Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr C 48/06 (ex N 227/06) - Pomoc na rzecz firmy DHL i portu lotniczego w Lipsku - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.48.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 marca 2007 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr C 48/06 (ex N 227/06) - Pomoc na rzecz firmy DHL i portu lotniczego w Lipsku

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 48/05)

(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2007 r.)

Pismem z dnia 22 listopada 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat wymienionych środków pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

SPA 3 6/5

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Pismem z dnia 5 kwietnia 2005 r. Niemcy dokonały zgłoszenia środków, podejmowanych przez państwowy port lotniczy w Lipsku oraz władze kraju związkowego Saksonii i obejmujących budowę i eksploatację nowego, południowego pasa startowego.

Władze niemieckie twierdzą, że środki te nie stanowią pomocy państwa na rzecz firmy DHL ze względu na fakt, iż władze Saksonii i portu lotniczego w Lipsku stosują się do zasady inwestora rynkowego. Pragną także uzyskać pewność prawną w odniesieniu do tych środków.

2.

OPIS

2.1.

Podejmowane inwestycje

– Firma DHL, działająca w sektorze przesyłek ekspresowych, podjęła decyzję o przeniesieniu swojego centrum dystrybucyjnego na Europę z Brukseli do portu lotniczego w Lipsku. Przyczyną zmiany miejsca lokalizacji były między innymi korzystne przepisy zezwalające na nocne loty oraz docelowa zdolność przepustowa nowego południowego pasa w Lipsku, obecnie w budowie. W styczniu 2006 r. firma DHL rozpoczęła budowę nowego centrum dystrybucyjnego, którego pełna operacyjność powinno zostać osiągnięta w 2008 r. Należy zauważyć, że dnia 20 kwietnia 2004 r. Komisja zatwierdziła maksymalną intensywność pomocy regionalnej (28 %) na inwestycję firmy DHL w wysokości 253 mln EUR (pomoc państwa nr N 608/2003).

– Budowa nowego południowego pasa w porcie lotniczym w Lipsku odbywa się przy wykorzystaniu funduszy publicznych. Koszt planowanej inwestycji wynosi około 350 mln EUR w 2006 i 2007 r.

2.2.

Podlegające ocenie środki przyjęte przez władze publiczne

Władze niemieckie zgłosiły następujące środki:

– Umowa ramowa między portem lotniczym w Lipsku a firmą DHL, na mocy której port lotniczy zobowiązany jest do budowy nowego południowego pasa. Z umowy wynikają dla niego także inne zobowiązania w zakresie wydolności przepustowej i operacyjnej. W przypadku niewypełnienia warunków umowy (np. na skutek wprowadzenia zakazu nocnych lotów przez organy regulacyjne) DHL może wystąpić o rekompensatę z tytułu poniesionych strat. Umowa ramowa obejmuje również ustalenia dotyczące opłat lotniskowych oraz opłat z tytułu najmu/dzierżawy infrastruktury.

– List gwarancyjny wystawiony przez kraj związkowy Saksonię celem zabezpieczenia: w przypadku portu lotniczego w Lipsku - rentowności, w przypadku firmy DHL - roszczeń odszkodowawczych na mocy Umowy ramowej.

Komisja zbada również

– wkłady kapitałowe przeznaczone na sfinansowanie inwestycji budowy nowego południowego pasa startowego na rzecz port lotniczego w Lipsku.

3.

OCENA

W wyniku przeprowadzonej oceny mającej na celu stwierdzenie, czy wymienione środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1, Komisja ma poważne wątpliwości co do tego, czy zawierając wyżej wymienione umowy, kraj związkowy, port lotniczy w Lipsku i jego akcjonariusze działali jak inwestorzy prywatni.

3.1.

List gwarancyjny

W Obwieszczeniu Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwowej w formie gwarancji(1) określono kryteria, których spełnienie oznacza, że gwarancja nie stanowi pomocy państwa. W oparciu o dostępne informacje Komisja stwierdza, że kryteria te nie zostały spełnione ponieważ ani DHL ani port lotniczy w Lipsku nie mają obowiązku wypłaty krajowi związkowemu żadnego wynagrodzenia z tytułu udzielenia gwarancji finansowych. Kraj związkowy nie otrzymuje wynagrodzenia za ponoszone ryzyko.

3.2.

