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 216/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)

Pismem z dnia 22 lutego 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. PROCEDURA

W pytaniu poselskim z grudnia 2008 r. poseł do Parlamentu Europejskiego, Hiltrud Breyer, podniósł kwestię publicznego finansowania portu lotniczego w Zweibrücken. W dniu 6 stycznia 2009 r. komisarz Tajani udzielił odpowiedzi na to pytanie(1). Zostało ono również zarejestrowane jako skarga nr CP 5/2009.

W dniu 22 stycznia 2009 r., 24 września 2010 r. i 16 marca 2011 r. Komisja zwróciła się do władz niemieckich o udzielenie dodatkowych informacji. Władze niemieckie przekazały te informacje odpowiednio w dniu 23 marca 2009 r., 27 stycznia 2011 r. i 19 maja 2011 r.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała dodatkowych informacji od przedsiębiorstwa Ryanair. Przedsiębiorstwo to przekazało te informacje w dniu 15 lipca 2011 r. Tłumaczenie tych informacji zostało przesłane do władz niemieckich w dniu 18 sierpnia 2011 r., na które władze niemieckie udzieliły odpowiedzi w dniu 26 września 2011 r., stwierdzając że na tym etapie nie zamierzają zgłaszać uwag.

2. OPIS ŚRODKÓW POMOCY

Skarga dotyczy trzech środków: domniemanej pomocy na infrastrukturę i pomocy operacyjnej na rzecz portu lotniczego Zweibrücken GmbH oraz braku konieczności istnienia tego portu lotniczego, ponieważ jest on położony około 39 km od portu lotniczego Saarbrücken.

Na podstawie posiadanych informacji Komisja postanowiła ocenić również obniżone opłaty lotniskowe w porcie lotniczym Zweibrücken stosowane wobec linii lotniczych Germanwings, Tuifly i Ryanair, umowę o usługach marketingowych zawartą między krajem związkowym Nadrenia-Palatynat a spółką Airport Marketing Services Limited, zabezpieczonej pożyczki oraz linii kredytowej przyznanej spółce Flughafen Zweibrücken GmbH.

Zgodnie z informacjami od władz niemieckich port lotniczy Zweibrücken rozpoczął obsługiwanie lotów komercyjnych dopiero w 2006 r., a w latach 2007-2010 obsłużył około 250-338 tys. pasażerów.

Operatorem portu lotniczego Zweibrücken jest spółka Flughafen Zweibrücken GmbH. Jest ona w całości własnością spółki dominującej, Flugplatz GmbH Aeroville Zweibrücken, w której z kolei 50 % udziałów należy do kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, a pozostałe 50 % udziałów do stowarzyszenia władz lokalnych.

Według informacji przekazanych przez władze niemieckie w latach 2006-2009 zrealizowano następujące płatności:

dotacje na inwestycje: 22,48 mln EUR na budowę infrastruktury, np. renowację pasa startowego;
dotacje na działalność operacyjną: 13,23 mln EUR na rzecz spółki Flughafen Zweibrücken GmbH;
kredyt w wysokości 3,15 mln EUR, zabezpieczony gwarancją państwa, oraz linia kredytowa w ramach umowy o łączeniu środków pieniężnych przyznana przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat na rzecz spółki Flughafen Zweibrücken GmbH;
obniżone opłaty za usługi wnoszone przez linie lotnicze Germanwings, Tuifly i Ryanair na rzecz portu lotniczego Zweibrücken.

3. OCENA ŚRODKÓW

Jeśli chodzi o dotacje na inwestycje, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta przyczynia się do osiągnięcia wyraźnie określonego celu leżącego we wspólnym interesie i w jakim stopniu była ona konieczna, zważywszy że port lotniczy Zweibrücken jest położony w odległości około 39 km od najbliższego portu lotniczego w Saarbrücken.

Jeśli chodzi o dotacje na działalność operacyjną, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc tę można uznać za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi określone w wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

W kwestii wysokości obniżonych opłat pasażerskich oraz opłat marketingowych, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy ostrożny inwestor prywatny wprowadziłby tak niską opłatę pasażerską i wprowadziłby takie płatności za usługi marketingowe. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności na mocy wytycznych dotyczących przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Pytanie parlamentarne E-6470/08.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.