Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr C 26/2004 (ex NN 38/2004) - Pomoc państwa na rzecz Schneider Technologies AG - Wezwanie do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.46.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 lutego 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr C 26/2004 (ex NN 38/2004)

Pomoc państwa na rzecz Schneider Technologies AG

Wezwanie do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 46/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2005 r.)

Pismem z dnia 14 lipca 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zainteresowane strony mogą przedstawiać swoje uwagi na temat środków pomocy, odnośnie których Komisja wszczyna procedurę, w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane do wiadomości władz niemieckich. Zainteresowane strony przedstawiające uwagi mają prawo zażądać na piśmie poufnego traktowania ich tożsamości, podając powody żądania.

STRESZCZENIE PISMA DO RZĄDU NIEMIECKIEGO

Opis

Dnia 19 marca 2003 r. wystosowano zażalenie do Komisji, wyliczające szereg domniemanych środków pomocowych na rzecz Schneider Technologies AG (do roku 2000 zwanej Schneider Rundfunkwerke AG, dalej zwanej "Schneider AG").

Przedmiotowe przedsiębiorstwo, Schneider AG

Schneider AG jest niemieckim producentem elektronicznych artykułów konsumpcyjnych. Jej zróżnicowany asortyment wyrobów, takich jak radia, komputery osobiste i magnetofony został, w wyniku restrukturyzacji przeprowadzonej w 1993 r., ograniczony wyłącznie do telewizorów kolorowych. Od początku lat 90. spółka weszła na drogę rozwoju ambitnej technologii laserowej, która wymaga ogromnych inwestycji, a przynosi jedynie potencjalne zyski. Od 2000 r. do 2002 r. dwa główne obszary działalności przegrupowano i skoncentrowano w dwóch filiach, będących spółkami w pełni zależnymi od Schneider AG: Schneider Electronics AG i Schneider Laser Technologies AG. W marcu 2002 r. wszczęto dwa odrębne postępowania upadłościowe w stosunku do Schneider AG oraz jej dwóch spółek zależnych.

W trakcie tych postępowań, sprzedano aktywa oraz różne znaki handlowe Schneider AG i Schneider Electronics AG w ramach "transakcji sprzedaży aktywów" chińskiej firmie elektronicznej TCL. Aktywa, patenty i pracowników Schneider Laser Technologies AG przeniesiono do nowej spółki (Auffanggesellschaft) będącej w 60 % własnością Jenoptik, Laser, Optik, Systeme GmbH (LOS) a w 40 % stanowiącej masę upadłościową Schneider Laser Technologies AG.

Instytucje przypuszczalnie przyznające pomoc państwa

Pierwszym domniemanym dostawcą pomocy jest kontrolowany przez państwo bank Förderbank Bayern (LfA). Drugą państwową organizacją przypuszczalnie przyznającą dotacje dla Schneider AG jest Bayerische Forschungsstiftung (Bawarski Fundusz Badawczy).

Środki finansowe w porządku chronologicznym

Strona powodowa wniosła zarzut udzielenia bezprawnej pomocy Schneider AG w ramach następujących środków:

1) Pożyczka w kwocie 5,1 mln EUR (10 mln DM ) przyznana Schneider AG w 1993 r. przez LfA;

2) Dotacja w kwocie 9.050.121,88 EUR udzielona Schneider AG przez Bawarski Fundusz Badawczy w okresie 1995-1999;

3) Zakup przez LfA 250.000 akcji Schneider AG i jej uczestnictwo w podwyższeniu kapitału w kwocie 23 mln EUR (45 mln DM ) we wrześniu i październiku 1998 r.;

4) Wynagrodzenie w kwocie [...](*) wypłacone stronie powodowej przez LfA w listopadzie 1999 r. w zamian za rezygnację z prawa do odszkodowania (Nachbesserungsrecht) przysługującego stronie powodowej. Strona powodowa przypuszczalnie była zobowiązana do przekazania kwoty odszkodowania Schneider AG w formie pożyczki, stąd pozew dotyczył pomocy udzielonej pośrednio Schneider AG przez LfA;

5) Trzy pożyczki udzielone Schneider AG w 1999 r. i 2000 r. przez LfA w łącznej wysokości 12,8 mln EUR.