Umowa ramowa

Komisja uważa, że dochody z inwestycji w budowę nowego pasa startowego, jakie osiągnie port lotniczy w Lipsku, powinny być wystarczające na pokrycie (co najmniej) kosztów dodatkowych, zapewnienie odpowiedniego wkładu w koszty stałe istniejącej infrastruktury oraz odpowiedniej stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału, odpowiadającej ryzyku przyjętemu w umowie ramowej. Na obecnym etapie Komisja, opierając się na informacjach dostarczonych przez władze niemieckie w biznesplanie, stwierdza, że oczekiwany wzrost dochodów z eksploatacji nowego południowego pasa startowego nie pokryje dodatkowych poniesionych kosztów.

W celu ułatwienia dalszej analizy Komisja pragnie otrzymać wszelkie informacje, które pozwoliłyby ocenić, czy warunki umowy ramowej odpowiadają praktykom rynkowym stosowanym w sektorze usług lotniskowych. Komisja pragnie zwłaszcza otrzymać informacje dotyczące wysokości cen i struktury opłat lotniskowych, struktury kosztów usług lotniskowych, ryzyka biznesowego i prawnego w sektorze usług lotniskowych oraz stóp zwrotu z inwestycji w tym sektorze.

3.3.

Wkłady kapitałowe na rzecz portu lotniczego w Lipsku

Publiczne inwestycje w budowę infrastruktury portu lotniczego, prowadzącego działalność gospodarczą, stanowią pomoc państwa, jeśli nie spełniają kryteriów prywatnego inwestora rynkowego. Dlatego też inwestycje Saksonii w budowę nowego pasa startowego w formie wkładu kapitałowego przekazanego portowi lotniczemu w Lipsku mogłyby stanowić pomoc państwa. W istocie Komisja wątpi, czy prywatny akcjonariusz postąpiłby w ten sam sposób ze względu na ujemny zwrot z inwestycji oraz fakt, że inwestycja w nowy pas startowy nie pozwala portowi lotniczemu na osiągnięcie progu rentowności w perspektywie długoterminowej.

3.4.

Zgodność pomocy na rzecz DHL i portu lotniczego w Lipsku z przepisami wspólnotowymi

Ze względu na fakt, że firma DHL uzyskała już maksymalną intensywność pomocy regionalnej w wysokości 28 % na przeprowadzane inwestycje, jakakolwiek dodatkowa pomoc - którą DHL mógłby otrzymać w formie listu gwarancyjnego lub na mocy umowy ramowej - nie będzie zgodna z przepisami wspólnotowymi.

Zgodność pomocy na rzecz portu lotniczego w Lipsku powinna być oceniana w świetle "Wytycznych wspólnotowych w sprawie finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na uruchamianie nowych połączeń przez przedsiębiorstwa lotnicze oferujące przeloty z regionalnych portów lotniczych"(2), celem ewentualnego zastosowania odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 3 lit. a), b) i c) oraz art. 86 ust. 2. Przepisy art. 86 ust. 2 nie mają zastosowania, ponieważ port lotniczy w Lipsku nie świadczy usług leżących w ogólnym interesie gospodarczym. Komisja stwierdza również, że zdolność przepustowa nowego pasa startowego będzie głównie wykorzystywana przez firmę DHL i nie będzie udostępniana innym podmiotom na zasadzie niedyskryminacji. Ponadto port lotniczy będzie nadal wymagał ciągłego wsparcia publicznego, ze względu na fakt, iż nie osiągnie on progu rentowności. Nie ma zatem satysfakcjonującej perspektywy średnioterminowej dla infrastruktury, a inwestycja nie wydaje się proporcjonalna do wyznaczonych celów. W odniesieniu do tej kwestii władze niemieckie twierdzą, że budowa dodatkowej infrastruktury pozwala na stworzenie nowych miejsc pracy i zmniejszenie przeciążeń sieci transportowej w Niemczech. Komisja pragnie otrzymać informacje o obecnej zdolności przepustowej portów lotniczych, istniejących przeciążeniach sieci transportowej, problemach wydolności oraz konkurencji między portami lotniczymi w tej dziedzinie.

______

(1) Dz.U. C 71 z dnia 11 marca 2000, str. 16, ust. 4.2

(2) Pkt 53 do 63 dotyczą finansowania infrastruktury portów lotniczych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.