Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr C38/2005 (ex NN 52/2004) - grupa Biria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.2.14

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 stycznia 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr C38/2005 (ex NN 52/2004) - grupa Biria

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 2/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 5 stycznia 2006 r.)

Pismem z dnia 20 października 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Republice Federalnej Niemiec. Zainteresowane strony zgłaszające swoje uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W 2003 r. do Komisji wpłynęła skarga dotycząca pomocy państwa na rzecz grupy Biria. W następstwie skargi między Komisją a Niemcami wywiązała się dłuższa korespondencja. W dniu 18 października 2004 r. Komisja wydała nakaz udzielenia informacji, ponieważ miała wątpliwości co do tego, czy środki pomocy przyznane grupie Biria są zgodne z programami, na podstawie których je rzekomo przyznano. W odpowiedzi na nakaz udzielenia informacji Niemcy przedstawiły dodatkowe informacje w dniu 31 stycznia 2005 r.

OPIS

Grupa Biria prowadzi działalność w zakresie produkcji i wprowadzania do obrotu rowerów. Spółka matka, Biria AG, mieści się w Neukirch, Lausitz, Saksonia, czyli na obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu. Grupa Biria jest dużym przedsiębiorstwem.

Spółka matka, Biria AG, została utworzona w 2003 r. wskutek połączenia (starej) spółki Biria z jedną z jej spółek zależnych, Sachsen Zweirad GmbH. Oprócz spółki matki najważniejszymi spółkami wchodzącymi w skład grupy są: Bike Systems GmbH & Co. Thüringer Zweiradwerk KG (Bike Systems), Nordhausen, Turyngia, oraz Checker Pig GmbH, Drezno, Saksonia.

Od 1996 r. spółkom grupy Biria przyznano kilka pożyczek i gwarancji publicznych; dopuszczono także kilka przypadków przejęcia udziałów przez fundusze publiczne. Według Niemiec środki te przyznawano albo na podstawie zatwierdzonych programów pomocy, albo nie stanowiły one pomocy państwa, ponieważ były udostępnione na warunkach rynkowych. Poniżej opisano przyznane środki.

W kwietniu 1996 i 1998 r., na podstawie zatwierdzonego programu pomocy na restrukturyzację, fundusz inwestycyjny przejął w Sachsen Zweirad GmbH cichy udział w ogólnej kwocie 1 278 200 EUR (1. środek).

W grudniu 2000 r. władze Landu Saksonia przyznały firmie Checker Pig pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa w formie pożyczki w wysokości 466 300 EUR, która została następnie przekształcona w pomoc na restrukturyzację na podstawie zatwierdzonego programu pomocy. Pożyczkę spłacono w styczniu 2002 r. (2. środek). Aby wesprzeć ten sam proces restrukturyzacji co 2. środek, w marcu 2001 r. publiczny fundusz inwestycyjny przejął podstawie zatwierdzonego programu pomocy na restrukturyzację udział w firmie Checker Pig w wysokości 1 789 521 EUR na okres do marca 2006 r. (3. środek).

W marcu 2001 r. publiczny fundusz inwestycyjny przejął cichy udział w Bike Systems w wysokości 2 070 732 EUR na okres do końca 2010 r. (4. środek). Ten sam fundusz inwestycyjny nabył również 20 % udziałów firmy Bike Systems Betriebs- und Beteiligungsgesellschaft mbH, która jest spółką zależną względem Biria AG i do której należy firma Bike Systems, za cenę 0,51 EUR (5. środek). Niemcy twierdzą, że oba środki były dostępne na warunkach rynkowych.

W marcu 2003 r. władze Landu Saksonia przyznały gwarancję w wysokości 80 % na kredyt operacyjny wynoszący 5,6 mln EUR na rzecz Sachsen Zweirad GmbH. Gwarancję zwrócono w styczniu 2004 r. (6. środek). W 2003 r. władze Landu Saksonia przyznały gwarancję w wysokości 80 % na kredyt operacyjny wynoszący 24,9 mln EUR na rzecz Biria GmbH. Gwarancja zaczęła obowiązywać dopiero w dniu 5 stycznia 2004 r., po zwróceniu gwarancji dla Sachsen Zweirad (patrz: 6. środek) (7. środek). Obie gwarancje przyznano na podstawie programu pomocy regionalnej, zatwierdzonego przez Komisję.

OCENA

Komisja stwierdza, że 1., 2. i 3. środek przyznano zgodnie z zatwierdzonymi programami pomocy, a zatem nie zachodzi potrzeba ich ponownej oceny. Komisja uważa także, że 5. środek nie stanowi pomocy państwa.

Natomiast Komisja ma wątpliwości co do zgodności 4. środka z zasadami rynkowymi, o której zapewniają Niemcy. Cichy udział zapewniał stały dochód w wysokości 8,5 % oraz dochód zmienny w wysokości 3,5 %, który zależał od realizacji zysków. Uzgodniony dochód przewyższa zatem stopę referencyjną Komisji, której wartość wynosiła w ówczesnym czasie 6,33 %. Zważywszy jednak, iż w omawianym czasie zamknięto właśnie postępowanie upadłościowe względem Bike Systems, ciche udziały są zaś porównywalne z pożyczkami o najwyższym ryzyku (jako że w procedurach upadłościowych przypisuję się im niską kategorię), Komisja wyraża wątpliwość co do stosowności przedmiotowego dochodu. Środek ten wydaje się zatem stanowić pomoc państwa. Na obecnym etapie Komisja nie posiada żadnych przesłanek pozwalających uznać przedmiotowe środki za zgodne z prawem na podstawie jakichkolwiek wyłączeń, o których mowa w art. 87 ust. 2 oraz art. 87 ust. 3 Traktatu.

W odniesieniu do 6. i 7. środka Komisja wyraża wątpliwość w kwestii spełnienia warunków programu pomocy, na podstawie którego środki te zostały rzekomo przyznane. Program pozwala na gwarancje pożyczek na finansowanie nowych inwestycji, a także w wyjątkowych przypadkach na dodatkowe finansowanie kapitału inwestycyjnego i obrotowego oraz, w wyjątkowych przypadkach, na finansowanie reorganizacji i restrukturyzacji. Przyznanie dużemu przedsiębiorstwu gwarancji na restrukturyzację podlega jednak indywidualnemu zgłoszeniu.

Komisja uważa, że firmę Sachsen Zweirad GmbH oraz jej następcę, firmę Biria GmbH, należy uznać za przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji w czasie, kiedy przyznano gwarancje.

Komisja stwierdza zatem, że fakt przyznania 6. i 7. środka jest niezgodny z programem pomocy. Komisja wątpi również, czy zostały spełnione warunki zawarte w "Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji". Komisja nie posiada żadnych informacji na poparcie tego, że gwarancje przyznano na podstawie solidnego planu restrukturyzacji ani że środki te podjęto w celu uniknięcia nadmiernego zakłócenia konkurencji. Wkład prywatnego inwestora pozostaje nieznany, tak więc Komisja nie może na obecnym etapie stwierdzić, czy pomoc była ograniczona do minimum. Ponadto firmy Sachsen Zweirad GmbH i Checker Pig, inna spółka należąca do grupy Biria, korzystały już w przeszłości z pomocy na restrukturyzację, a od zakończenia ich restrukturyzacji upłynęło mniej niż dziesięć lat. Wydaje się zatem, że warunek wynikający z zasady "pierwszy i ostatni raz" nie został spełniony.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.