Ocena

Fakt istnienia pomocy

Komisja uznała, że środki nr 1, 3 i 4 nie stanowią środków pomocy państwa lub są zgodne ze wspólnym rynkiem.

Informacje dotyczące innych środków z LfA

W okresie od września 1999 r. do lutego 2000 r. LfA udzieliła trzech pożyczek Schneider AG: 2,1 mln EUR i 5,1 mln EUR we wrześniu 1999 r. oraz 5,6 mln EUR w lutym 2000 r. Niemcy argumentowały, że celem tych trzech pożyczek było zapewnienie utrzymania linii kredytowej w wysokości 31 mln EUR przyznanej przez konsorcjum banków prywatnych. Oprocentowanie pożyczek LfA było wyższe lub równe oprocentowaniu stosowanemu przez to konsorcjum oraz wyższe niż stopa referencyjna Komisji. Następnie, w trakcie postępowania upadłościowego Schneider AG, LfA wystąpiła z roszczeniem o zapłatę zaległych kwot pożyczek. Jak wspomniano powyżej, w momencie przyznania wymienionych trzech pożyczek cena akcji była wysoka i Lehman Brothers zakupiła [...] akcji Schneider AG od LfA. Wskazuje to na utrzymujące się zainteresowanie rynku spółką Schneider AG w owym czasie. Dwa kolejne podwyższenia kapitału pod koniec 1999 r. i na początku 2000 r., w których Lehman Brothers uczestniczył jako jedyny lub wiodący inwestor, także uzasadniają zdanie Niemiec, że trzy pożyczki spełniają kryteria określone dla inwestora w gospodarce rynkowej. Mimo to, niezbędne są dalsze informacje od Niemiec w celu dokonania pełnej oceny.

Zdaniem Niemiec, pod koniec 1999 r. i na początku 2000 r. w Schneider AG przeprowadzono dwie akcje podwyższenia kapitału o kwoty 25 mln EUR i 46 mln EUR. Pierwsza została przeprowadzona samodzielnie przez Lehman Brothers i ta spółka była wiodącym inwestorem także w drugim podwyższeniu kapitału, w którym uczestniczyli inwestorzy prywatni oraz LfA. Strona powodowa kwestionuje te kwoty twierdząc, że łączna kwota podwyższenia kapitału przez Lehman Brothers w okresie od września 1999 r. do lutego 2000 r. wyniosła jedynie 2,3 mln EUR. W związku z powyższym, niezbędne są dalsze informacje od Niemiec dotyczące dokładnej kwoty i okoliczności towarzyszących wspomnianym podwyższeniom kapitału.

Informacje dotyczące dotacji z Bawarskiego Funduszu Badawczego

Dotacja na badania i rozwój w dziedzinie technologii laserowej została udzielona Schneider AG w ramach dwóch odrębnych środków: 6.498.468,68 EUR w okresie 1995-1997 i 2.551.653,20 w latach 1997-1999. Komisja nie otrzymała powiadomienia o tych środkach, dlatego mogą one być uważane za pomoc bezprawną. Niemniej jednak, w 2001 r. Komisja zatwierdziła program w zakresie technologii zaawansowanych(1) na okres 2001-2005. W celu oceny zgodności tej pomocy z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE poprzez analogię do tego programu, niezbędne są dalsze informacje.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie udzielona pomoc podlega zwrotowi przez jej beneficjenta.

______

(*) Informacja poufna.

(1) Dz.U. C 185 z 30.6.2001, str. 58. Pomoc nr: N 124/01 - DE - program w zakresie badań i rozwoju "Zaawansowane technologie na 21 wiek".

TEKST PISMA

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.